Svangerskapspenger

  • Trådstarter Hva bør jeg gjøre?
  • Opprettet
H

Hva bør jeg gjøre?

Guest
Hei

Jeg lurer på om noen har fått graderte svangerskapspenger pga stress eller psykososiale forhold?

Hva sa dere for å få dette? Snakket dere med jordmor eller fastlege?

Jeg har en krevende jobb med stor ansvarsmengde hvor jeg er "på" 24/7 ettersom jeg er eier av bedriften. Jeg har vært ganske utbrent en stund ettersom jeg har vært et "ekspresstog "i mange år, men etter en lengre sykemelding så følte jeg like før graviditeten at jeg var på bedringens veg.

Nå har jeg vært dårlig og tom for energi i flere måneder pga graviditeten. Jeg kan ha en god dag og flere dårlige dager, hvor jeg ligger strekk ut på sofaen eller jeg sover mye. Jeg faller helt ned disse dagene og gråter en del fordi jeg blir så lei meg og fortvilet over at jeg ikke har noe tiltakslyst og bekymrer meg over ting i fremtiden. Jeg klarer hverken få ting unnagjort på jobb eller hjemmefra (bare det mest nødvendigste). Kan heller ikke tilrettelegge noe mer. Jeg sliter med dårlig samvittighet for at jeg ikke er mer tilstede på jobb og jeg har en ansatt som legger seg borti min arbeidstid med å snakke nedlatende med andre bak min rygg. Jeg tenker på dette flere ganger daglig og jeg klarer ikke nyte graviditeten fordi jeg hele tiden føler at jeg skulle ha gjort noen arbeidsoppgaver.

Jeg tror ikke jeg er deprimert, ettersom jeg har tidlige opplevd å være helt på bunnen. Jeg tror at det er helt naturlig at jeg er bare litt nedfor enkelte dager. Det er nok bare en reaksjon hvor kroppen min holder på å si stopp og at jeg er sliten pga de siste 5 årene har vært tøffe. Jeg sliter litt med veldig vonde ting fra et tidligere ekteskap og det har vært belastende med skilsmisseoppgjøret, 4 dødsfall i den nærmeste familien, 2 vanskelige arveoppgjør m.m. Enkelte ting på privaten vil jeg ikke ta opp med helsevesenet ettersom jeg ikke liker at ting blir loggført, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få graderte svangerskapspenger.

Når dere leser dette, tenker dere at det er mest riktig av meg å sykemelde meg eller søke om graderte svangerskapspenger. Jeg føler meg ikke syk, bare sliten.

Håper på svar!
 
Jeg tenker sykmelding, med mindre lege eller jordmor mener stresset og belastningen er skadelig for lille i magen. Og for å få de med på det, så må du nok fortelle en del
 
Back
Topp