Svangerskap utenfor livmor, hva nå?

Luna88

Andre møte med forumet
Vi har vært prøvere ganske lenge nå. Fikk akkurat vite at det ikke var sa, men muligens svangerskap utenfor livmor. Skal tilbake mandag for ny ultralyd og blodprøve, og fikk beskjed om at det muligens blir cellegift eller operere.
Jeg har ikke peiling på dette og tenkte at cellegift sikkert var mye bedre i stedet for å operere. Men nå leser jeg at man da ikke kan bli gravid på en god stund etter. Noen som har vært i samme situasjon? Er det noe som er bedre å gjøre enn det andre? Tenker om man prøver cellegift, så går det ikke greit, så må man likevel operere.. Jeg vet ikke hva jeg vil frem til, men er rådvill og er redd vi må vente mye lengre på baby forsøk.

Fortell gjerne din historie, hva skjedde og etterpå?
 
Ikke meg selv, men. En venninne opplevde svangerskap utenfor livmor, og fikk cellegift. Hun holdt på en tund, men sykehuset ville i det lengste unngå operasjon. Hun måtte bruke prevensjon igjen for å ikke bli gravid i noen måneder etterpå. Tror det var tre, men ta det med en solid klype salt. Hun har termin om noen uker:Heartred

Lykke til :Heartred
 
Jeg har ikke opplevd det selv, men ville definitivt først prøvd cellegift, fordi du kan slippe operasjon og behold egglederen. Om du må operere den vekk gir det jo litt mindre sannsynlighet for svangerskap i fremtiden, selv om man må vente 3 mnd etter cellegift med å bli gravid.

Stoe klem til deg ❤️
 
Jeg har ikke opplevd det selv, men ville definitivt først prøvd cellegift, fordi du kan slippe operasjon og behold egglederen. Om du må operere den vekk gir det jo litt mindre sannsynlighet for svangerskap i fremtiden, selv om man må vente 3 mnd etter cellegift med å bli gravid.

Stoe klem til deg ❤️

jeg har fjernet ene egglederen etter svangerskap utenfor livmor og husker legen da sa det hadde lite betydning for muligheten til å bli gravid da den ene egglederen kunne «legge seg over» til motsatt eggstokk ..

Nå slet jo vi allerede med å bli gravid og ble frarådet å prøve selv etter enda en SA i etterkant, så vi endte med IVF. Men husker bare så godt at legen på sykehuset sa det ikke utgjorde stort for mulighetene for å bli gravid...
 
Ville bare sende en klem. Har vært gjennom operasjon, men jeg fikk ikke noe valg. Var i uke 10 og egglederen hadde begynt å lekke blod, så var nær ved å sprekke. Mye smerter i dagene etter operasjonen, men blir raskt bedre.
 
Jeg ble operert. Hadde en del smerter noen dager etter operasjonen, men ingenting motfor smertene jeg hadde før jeg ble innlagt. Jeg har ikke hatt noen plager etter det. Ble raskt gravid igjen, og har ikke hatt noe problemer med fertiliteten i ettertid.

Lykke til
 
Hadde kikkhullsoperasjon i fjor vinter da ene eggelederen hadde spruket. Var i fin form etter operasjonen, ble gravid noen mnd etterpå og det svangerskapet har gått bra. Lykke til.
 
Tusen takk for alle svar ❤️
Jeg er plutselig i mye bedre form, og håper ting mirakuløst har ordna seg selv (lov å håpe)

Jeg skal dit imorgen for å sjekke ståa, så får jeg vel vite hva som skjer neste.

Tusen takk for alle meldinger og omtanke :love7
Krysser fingrene for at det går fint! Bare så utrolig kjipt når man sliter fra før med dette babyprosjektet:(
 
Tusen takk for alle svar ❤️
Jeg er plutselig i mye bedre form, og håper ting mirakuløst har ordna seg selv (lov å håpe)

Jeg skal dit imorgen for å sjekke ståa, så får jeg vel vite hva som skjer neste.

