svetting *oppdatert 13,juni*

MimmiMamma

Betatt av forumet
Jeg har et STORT problem, som jeg har hatt så lenge jeg kan huske.

Jeg svetter noe så forferdelig!!!
Altså- det lukter ingenting, men jeg blir helt våt under armene.

Utrolig flaut, så jeg må alltid tenke over hva jeg tar på meg.
Kan ikke gå med t shorter (til nøden helt sorte)
til og med singlett er vanskelig, for de blir våte i kanten de også!

Det går bare 10-15 min fra jeg har tatt på nye klær, til jeg har våte ringer under armene.

Har prøvd alt mulig av deodoranter, men ingenting fungerer.

Nevnte det for legen min, men han bare bagateliserte det, og sa at noen svetter litt mer enn andre.
Men dette kan jo ikke vere normalt?!?

Jeg sliter så mye med det her, at jeg unngår mye sosiale ting, fordi jeg ikke klarer å finne klær som jeg kan gå i uten at det viser.

Men jeg er veldig flink å skjule det! Det er ingen i familien eller venner som vet det (kanskje de har sett det uten at jeg vet det, men ingen jeg vet om som vet det) Jeg tenker på det HELE dagen, og tenker alltid over hva jeg gjør, og unngår alle situasjoener der jeg må løfte armene.

Jeg og sambo forteller hverandre alt - unntatt det her! jeg synst det er så utrulig flaut.
Så jeg skjuler jo det hjemme også.
Blir utrolig sliten av det!

Noen som sliter med det samme, eller har gode tips til meg!

Jeg trenger virkelig hjelp med dette!!

--------------------------------
oppdatert;
Nå har jeg bestilt time til Botox behandling!!! [:D][:D][:D][:D] Håper det hjelper!!!

----------------------------------

oppdatert 13.juni;

Nå er det litt over 2 uker siden jeg tok botox behandling (oppnår full effekt etter 2 uker)
Og jeg svetter IKKE i det hele tatt!!![:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Kan gå med tynne topper og t shorter og det blir ALdri våte flekker!!!
Ikke engang etter en lang dag på jobb i maaange varmegrader og jeg stresser![;)]

Jeg er superhappy!!![:D][:D][:D][:D]

For de som svetter mye og kanskje tenker at jeg sikkert ikke har hatt det så gale siden det fungerer så fint på meg,
så kan jeg si det at hun damen jeg var hos sa at hun aldri hadde hatt noen som svettet så mye og på et så stort område!!
Så det er håp for dere alle!!!

Hun sa også at varigheten er fra 6-12mnd, men noen var kvitt det for resten av livet.
Noen måtte ha 2 behnadlinger, og en sjelden gang var det noen innom for 3dje behandling.

Ikke var det vondt heller. Hørest jo grusomt ut med sprøytestikk i armhulen,men det gikk helt fint.
Var gjort på kort tid!! Hadde grua meg mye,men det hadde jeg ikke trengt!


Et lite tips viss noen vurderer behandlingen;
Du vil sikkert få besjed om å barberde deg senest 3 dager før behandling.
Jeg gjorde det, og den dagen jeg skulle ta behandlingen var det vokst ut litt, synst det så helt fælt ut og tenkte at jeg kan jo umulig gå sånn.
Heldigvis berberte jeg meg ikke igjen, for hun smører på noe som gjør at det svir fryktelig om du nettopp har barbert deg.
Hun sa de fleste barberte seg samme dagen, og de lå der og vrei seg av smerte da hun smørte det på.
Jeg kjente ingenting!!
SÅ; motstå fristelsen til å barberde deg samme dagen!


Det kostet 4500, men det var absolutt verdt det! Jeg har fått et helt nytt liv!!!!![:D][:D][:D][:D][:D][:D]
 
jeg og...[:(] og ble myyye verre etter at barna kom.. kanskje fordi de stresser meg litt til tider??[:D]
 
Huff, må være slitsomt og krevende for deg dette her! Hva har du prøvd?

Finnes midler å smøre på osv? Hørt på apoteket?

Ellers er det jo mulig å operere, kanskje høre med privat klinikk? Colosseum?
 
Nå har ikke jeg dette problemet,men kan forstå at d kan være både flaut og "ekkelt".
 
Men jeg så en dokumentar på tv2, ifjor engang tror jeg, ang dette med mennesker som hadde dette problemet.
Og til noen så kunne man ta en enkel operasjon i armhulene, som nedsatte svetteproduksjonen..
 
Prøv å få snakket med annen lege da?
 
hadde problem med det i tenårene mine. Er kun en deodorant som fungerer på meg, og det er cosmica sin som de selger på apoteket. Har du prøvd den?
 
