Svimmel, besvime gravid

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det "farlig" for baby å besvime når man er gravid?
Idag svartnet det helt for meg, midt på kjøpesenteret. Måtte sette meg ned for å unngå falle.
Jeg har lavt blodtrykk, men det har ikke svartnet som idag.

Noe jeg bør gjøre? Kontakte lege eller jordmor, eller er dette noe som er helt vanlig?
Vet at man må spise ofte, noe jeg forsøker å passe på.
 
Nok mat, drikke og hold temperaturen din fin, ikke bli for varm. Synes du burde snakke med lege eller jordmor alikevell, de burde vite om det.

Fall er generelt ikke bra i graviditeten, så legg deg ned med beina høyt så fort du blir svimmel og kjenner det komme. Hvis ikke det er mulig, sett deg ned, svimer du av da blir det ikke like hardt for morkaken og mindre farlig for deg selv også.

Ta det med ro og hvil godt! Har vært plaget med besviming i mange år og har vært veldig forsiktig under graviditeten, har ikke hatt noen fall enda. Varme er iallefall en stor trigger for meg.

Håper det gir seg eller blir bedre, besviming er så skummelt og enda skumlere når man er gravid. Fall er generelt ikke bra :)
 
De sa ihvertfall til meg det skal litt til før det blir farlig for babyen, da babyen er veldig godt beskyttet heldigvis.
Men er greit å nevne det til jordmor eller lege og gjøre det du kan for å unngå det :)
Når jeg falt ned en trapp mens jeg var gravid så ville de ha meg inn til observasjon i 24 timer og da fikk jeg beskjed om at siden det var mange "dunk" mot livmoren og morkaka ville de ha meg inn i tilfelle noe skulle skje, men hadde sluppet det hvis det "bare" var et fall.
 
Nok mat, drikke og hold temperaturen din fin, ikke bli for varm. Synes du burde snakke med lege eller jordmor alikevell, de burde vite om det.

Fall er generelt ikke bra i graviditeten, så legg deg ned med beina høyt så fort du blir svimmel og kjenner det komme. Hvis ikke det er mulig, sett deg ned, svimer du av da blir det ikke like hardt for morkaken og mindre farlig for deg selv også.

Ta det med ro og hvil godt! Har vært plaget med besviming i mange år og har vært veldig forsiktig under graviditeten, har ikke hatt noen fall enda. Varme er iallefall en stor trigger for meg.

Håper det gir seg eller blir bedre, besviming er så skummelt og enda skumlere når man er gravid. Fall er generelt ikke bra :)

Takk for svar! :)
Men er det farlig for babyen med selve besvimmelsen, at man svimler?
Det har vel ikke med oksygen å gjøre?

Tatt det rolig resten av kvelden, drukket og spist mer, men tar vel litt tid før det stabiliserer seg.
Ikke gøy å være sånn når man er alene på dagtid med liten på 1,5 år iallfall.
Heldigvis ferdig med all juleshoppingen nå, så slipper å styre rundt på varmt kjøpesenter med masse folk mer... :)
 
Det er heldigvis ikkje farlig for barnet med blodtrykksfall. Eg hadde lav hb, har du tatt blodprøver i det siste?
Som dei andre skriv er det best å legge seg/sette seg ned, da skal det mykje til å slå seg.
Eg svimte av mange ganger i andre svangerskap, måtte ha stol i dusjen, og kjøpesenter var eit mareritt. Sparte masse penger på det da;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg besvimtw i uke 33. Er ikke farlig. Fikk meg en smell da.
 
Det er heldigvis ikkje farlig for barnet med blodtrykksfall. Eg hadde lav hb, har du tatt blodprøver i det siste?
Som dei andre skriv er det best å legge seg/sette seg ned, da skal det mykje til å slå seg.
Eg svimte av mange ganger i andre svangerskap, måtte ha stol i dusjen, og kjøpesenter var eit mareritt. Sparte masse penger på det da;)


Sent from my iPhone using BV Forum
Hb har jeg jeg sjekket kun en gang til nå, men da var det ganske normalt.
Blodtrykket har vært dalende fra første kontroll, for noen uker siden var det 90/60, men kan jo ha blitt verre etter det.
Har også hatt dalende stoffskifte, så skal ta blodprøver for det snart også.
Jernlager var ok sist jeg sjekket, men bør jo kanskje sjekke det igjen.
Føler meg kvalm og svimmel her jeg sitter nå også, selv med mat og drikke.
Blir generelt alltid svimmel når jeg reiser meg, så må bøye meg igjen før jeg klarer å rette meg opp, :confused:

Hi hi! Enda godt det er noe positivt med å ikke orke å shoppe da! Lommeboka får ikke lide. :)
Veldig glad for at jeg ble tidlig ferdig med julegaver i år ja. Hadde kun en å kjøpe idag.
 
Jeg besvimtw i uke 33. Er ikke farlig. Fikk meg en smell da.
 
Jeg blir sånn hver gang jeg står. Det er ikke farlig for barnet, men svært ubehagelig! Det er rett og slett ett blodtrykksfall som er veldig vanlig når man er gravid.
 
Jeg gikk i flisgulvet med et smell når jeg var 14 uker på veg i fjor sommer.. Fikk tidenes hodepine og kul i hodet, men han i magen gikk det helt fint med :)
 
Takk for svar! :)
Men er det farlig for babyen med selve besvimmelsen, at man svimler?
Det har vel ikke med oksygen å gjøre?

Tatt det rolig resten av kvelden, drukket og spist mer, men tar vel litt tid før det stabiliserer seg.
Ikke gøy å være sånn når man er alene på dagtid med liten på 1,5 år iallfall.
Heldigvis ferdig med all juleshoppingen nå, så slipper å styre rundt på varmt kjøpesenter med masse folk mer... :)
Har vell noe med at det blir lite blod i hjernen, derfor det hjelper å få opp beina :)

Lavt jernlager osv. kan også føre til svimmelhet og besvimelser, så greit på få det sjekket :)
 
Back
Topp