Sommerferie og slanking - er du med?

Vifvik

Glad i forumet
Assistert-jentene
Sensommerbarna 2016
Sensommerbarna 2019
Hei!

Etter forrige hormonbehandling og graviditet veide jeg 30 kilo mer enn tidligere. Det viste seg at disse kiloene ikke ville av uansett hvor aktiv jeg var eller hvor mye jeg ammet. Gikk ned 10 kilo etter fødsel, og så sa det stopp. Da permisjonstiden var over, og jeg begynte å jobbe igjen, begynte jeg å legge på meg igjen. Plutselig var jeg bare et par kilo unna det jeg veide da jeg var høygravid :O Det måtte tas grep! Til jul var mannen og jeg så romantiske at vi ga hverandre Grete Roede kurs :p I tillegg solgte jeg bilen min og kjøpte elsykkel til oss begge. Har siden jeg startet på Grete Roede 15 januar gått ned 16 kilo :D Nå er håpet å nå 20 kilo før uttak i uke 37. Sist gikk jeg opp veldig under stimulering, så håper jeg klarer å holde det bedre i sjakk denne gangen.

Jeg er ikke typen som henger på treningsstudio eller jogger mil etter mil. Jeg er generelt ikke så sporty :p Liker bedre å se på sport enn å utføre selv. Jeg er også veldig glad i mat. Men måtte gjøre noe for å bli en best mulig mamma og for å øke sjansene for å bli gravid på neste forsøk.

Nå er det sommerferie, og det er lett å ta dårlige matvalg og falle ut av daglige rutiner. Tenkte derfor å høre om noen fler enn meg som gjerne vil ned noen kilo i sommer og som har lyst til å være med å peppe litt på hverandre? Utfordre hverandre litt og motivere til sunn vektnedgang? :)
 
Last edited:
Jeg er med! Jeg skal ned 5 kg så er ikke mye. Men det er vanskelig likevel synes jeg[emoji28] Mat er ikke vanskelig for meg. Det verste er å holde meg unna søtsaker, kaker osv.. Aaaaltfor glad i det. Veier 60 kg nå og vil ned til 55! Hadde gått ned til 58, men etter det forsøket her har jeg gått opp 2 kg igjen[emoji849] Er heller ikke av typen som er på treningssenter. Så det må bli å holde meg aktiv ved å gå turer/jogge.
 
Jeg er med! Jeg skal ned 5 kg så er ikke mye. Men det er vanskelig likevel synes jeg[emoji28] Mat er ikke vanskelig for meg. Det verste er å holde meg unna søtsaker, kaker osv.. Aaaaltfor glad i det. Veier 60 kg nå og vil ned til 55! Hadde gått ned til 58, men etter det forsøket her har jeg gått opp 2 kg igjen[emoji849] Er heller ikke av typen som er på treningssenter. Så det må bli å holde meg aktiv ved å gå turer/jogge.
Jeg går fort opp 2 kilo bare av å tenke på mat eller gå forbi noen som spiser noe godt :p

Skal alltids klare å holde meg aktiv, for har jo en 2 årsing jeg må fly etter, men det er vanskelig å kombinere sommer, fristelser, besøk, aktivitet og sunne matvalg :) Fristelsene med så mye god sommermat er kanskje tøffest....
 
Jeg skal begynne på Synarela rundt 15. juli, og har gått ned 9 kg siden februar nå. Håper på 10 kg før oppstart Synarela. Målet videre til uttak er egentlig å unngå vektoppgang. Jeg gikk vel opp ca 5 kg fra august til januar på tre forsøk. Hormoner og prednisolon gjør absolutt ikke underverker for vekten min. Jeg går vel opp ca 3-5 kg per forsøk, hvorav kun 2 kg "forsvinner av seg selv" etterpå... Så jeg er kun 4 kg under der jeg var forrige sommer nå. Om jeg går opp 2 kg på én uke så tar det ca 1 måned å gå ned. Jeg har en perfekt kropp for lagring til f.eks. kryssing av Grønland på ski eller noe i den dur, men det er ikke helt mine interesser. Jeg trener ved å sykle, svømme, jogge og styrketrening hjemme. Om jeg ikke blir gravid i august kan jeg gjerne gå ned 5 kg til utover høst/vinter.

Edit: Og sommerferie for meg betyr vanligvis +2 kg, som jeg pleier å jobbe av sånn august-september. Utenom hormoner og forsøk og alt. Så de må jeg jo også forsøke å unngå.
 
