Støtte til barnehage om man har aap?

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Går på aap, nå har jeg hatt en arbeidsutprøving som ikke har fungert, er snart ferdig. Har klart å sjonglere til med ungene, frem til sommeren, for de begynner i barnehagen fra august, men alt i alt har det ikke vært bra for min del.

For meg blir det da mer tiltak og div behandlinger fra høsten av, samtidig som ungene begynner i barnehage.
Har hørt at man kan søke om å få litt av barnehage-regningen dekket?

Noen som vet?
 
Man må søke kommunen om dette. Skal ligge inne på kommunens sider eller så kan man gå for og høre. Dette går på lønn. Husker ikke helt satsene nå. Men de ligger på rundt 400 000 kr i året. Er en sats for gratis kjernetid og en annen for vanlig opphold. Mat er ikke inkludert. Vi har redusert betaling siden det kun er mannen som jobber. Jeg er litt mellom barken og veden akkurat når det gjelder jobb og blir nok ikke lettere. Får store smerter av å jobbe og ha en tidsfrist osv men å hjelpe broren til mannen med drenering er ikke noe problem siden jeg gjør ting i mitt tempo og masse pauser. Litt vanskelig å finne en sånn arbeidsgiver. Så skal mase litt på legen etter ferien nå.
 
Regner med du har en saksbehandler hos nav? De kan rettlede deg ang dette. Men det stemmer at man har krav på redusert betaling om man har lav lønn under en viss sum.
 
Ring nav og snakk med de. Det er forskjellige tilleggsstønader en kan få når en går på aap. Bl.a stønad til barnepass.
 
Det kan man ha rett på hvis samlet inntekt for både deg og mannen (hvis du har en mann) er på under en viss sum :)
 
Regner med du har en saksbehandler hos nav? De kan rettlede deg ang dette. Men det stemmer at man har krav på redusert betaling om man har lav lønn under en viss sum.

Ring nav og snakk med de. Det er forskjellige tilleggsstønader en kan få når en går på aap. Bl.a stønad til barnepass.

I kommunen jeg jobber i er det ikke lenger nav som verken behandler eller betaler dette lenger, det er kommunen.
 
Ja det kan nok hende. Men ansatte på nav må da vite om dette og kunne rettlede vedkommende videre tenker jeg ;)

Dessverre så er det styrer i barnehagen som har fått den oppgaven her. Oppvekstkontoret i kommunen henviser til vedkommende sin barnehage hvis de trenger mer veiledning enn "søk på nett". En styrer i en barnehage med mange utenlandske foreldre med dårlig norskkunnskaper får litt av en jobb. De på nav sier "søk på kommunens side, eller ta kontakt med de". Men det er nok individuelle forskjeller på hvem man møter på nav, men tanken er visst å frigjøre nav for dette. Og overføre det til barnehagene. Anyways....

Uansett ts: bare søk via kommunens side :)
 
Inntektsgradert betaling. I min kommune ligger beløpet på 500500 kr samlet bruttoinntekt i året. Har dere under det beløpet (tror det er standard sum), så kan dere søke :) som de andre sier, sjekk kommunens hjemmeside.
 
Ja det kan nok hende. Men ansatte på nav må da vite om dette og kunne rettlede vedkommende videre tenker jeg ;)
Nei. Vi fikk info om dette av damen i skranken nede hos kommunen. Er kommunen som har med alt sånt å gjøre nå. Nav henviser i så fall til kommunen. Alle søknader om bhg og stønader til bhg går under kommunen.
 
I kommunen jeg jobber i er det ikke lenger nav som verken behandler eller betaler dette lenger, det er kommunen.

Men nå tenker du sikkert bare på retten en har til tilskudd en har når en har liten inntekt. Men når en går på aap har en rett til flere ulike tilleggsstønader, der i blant barnepass. Og den er det nav som behandler.
 
Nei. Vi fikk info om dette av damen i skranken nede hos kommunen. Er kommunen som har med alt sånt å gjøre nå. Nav henviser i så fall til kommunen. Alle søknader om bhg og stønader til bhg går under kommunen.

Ikke når en går på aap... Ikke her jeg bor i hvert fall.
 
Nei. Vi fikk info om dette av damen i skranken nede hos kommunen. Er kommunen som har med alt sånt å gjøre nå. Nav henviser i så fall til kommunen. Alle søknader om bhg og stønader til bhg går under kommunen.
Ikke når du går på aap, da er det nav
 
Ikke når du går på aap, da er det nav

Fortsatt kommunen fordi det går under redusert foreldrebetaling i barnehagen, aap er inntekten og det er inntekten kommunen tar grunnlag i når de regner ut, mener samlet årsinntekt må være under en viss sum samlet for henne og mannen (om hun har mann) for å få innvilget dette, kommunen reduserer da barnehagefakturaen, det betales ikke ut som en støtteordning slik som stønad til barnepass som kommer fra nav gjør.
 
Fortsatt kommunen fordi det går under redusert foreldrebetaling i barnehagen, aap er inntekten og det er inntekten kommunen tar grunnlag i når de regner ut, mener samlet årsinntekt må være under en viss sum samlet for henne og mannen (om hun har mann) for å få innvilget dette, kommunen reduserer da barnehagefakturaen, det betales ikke ut som en støtteordning slik som stønad til barnepass som kommer fra nav gjør.
J3g søkte hos nav og fikk det hvertfall av de , som også flere andre i tråden skriver så er det nav om man wr på aap, men mulig det er forskjell på kommuner ;)
 
J3g søkte hos nav og fikk det hvertfall av de , som også flere andre i tråden skriver så er det nav om man wr på aap, men mulig det er forskjell på kommuner ;)

Begge gir støtte, men nav gir i form av en utbetaling og kommunen reduserer foreldrebetalingen, slik jeg har skjønt det[emoji5]
 
Back
Topp