ORIGINAL: MimmiMamma

Jeg har et STORT problem, som jeg har hatt så lenge jeg kan huske.

Jeg svetter noe så forferdelig!!!
Altså- det lukter ingenting, men jeg blir helt våt under armene.

Utrolig flaut, så jeg må alltid tenke over hva jeg tar på meg.
Kan ikke gå med t shorter (til nøden helt sorte)
til og med singlett er vanskelig, for de blir våte i kanten de også!

Det går bare 10-15 min fra jeg har tatt på nye klær, til jeg har våte ringer under armene.

Har prøvd alt mulig av deodoranter, men ingenting fungerer.

Nevnte det for legen min, men han bare bagateliserte det, og sa at noen svetter litt mer enn andre.
Men dette kan jo ikke vere normalt?!?

Jeg sliter så mye med det her, at jeg unngår mye sosiale ting, fordi jeg ikke klarer å finne klær som jeg kan gå i uten at det viser.

Men jeg er veldig flink å skjule det! Det er ingen i familien eller venner som vet det (kanskje de har sett det uten at jeg vet det, men ingen jeg vet om som vet det) Jeg tenker på det HELE dagen, og tenker alltid over hva jeg gjør, og unngår alle situasjoener der jeg må løfte armene.

Jeg og sambo forteller hverandre alt - unntatt det her! jeg synst det er så utrulig flaut.
Så jeg skjuler jo det hjemme også.
Blir utrolig sliten av det!

Noen som sliter med det samme, eller har gode tips til meg!

Jeg trenger virkelig hjelp med dette!![:(][:(]

 
Signerer ALT du har skrevet. Vurderer en operasjon men vet ikke om jeg tørr[&o] Mangen som har frarådet meg det....
 
Jeg vet hvordan du har det, svetter mye selv. Skal lite til før jeg blir svett. Tenker på svetten når jeg handler klær, ser på fargen og stoffet og ser hvilke som skjuler svetten best. Så grå gensere bl.a. fins ikke i skapet mitt....
 
Det som hjelper meg er Aluminiumklorid, kjøpt på apotek. Den hindrer svetten i armhulene.
 
Har du prøvd det? Lover deg at det funker[:)]
 
På nrk3 i går viste de at botox kan hjelpe :)
 
ORIGINAL: Tante Sofie

Jeg vet hvordan du har det, svetter mye selv. Skal lite til før jeg blir svett. Tenker på svetten når jeg handler klær, ser på fargen og stoffet og ser hvilke som skjuler svetten best. Så grå gensere bl.a. fins ikke i skapet mitt....

Det som hjelper meg er Aluminiumklorid, kjøpt på apotek. Den hindrer svetten i armhulene.

Har du prøvd det? Lover deg at det funker[:)]


Har hørt mange bra erfaringer med dette. Svir noe inni h..........!
 
Jeg har det akkurat på samme måte som deg, bare over hele kroppen. Har noe osm heter hyperhidrose (ekstrem svetting). Det renner i ansiktet, ryggen, rompa, håret, ja over alt. Det er utrolig sosialt hemmende, og er pinlig. Er helt grusomt å ha det sånn. Jeg kan heller ikke ha noen klær med farger. Går helst bare i sort, og det er en uheldig kombinasjon i sommervarmen....
 
Det finnes noe som heter stop 24, tror det skal hjelpe, eneste er at da tror jeg man svetter andre steder i stedet for[8|]
 
Aluminiumklorid 25% tror jeg det er den heter som jeg har brukt. Begynte å svette som en gris når Kjetil kom. Det svir noe intenst da.. Men funker som bare det[;)]
 
ORIGINAL: AnneEmilie

knusktørt [;)] fåes på apoteket!


 
Den funket ikke på meg[&o] Har prøvd ALT men ingenting hjelper..
 
ORIGINAL: Frk. Bøllefrø

ORIGINAL: Tante Sofie

Jeg vet hvordan du har det, svetter mye selv. Skal lite til før jeg blir svett. Tenker på svetten når jeg handler klær, ser på fargen og stoffet og ser hvilke som skjuler svetten best. Så grå gensere bl.a. fins ikke i skapet mitt....

Det som hjelper meg er Aluminiumklorid, kjøpt på apotek. Den hindrer svetten i armhulene.

Har du prøvd det? Lover deg at det funker[:)]


Har hørt mange bra erfaringer med dette. Svir noe inni h..........!

 
 
VELDIG VIKTIG å ikke bruke den rett etter barbering. Gjerne 2 dager etter barbering.
 
Og den virker lenge, man må ikke smøre på etter hver dusj heller.
 