Tusen takk for alle meldinger og omtanke :love7
Krysser fingrene for at det går fint! Bare så utrolig kjipt når man sliter fra før med dette babyprosjektet:(

Min første graviditet etter en lang prøvetid var en exu. Legene fant ikke dette ut før noen uker etterpå. Håper virkelig di legene du har er oppegående nok til å gjøre raske funn.
Ellers så kommer en sabla vond opplevelse med smerter og det unner jeg ingen. Det var vondt. Min eggleder sprakk og jeg fikk indreblødninger og måtte hasteoperere.

1 uke før operasjon fikk jeg cellegift. Denne tok desværre ikke knekken på denne. Så dermed vokste den videre. Man burde vente opp til 1 år før ny graviditet pga foster kan ta skade av cellegiften dersom man har cellegiften i kroppen etterpå. Den sprøyten blir satt i rompemusklen og ikke særlig god.

Når det kommer til å bli gravid igjen så er dette 0 problem :) lik sjans med en eggleder som med 2 eggledere. Jeg har 1 gutt født i 2018. Og er gravid nå i uke 32. Og jeg har bare 1 eggleder xD
Stilig hvordan egget blir sluppet og den eggledern man har igjen "fisker" opp dette egget :)
Skjønner at du er redd for det var jeg også :) Var jo lei meg for at det var exu. Og at man mister denne graviditeten. Noe hærk å vente 1år for å bli gravid hvis man tar sprøyta. Jeg angrer på at jeg tok den. For eggledern var ødelagt etter exuen siden de dro ut tiden. Kunne aldri reddet den. Og man kunne prøvd med engang rett etter om man opererte vekk den skadde eggledern da hvis man droppet sprøyta :) ❤❤ Håper det ordner seg for dere fort. Kjipt å havne i denne klemma. Da må jeg si at jeg heller vil oppleve SA igjen enn Exu igjen. ❤❤
 
Min første graviditet etter en lang prøvetid var en exu. Legene fant ikke dette ut før noen uker etterpå. Håper virkelig di legene du har er oppegående nok til å gjøre raske funn.
Ellers så kommer en sabla vond opplevelse med smerter og det unner jeg ingen. Det var vondt. Min eggleder sprakk og jeg fikk indreblødninger og måtte hasteoperere.

1 uke før operasjon fikk jeg cellegift. Denne tok desværre ikke knekken på denne. Så dermed vokste den videre. Man burde vente opp til 1 år før ny graviditet pga foster kan ta skade av cellegiften dersom man har cellegiften i kroppen etterpå. Den sprøyten blir satt i rompemusklen og ikke særlig god.

Når det kommer til å bli gravid igjen så er dette 0 problem :) lik sjans med en eggleder som med 2 eggledere. Jeg har 1 gutt født i 2018. Og er gravid nå i uke 32. Og jeg har bare 1 eggleder xD
Stilig hvordan egget blir sluppet og den eggledern man har igjen "fisker" opp dette egget :)
Skjønner at du er redd for det var jeg også :) Var jo lei meg for at det var exu. Og at man mister denne graviditeten. Noe hærk å vente 1år for å bli gravid hvis man tar sprøyta. Jeg angrer på at jeg tok den. For eggledern var ødelagt etter exuen siden de dro ut tiden. Kunne aldri reddet den. Og man kunne prøvd med engang rett etter om man opererte vekk den skadde eggledern da hvis man droppet sprøyta :) ❤❤ Håper det ordner seg for dere fort. Kjipt å havne i denne klemma. Da må jeg si at jeg heller vil oppleve SA igjen enn Exu igjen. ❤❤

Det var det jeg tenkte jeg også...
MEN, fikk gode nyheter idag! HCGn hadde gått nedover siden sist (den har kun økt i det siste). Så jeg skal tilbake om en ukes tid å sjekke da. Så krysser jeg alt jeg har for at det skal ordnes opp selv ❤️
 
Jeg hadde en exu i august. Som deg så sank HCGen og kroppen ordna opp selv. Slapp operasjon. Ble gravid igjen i oktober og fikk veldig god oppfølging med tidlig ultralyd i uke 6,9 og 12. Venter en liten tass i slutten av juni. Lykke til til deg ❤️
 
Back
Topp