Svangerskapspenger og nav

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Lang historie kort, jordmor fikk nok av at sjefen min ikke vil tilrettelegge og samarbeide, og skrev derfor søknad om svangerskapspenger. Hvor lang tid tar det før man får svar på det? Nav er vel ikke de kjappeste akkurat, men hadde jo vært greit å høre noe hvertfall..
 
Jeg avtalte med jordmor og sjef at det skulle starte uken etter samtalen, og alt ble sendt inn umiddelbart fra arbeid og jordmor. Fikk svar uken etter om at det var innvilget. Jordmor sa også at jeg ikke trengte å vente på svaret, men bare starte med kortere arbeidsdager som jeg søkte om.
 
Lang historie kort, jordmor fikk nok av at sjefen min ikke vil tilrettelegge og samarbeide, og skrev derfor søknad om svangerskapspenger. Hvor lang tid tar det før man får svar på det? Nav er vel ikke de kjappeste akkurat, men hadde jo vært greit å høre noe hvertfall..

Hva vil dette si? Aldri hørt om det før, men med tanke på forholdene på min jobb er det svært interessant.

Håper du får svar fort da i alle fall :)
 
Hvis man ikke er syk, og ikke har bruk for sykmelding, men arbeidet ikke kan tilrettelegges for at den gravide kan stå i jobb ut tiden (feks risiko for skade på foster, turnusarbeid med nattevakter, mange krevende arbeidsoppgaver som oppleves ekstra belastende/energikrevende..det er ulikt hva den enkelte opplever som utfordrende i arbeidet som gravid..) - så kan man søke om det som heter svangerskapspenger. Hvis du googler finner du mye mer info - feks på nav og arbeidsmiljøloven eller noe slikt.. :)
 
Men starter dere da på de svangerskapspengene som er beregnet etter fødsel? Altså at foreldrepengeperioden blir kortet ned? Jobber i helsevesnet selv,og aldri hørt om denne ordningen:)
 
Men starter dere da på de svangerskapspengene som er beregnet etter fødsel? Altså at foreldrepengeperioden blir kortet ned? Jobber i helsevesnet selv,og aldri hørt om denne ordningen:)
Nei,denne ordningen berører ikke foreldre permisjonen på noe som helst måte :) Er selv i svangerskapspermisjon nå frem til jeg går over i foreldrepermisjon

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
 
Jeg ringte til NAV en uke etter jeg sendte søknaden for å høre hvordan det lå an og om de hadde fått de papirene de trengte, og de hadde da allerede behandlet den. Gikk enda en uke før jeg fikk vedtaket i posten.
 
Ringte for å spørre dem om dette og de sa da en mnd behandlingstid. Så er man vell heldig om man får det før :)
 
Hmm.. Så da skal man gå uten penger en stund da, bare fordi nav er treige? Krysser fingrene og håper på det beste :)
 
Jeg ventet 6 uker før det skjedde noe som helst. Varierer nok veldig fra kontor til kontor!
 
Jeg fikk beskjed av jordmor (foran sjefen så han hørte) at det var bare å starte med redusert arbeidstid før jeg hadde fått svar på søknaden. Vi satt dato for start noen dager etter møtet, og fikk svar fra NAV uken etter om at det var innvilget. Var sjelden NAV sa i mot jordmor/leges vurdering. Arbeidsgiver får vel tilbakebetalt fra NAV uansett.
 
Man kan ikke vente på å få svar fra nav, så er bare å begynne å jobbe som dere har avtalt også får man svar etterhvert... jeg gikk 2 måneder (muig at sjefa var litt sein med å sende inn papirer i tillegg også) uten å få svar og kunne ikke jobbet i den tiden.
 
Det er to mnd behandlingstid på svangerskapspenger. Lettere og sykemelde seg. Etter min erfaring ;-)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her var det 1,5 ukes ventetid fra papir ble sendt og til behandlet svar i postkassa mi.. Og som nevnt, en kan starte med tiltaket før behandlingssvar foreligger- fikk jeg råd om av jordmor som sendte inn søknaden :)
 
Back
Topp