Syns den er helt perfekt![:)]
 
ORIGINAL: Lille_frosk

På nrk3 i går viste de at botox kan hjelpe :)


Jeg fant det her på nettet:

SVETTEBEHANDLING

Hyperhidrose er overdrevet svetting. Kroppstemperaturen reguleres gjennom svetting, men personer som lider av hyperhidrose produserer mye mer svette enn det som er nødvendig for temperaturreguleringen. Årsaken er overaktivitet i svettekjertlene, og kan stimuleres av flere årsaker. Dette kan være både et sosialt og praktisk problem. Hyperhidrose i armhulene gir skjemmende flekker på skjorte og bluser, ødelagt tøy og sjenerende lukt. Fuktige hender kan føre til at man unngår å håndhilse på andre, samt vanskeliggjør visse yrker.
Når hyperhidrosen er lokalisert til områder som armhuler, håndflater, føtter eller ansikt, kan man behandle med Botox med svært gode resultater.

Ca 1% av befolkningen plages av hyperhidrose, og det starter gjerne i tenårene eller i begynnelsen av 20 årene.

Svetting kan reduseres ved lokalbehandling som pensling med stoffer som inneholder aluminiumklorid, tablettbehandling eller elektrisk behandling. Slike metoder gir ikke alltid tilstrekkelig effekt og kan resultere i uakseptable bivirkninger. Kirurgisk behandling er effektivt, men ofte resulterer det i at svettingen viser seg på nye områder.

Det kan derfor være behov for alternative behandlingsformer.

Hva er Botox?
Botox er et registrert legemiddel som inneholder botulinum toxin typeA. I svært små og forynnete doser kan toxinet sprøytes inn i huden for å redusere svettingen.

Hvordan virker medikamentet ved behandling av svette?
Botox blokkerer svettekjertelaktiviteten. Virkningen av Botox er lokal, dvs. at resten av kroppen ikke reagerer på legemiddelet. Heller ikke andre nerver eller funksjoner som ligger i nærheten (for eksempel blodsirkulasjonen) blir påvirket.

Effekten inntrer etter 3-7 dager og varer i ca 4-12 mnd. Dette varierer fra person til person.

Hvordan utføres behandlingen?
Det benyttes en avfargingsmetode på huden for å fastslå hvilket hudområde som trenger behandling. Man legger da på jod og stivelse på huden. Mørke felter dannes når svetten kommer i kontakt med jod og stivelse. Området der svettingen er sterkest, blir markert med tusjpenn. Ved behandling i håndflater og under føtter settes det først lokalbedøvelse. Deretter injiseres medikamentet i det avgrensede området. Stikkene er svært overfladiske og ved behandling av svette i armhuler trenger man ikke lokalbedøvelse.

Behandlingen tar fra 20-40 minutter og man kan gjenoppta arbeid og andre daglige gjøremål umiddelbart etter behandlingen.

Bivirkninger?
Alle legemidler kan gi bivirkninger og komplikasjoner. Uønskede bivirkninger ved bruk av Botox er imidlertid svært sjeldne selv etter at produktet har vært i bruk i nærmere 20 år i 60 ulike land. Ved behandling av svette i håndflatene har et lite antall pasienter opplevd nedsatt kraft i grepet mellomtommel og pekefinger. Dette er forbigående og har ikke føltes spesielt plagsom for dem som har opplevd dette.

Det er meget gode resultater på denne type behandling. I Sverige har man benyttet metoden i mange år.



Hmm.. kunne jo vert verdt å prøve!

Er dette noe dere tror jeg kunne få dekket??
 
vettu, jeg kan signere ALT du skriver...! jeg snakker heller ikke med sambo om dette, fordi jeg syns det er så utrolig ekkelt og flaut... ingenting funker for meg heller, heller ikke de aluminiumklorid-deoene som skal være mot sånn... jeg går KUN i svarte topper, fordi det sees på alle andre farger...
jeg svetter sykt tilogmed når jeg fryser... jeg MÅ manne meg opp å spørre legen om dette, men det er virkelig noe jeg skammer meg over! hva er det som skal til for å få en sånn operasjon da, hvis ikke du har fått det etter å ha forklart hvordan du har det??
 
ORIGINAL: Silly

vettu, jeg kan signere ALT du skriver...! jeg snakker heller ikke med sambo om dette, fordi jeg syns det er så utrolig ekkelt og flaut... ingenting funker for meg heller, heller ikke de aluminiumklorid-deoene som skal være mot sånn... jeg går KUN i svarte topper, fordi det sees på alle andre farger...
jeg svetter sykt tilogmed når jeg fryser... jeg MÅ manne meg opp å spørre legen om dette, men det er virkelig noe jeg skammer meg over! hva er det som skal til for å få en sånn operasjon da, hvis ikke du har fått det etter å ha forklart hvordan du har det??


nei, jeg aner ikke.
Jeg prøvde å forklare legen hvordan det var, og hvor stort problem det var.
Men han klarte ikke å skjønne at det ikke var snakk om mer enn normal svette.
"Alle svetter litt" sa han!
Så jeg trodde jo egentlig jeg var ganske så alene om dette problemet, siden legen min ikke trodde på meg.

