Svangerskapspenger

Krepsen89

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei! Jobben min er «full av farer» og jeg er selvstendig næringsdrivende. Jobber som bonde med melkeku på bås. Tenker at det må bli svangerskapspenger etterhvert, men når!?

Er jo fare for spark, klem, dytt mot mage, støy, støv, kjemikalier, kunstgjødsel, risting i traktor mm.

Siden jeg er selvstendig næringsdrivende så er tilrettelegging vanskelig. Noen må gjøre det jeg ikke gjør.

Lurer på når jeg skal søke om svangerskapspenger fra (altså hvilken uke). Har du noen erfaring/tips her?

Jeg tar ingen sjanser og risikerer ingenting, så jeg vil vite når du mener det ikke lenger er forsvarlig å drive slik type jobb. [emoji5]
 
Hei!

Du kan søke svangerskaps penger fra du blir gravid hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så du ikke har en jobb som er til fare for fosteret. Du kan føde fra du blir gravid i verste tilfelle.

Jordmor eller lege må skrive søknaden, der de beskriver hvorfor jobben er fare for fosterets utvikling eller kan gi truende prematur fødsel. De må også komme med en anbefaling for hva som skal til for å tilrettelegge jobbe så det lengre ikke er fare.

Deretter må arbeidsgiver altså deg selv skrive at det ikke er mulig.

Det skal sies at jeg er litt usikker på reglene rundt det når du er selvstendig. Hør med nav.

Håper det går i orden og at det var litt til hjelp:)
 
Back
Topp