Svangerskapsforgiftning

CAHG

Betatt av forumet
Min oldemor, mormor og mamma har hatt svangerskapsforgiftning og jeg er veldig redd for å få det.. Har forberedt meg på at det kommer til å skje meg siden det er arvelig. Skal til jordmor på tirsdag så kommer til å fortelle henne det da.

Noen her som har hatt svangerskapsforgiftning før og har noen erfaringer å dele?
 
min mor hadde det med meg, jeg har ikke hatt det men hadde alle symptomene og plagene på det sist svangerskap. uvanlig å få det på fjerde svangerskap når man ikke har hatt det i første men ble fulgt nøye opp. måtte bare ta det med ro og hvile masse. er ikke så mye annet å gjøre om blodtrykket er høyt og formen er dårlig. De er flinke til å fange det opp tidlig, derfor det er viktig med de kontrollene, urinprøvene og måling av blodtrykk samt være obs på evt mye ødem, hodepine eller vondt oppunder ribbeinsområdet. mellomgulvet
 
min mor hadde det med meg, jeg har ikke hatt det men hadde alle symptomene og plagene på det sist svangerskap. uvanlig å få det på fjerde svangerskap når man ikke har hatt det i første men ble fulgt nøye opp. måtte bare ta det med ro og hvile masse. er ikke så mye annet å gjøre om blodtrykket er høyt og formen er dårlig. De er flinke til å fange det opp tidlig, derfor det er viktig med de kontrollene, urinprøvene og måling av blodtrykk samt være obs på evt mye ødem, hodepine eller vondt oppunder ribbeinsområdet. mellomgulvet

Tusen takk for svar [emoji4] da ble jeg litt klokere hvertfall.
 
Min oldemor, mormor og mamma har hatt svangerskapsforgiftning og jeg er veldig redd for å få det.. Har forberedt meg på at det kommer til å skje meg siden det er arvelig. Skal til jordmor på tirsdag så kommer til å fortelle henne det da.

Noen her som har hatt svangerskapsforgiftning før og har noen erfaringer å dele?
Du er jo mer utsatt for dette, og det er fornuftig og fortelle det til jordmor som du selv skriver :)

Jeg fikk selv svangerskapsforgiftning da jeg fikk min datter i februar 16, men jeg hadde ingen før meg i familien.
 
Jeg ser du har fått gode råd over her også. Vær obs på symptomer, kanskje vil du også få noen flere kontroller hvis du er førstegangs også, for da vet de ikke hvordan forløp du har i svsngerskap. Blodtrykk og urin følges på kontroller, men er du usikker i løpet av svangerskapet går det an å be om en måling :)

Store ødemer som kommer på kort tid, kvalme/oppkast, pannehodepine, synsforstyrrelser, smerte i området rundt leveren er gjerne viktige symptomer. Skulle du utvikle høyt blodtrykk så vil du få tett oppfølging med blodtrykk, urin, blodprøver og ultralyd.
 
Bra at du tar det opp med jordmor for da noterer de det at det "ligger" i familien og de er mer obs på deg under svangerskapet også
 
Når i svangerskapet er det vanlig å få svangerskapsforgiftning? På slutten? Eller kan man få det tidlig også?
 
Back
Topp