Jeg nevnte operasjon, men da bare så han rart på meg.

nevnte også botox som jeg hadde lest om, og hadde funnet noe greier om dette på nettet-printet og gav til han.
Han så såvidt på det og sa at dette hadde han aldri hørt noe om!

Så jeg måtte jo bare gå hjem til slutt!

Burde jo ta det opp med en annen lege, men det var skikkelig vanskelig for meg å snakke om dette, også ble jeg møtt med så lite forståelse! Måtte virkelig psyke meg skikkelig opp før lege timen.. og var så deppa da jeg gikk derfra![:(]
 
Dette vet jeg alt om!! Jeg er nå 24 år og har hatt det slik så lenge jeg kan huske. Kan skrive infer på at det hemmer ditt sosiale liv og selvtillit. For tre år siden tok jeg det opp med legen min, som sendte meg til en hudspesialist på et privatsykehus(!!!) Han satte ca 20 sprøytestikk i hver armhule på meg med botox. Fikk beskjed om at det til vanlig varte mellom 10 mnd til 2 år før det kom tilbake. Det virket kjempefint på meg, men bare i 5 mnd. Å siden dette var et privatsykehus kostet dette 5000 kr. Kunne jo ikke betale denne summen 2 ganger i året resten av livet, så fikk beskjed om at det gikk ann å opere. Dette kostet 10000 kroner.

Naboen til mine foreldre er overlege, og da min far fortalte dette til han ble han ganske irritert over at min fastlege hadde henvist meg til privatsykehuset. Han ordnet en time til meg på sykehuset, og der fikk jeg med en gang beskjed om at dette var medisinsk. Så jeg skulle absolutt ikke betale noe.

12.oktober 2006 ble jeg lagt i full narkose, og de sprettet opp og tok ut masse svettekjertler. Fikk reise hjem samme døgnet, men gikk på sterke smertestillende lenge og hadde det veldig vondt. Måtte få hjelp til å kle meg og gjøre alt i mange uker etter operasjonen, da jeg hadde 16 sting under hver arm.

Fikk beskjed om at jeg måtte regne med at jeg kanskje aldri kunne komme til å klare å strekke armene helt opp igjen pga av at det kom til å bli litt "stramt". Dette har heldigvis ikke blitt noe problem. Kjenner ingenting til det, og kan strekke meg så lang jeg er=) Selv om det var veldig smertefullt i ukene/mnd etter operasjonen har jeg aldri angret et sekund på at jeg gjorde det. Har rett og slett fått meg et nytt liv!! Går mye heller med litt arr under armene enn svetten.

Har også prøvd den "klordeodoranten" fra apoteket. Virket bra i begynnelsen, men endte også med store betente sår av denne:(

Så til dere som sliter skikkelig med dette; ikke la legen deres bagatellisere dette, for det er et stort problem for de som har skikkelig! Jeg ville anbefalt å oppsøke en ny lege. Men jeg vil samtidig fraråde deg til å operere hvis du har en baby. For du vil være ganske så hjelpesløs i tiden etter. Så jeg ville holdt ut til barnet kan gå selv hvertfall. Jeg opererte et år før jeg fikk barn.

Ønsker masse lykke til, å bare ta kontakt om det er noe du lurer på=)
 
Men ser nå at uansett om botox skulle vere en løsning, så har ikke jeg råd til det om ikke jeg får noe dekket.
Fant priser på en side, og der var det 6000pr gang. Og dette varer 4-12 mnd.
I verste fall må jeg bruke 6000kr hver 4 mnd.

Er ikke det, hadde jeg hatt penger så skulle jeg gitt MYE for å bli kvitt problemet.
men jeg kan ikke bruke penger jeg ikke har![:(]
 
ORIGINAL: Tante Sofie

Jeg vet hvordan du har det, svetter mye selv. Skal lite til før jeg blir svett. Tenker på svetten når jeg handler klær, ser på fargen og stoffet og ser hvilke som skjuler svetten best. Så grå gensere bl.a. fins ikke i skapet mitt....

Det som hjelper meg er Aluminiumklorid, kjøpt på apotek. Den hindrer svetten i armhulene.

Har du prøvd det? Lover deg at det funker[:)]


svettet mye jeg å. helt til jeg fant den. helt super.. men jg fikk så mye bivirkninger av den jeg da, så sluttet, men den funker
 
Back
Topp