Soppinfeksjon i bryst - behandling med Diflucan - hvor lang tid før det virker?

Skida

Andre møte med forumet
Jeg har fått soppinfeksjon i begge brystene, og smørte de første dagene med canesten. Dette hjalp på det utvendige ubehaget, men den virkelige smerten sitter inne i brystene, og det stråler og svir både under amming og etter. Brystvortene er røde, og huden på brystene er også rødflammet.

Fikk skrevet ut Diflucan-tabletter (200mg første dag, og deretter 100mg daglig i to uker) og Mycostatin-mikstur til baby, og er nå på femte dag av behandlingen. Smører med canesten og bytter ammeinnlegg etter hver amming. Men jeg merker ingen bedring ennå. Er det noen som har opplevd det samme, og kan si noe om hvor lang tid det tar før det blir bedre? Det er så vondt innimellom at jeg må ty til smertestillende.
 
Er på min andre kur nå! Første kuren merket jeg bedring etter 3-4 dager, ble liksom ikke helt bra, men mye bedre! Etter endt kur hadde jeg fortsatt en del smerter (har raynauds fenomen også). Fikk en dag helt smertefri, før det begynte å gjøre vondt igjen! Og en uke etter kuren var det igjen sikkelig vondt! Så nå har jeg starta opp med ny runde! 3 dag i dag og merker ingen endring enda!
 
En oppdatering fra meg: siden sist har jeg fortsatt ikke blitt bedre, og er nå på kur nr 2, hvor doseringen er blitt doblet. Har igjen 1 uke av denne kuren. Har også fått Reynauds fenomen/vasospasmer i brystknoppene, og dette bidrar også til smertene. Nesten så jeg er i tvil om jeg har sopp eller om det kun er Reynauds jeg sliter med nå. Fikk skrevet ut adalat av fastlegen, og begynte på dette i går. Merker ingen forskjell, men det er kanskje litt tidlig ennå. Jeg håper virkelig at det går over snart, for jeg må slutte å fullamme hvis det fortsetter slik. Hadde satt stor pris på om noen som har erfart noe lignende kunne fortalt hvor lang tid det tok, og hva som hjalp/ikke hjalp. CCmil: har du blitt bra?
 
Har legen din vært i kontakt med NKA (nasjonalt kompetansesenter for amming) for veiledning om det er noen uprøvde metoder? NKA veileder helsepersonell. Har dessverre sluppet unna både raynauds og trøske selv, så ingen erfaring med det :(
 
Har du sjekket om babyen har stramt tungebånd? Det kan nemlig gi symptomer både på sopp og Reynauds.
 
Jeg har fått soppinfeksjon i begge brystene, og smørte de første dagene med canesten. Dette hjalp på det utvendige ubehaget, men den virkelige smerten sitter inne i brystene, og det stråler og svir både under amming og etter. Brystvortene er røde, og huden på brystene er også rødflammet.

Fikk skrevet ut Diflucan-tabletter (200mg første dag, og deretter 100mg daglig i to uker) og Mycostatin-mikstur til baby, og er nå på femte dag av behandlingen. Smører med canesten og bytter ammeinnlegg etter hver amming. Men jeg merker ingen bedring ennå. Er det noen som har opplevd det samme, og kan si noe om hvor lang tid det tar før det blir bedre? Det er så vondt innimellom at jeg må ty til smertestillende.

Jeg trodde jeg hadde tilsvarende problem, men det viste seg å være en allergisk reaksjon på ammeinnleggene. Det tok litt tid før jeg forstod det i ammetåken. :p
 
Har legen din vært i kontakt med NKA (nasjonalt kompetansesenter for amming) for veiledning om det er noen uprøvde metoder? NKA veileder helsepersonell. Har dessverre sluppet unna både raynauds og trøske selv, så ingen erfaring med det :(

Nei, det tror jeg ikke. Jeg må vel be om en ny time hos legen og diskutere mulighetene som gjenstår. Vil så gjerne få til ammingen!
 
Har du sjekket om babyen har stramt tungebånd? Det kan nemlig gi symptomer både på sopp og Reynauds.

Nei, det har ikke blitt sjekket. Jeg har i utgangspunktet antatt at det ikke er årsaken, da han ikke har den typiske hjerteformede tunga. Når det er sagt må han alltid ligge lenge ved brystet for å bli mett, og til tross for dette øker ikke melkeproduksjon min. Så selv om HS og lege mener at han tar riktig tak, så kan det jo faktisk hende at tunga ikke jobber riktig. Takk for tipset! Jeg skal absolutt sjekke ut dette!
 
Jeg hadde nesten umiddelbar virkning av Diflucan tablettene, men gå ut kuren og se på andre alternativer hvis det ikke blir noe bedre. Kokvask alle klær og ammeinnlegg som har vært inntil puppene og bytt bh o.l. hver dag så lenge du går på kuren ellers kan du smitte deg selv på nytt.
 
Back
Topp