Stor El-bil

onske

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Marshmallows 2022
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei!
Er det noen her med erfaring med stor el-bil? Hvilken er best? Best rekkevidde? Kjører stort sett småturer, men blir noen lengre i året (oftest vinterstid).
Hva bør man tenke på med el-bil? Har ikke hatt det tidligere så tar imot alle tips og råd jeg kan få.
Jeg vil gjerne ha 6-7 seter, da jeg helst ikke ønsker å styre så mye med forskjellige bilstoler for rett kombinasjon i baksete på normal 5-seter.. og ønsker å ha med en ekstra passasjer noen ganger.
Hører gjerne fra dere med tre barn.
Dersom man får for brukt, hva bør man tenke på? Lavest km, nyest batteri eller hva?
Er som dere skjønner helt grønn på dette område:blackeye:
 
Jeg har ikke funnet den perfekte bil for oss med 3 unger enda.
Det er noen 7 setere da, noe kinesere av for meg ukjente merker. Også har du vel en tesla eller to som kan oppfylle kravene dine, avhengig av budsjettet. Også disse bilene som er basert på varebiler. Men de har ikke så lang rekkevidde.

ID buzz kommer som 7 seter om en stund (neste år?)

Vi har kjøpt en ID 3, som altså IKKE er en bil for en familie med tre unger, men det er vår bil nr 2, vi har en s max som hovedbil, dieseldrevet 7 seter med plass til hele familien. VI skal nok klare putte hele familien inn, i alle fall dersom den enste av våre som sitter i stol sitter på pute i stedet for beltestol, stolen gjør henne så "bred over skuldrene". Hun er 7 år gamme, og 120+ cm lang, så det er lovlig, men jeg ønsker å ha henne i stolen til hun vokser ut av den om ca 10-15 cm. Men all den tid det ikke er til langkjøring så er det ikke krise.

Mye avhenger av hvor lang rekkevidde du trenger, rekkevidde på vinter er ne het annet enn det som er oppgitt rekkevidde på bilen (det klarer man gjerne ikke oppnå på sommertid heller, da man ikke har helt optimale forhold som det jo er målt under) Men med unger så stopper du jo helt sikkert på tur, så det handler en del om ladehastighet også, og "lad når du stopper, ikke stopp for å lade"-tilnærming. Klarer du det med rekkevidden på disse varebilene, så får du en bil til en kurant pris og god plass. Du bare må belage å lade oftere. Men dersom drer uansett har 15-20 min pauser her og der for bleiskift, dopause, is, strekke på beina, løpe av seg energi, spise etc, så handler det jo mye om legge dem på rett sted også.

Med forbehold: Jeg har LEST meg til det meste av dette, vi har som sagt en id 3, vi har hatt den i en uke og ikke ladet den enda ;) Den har 418 som oppgitt rekkevidde, og var full-ladet da vi overtok den fredag morgen, den hadde vel et estimat på rundt 140 i morges, så den skal snart lades altså. Men jeg har ikke egentlig noe erfaring med elbiler enda.
 
Jeg følger denne tråden med interesse da vi leter etter mye det samme nå som vi venter nr3. Vi har titta på en skoda enyaq men også i den er det trangt om plassen med tre barneseter, så skulle gjerne hatt en annen løsning.
 
Det er en av de kineserne jeg tenkte på ja. Nio er en annen.

Men det er i disse også slik at de skal bli et mikk med ulike seter for å få plass til tre unger uten å sette en på bakerste rad. Med ene ungen bak der har du god plass, men avhengig av personligheten til ungene kan det være en fordel eller ulempe å skille dem slik. Det begrenser bagasjeplassen en del da.

Alternativet er jo aldri sidee varebilene i personbil utgave, du får dem med opp til 9 seter som så. Altså Zafira,Proace,Berlingo etc. Altså i personbil-utgave.

De har ikke så lang rekkevidde, men plass til tre unger på et rimelig budsjett har de.

(Men jeg har enda tilgode å finne bilen jeg vil erstatte vår ford smax med. Kombinasjonen av tre fullverdige seter på andre rad, og bagasjeplass. Det baksetet teller mye, da vi har unger både med uten beltestol og noen ender da med å sitte på det setet som er best egnet som midtkonsoll for de to andre søskenene
 
Vi har Tesla Model X 2019 modell. Helt grei rekkevidde på vinterstid. Neste bil blir nok en av de nyeste Tesla Model X med lengre rekkevidde. Fantastisk bil. Kjempe romslig. Plass til alt!
 
Vi er på jakt etter ny bil! Den stakkars golfen var liten da vi var 3, nå som vi er 4 er det ikke håp :hilarious: Mannen har forelsket seg fullstendig i ID Buzz, og jeg må innrømme at jeg liker den veldig godt, men jeg liker ikke prisen! Og jeg skulle gjerne hatt 4-hjulstrekk..
 
buzz kommer vel med firhjulstrekk neste år? Men sikkert ikke før til høsten, og da bare som nybil med en dertil pris....

Jeg snuser igjen litt på dette markedet ettersom den elskede s max'en min ble tauet til verskted i går, det spørs hvor dyrt det blir å fikse den motorfeilen... men jeg håper den lar seg fikse, for jeg har ikke funnet den perfekte erstatningen enda.
 
Manne vil her og at jeg skal bytte ut lefe med id buzz når den kommer i lang versjon med 4hjulstrekk. Men litt redd for at den blir vell dyr og så synes jeg at den ikke ser så fint ut
 
Back
Topp