Sv. Diabetes igjen?

Lilitha

Første møte med forumet
Hei. Jeg hadde Sv.Dia forje svangerskap og nå er jeg i gravid uke 8 og føler meg temmlig uggen som jeg gjorde da. Og tok ibruk det gamle utstyret som jeg hadde sist. Fastende bs var på 5.4 og 30min etter 7.9 (tok måling fordi jeg ble skikkelig uggen å holdt på å svime av.) Og mellom 1,5-2t seinere var den på 8.2.

Er dette normale målinger når man ikke har sv.dia? Eller har jeg kanskje fått det igjen? :/
 
Hei. Jeg hadde Sv.Dia forje svangerskap og nå er jeg i gravid uke 8 og føler meg temmlig uggen som jeg gjorde da. Og tok ibruk det gamle utstyret som jeg hadde sist. Fastende bs var på 5.4 og 30min etter 7.9 (tok måling fordi jeg ble skikkelig uggen å holdt på å svime av.) Og mellom 1,5-2t seinere var den på 8.2.

Er dette normale målinger når man ikke har sv.dia? Eller har jeg kanskje fått det igjen? :/
Ifølge helsenorge har man sv.dia. hvis fastende blodsukker er mellom 5,3 og 6,9 mmol/L (https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/#utredning-og-diagnose).
Du et jo akkurat innenfor det som defineres som sv.dia. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet fastlege/jordmor. Hvis du blir avfeid dær eller hvis det tar lang tid før en kontroll eller lignende hadde jeg prøvd å ringe direkte til det lokale sykehuset og bedt om å få snakke med en diabetessykepleier eller diabeteslege. Bare forklar situasjonen.
Er jo dumt om du skal gå helt frem til uke 24-28 med en potensiell «uoppdaget» sv.dia.

Masse lykke til!
 
Back
Topp