Last edited:
Jeg skal begynne på Synarela rundt 15. juli, og har gått ned 9 kg siden februar nå. Håper på 10 kg før oppstart Synarela. Målet videre til uttak er egentlig å unngå vektoppgang. Jeg gikk vel opp ca 5 kg fra august til januar på tre forsøk. Hormoner og prednisolon gjør absolutt ikke underverker for vekten min. Jeg går vel opp ca 3-5 kg per forsøk, hvorav kun 2 kg "forsvinner av seg selv" etterpå... Så jeg er kun 4 kg under der jeg var forrige sommer nå. Om jeg går opp 2 kg på én uke så tar det ca 1 måned å gå ned. Jeg har en perfekt kropp for lagring til f.eks. kryssing av Grønland på ski eller noe i den dur, men det er ikke helt mine interesser. Jeg trener ved å sykle, svømme, jogge og styrketrening hjemme. Om jeg ikke blir gravid i august kan jeg gjerne gå ned 5 kg til utover høst/vinter.

Edit: Og sommerferie for meg betyr vanligvis +2 kg, som jeg pleier å jobbe av sånn august-september. Utenom hormoner og forsøk og alt. Så de må jeg jo også forsøke å unngå.
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg eser ut som en ballong med en gang jeg stimulerer. Og kiloene sitter så hardt!! Det er synd at det er sånn. Men denne gangen er jeg iallfall bedre forberedt, så kan prøve å gjøre mest mulig for å ikke gå opp like mye som sist! Hvilke hormoner har du gått på under forsøkene dine? Hvordan var din forrige graviditet og vektnedgang etter fødsel?
 
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg eser ut som en ballong med en gang jeg stimulerer. Og kiloene sitter så hardt!! Det er synd at det er sånn. Men denne gangen er jeg iallfall bedre forberedt, så kan prøve å gjøre mest mulig for å ikke gå opp like mye som sist! Hvilke hormoner har du gått på under forsøkene dine? Hvordan var din forrige graviditet og vektnedgang etter fødsel?

Jeg trodde jeg var bedre forberedt for å unngå vektoppgang før forsøk i fjor, etter å ha gått en del opp ved #1 IVF (som resulterte i sønnen min). Meeen det hjelper lite med god planlegging med så mye hormoner inn tydeligvis. For meg. Jeg har hatt ferskforsøk med Synarela og Bemfola, Suprecur og Puregon, og fryseforsøk med Progynova og Estradotplaster. Lutinus eller Cyclogest. Og prednisolon og blodfortynnende. Jeg skal bruke Synarela og Menopur nå. Men jeg tror effekten er nokså lik uansett for meg - hormoner...

Under graviditet er ikke vektoppgang en utfordring, jeg blir ekstremt kvalm og jobber hardt for å unngå stor vektnedgang. Endte med lavere vekt rett etter fødsel enn før graviditet sist. Så jeg skal ikke bli mager før graviditet (ikke noen risiko for det med min kropp). Jeg stod stille i vekt i permisjon, men gikk litt opp etter at jeg var tilbake i jobb (søvn-underskudd og fulle arbeidsdager påvirket også sultfølelsen tydeligvis.)

For å unngå at kroppen er "skrapa" på lagrene før svangerskap tar jeg derfor omega 3, multivitaminer og folat, og også kalsium når jeg begynner med prednisolon. Så blir ikke slankingen problem sånn sett.

Slankingen min består i å forsøke å unngå porsjon nummer to, spise mye grønnsaker, frukt som snacks, grove kornprodukter, hjemmelaget mat og magre produkter. Og unngå utskeielser mer enn 1-2 ganger per uke, og kun 1 porsjon per gang. Fysisk aktivitet er egentlig mest for bedre kondisjon og sterkere kropp, for jeg må ha stålkontroll på matinntaket uansett om jeg trener eller ikke, om jeg skal ned i vekt. Jeg blir bare litt mer sulten av å trene, så effekten er ikke mye raskere vektnedgang for meg. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg i bedre form gjennom våren nå. :)

Om jeg ikke blir gravid så skal tiden mellom forsøk denne høsten brukes mer målrettet på vektreduksjon enn jeg gjorde i fjor (august-januar). Så håper jeg totalen gradvis går litt til nedover tross forventet "opp og ned"-kurve nå.

Og gratulerer til deg med flott vektnedgang!
 
Wow! Du har jobba hardt! :)

Sliter med å gå ned de siste 4 -5 kg jeg la på meg under svangerskapet, så jeg vil henge meg på her :) Gikk opp 15 kg, 6 mnd siden fødsel og vekten har stått stille de siste tre mnd'ene.
Jeg er som deg, går ikke på treningsstudio og liker best å se på sport. Går masse turer, holder meg unna snop og chips, men vekta står bom fast. Dvs. går opp og ned mellom 66-69 kg.

Jeg skal ha innsett av FER i august, og vil helst ned igjen til startvekten til da. Mitt ''problem'' oppi dette her er at jeg gjerne vil nyte brus og salami hele sommeren siden det blir nei-ting i et evt. svangerskap i august, så.. ikke forvent så mye :hilarious:
Men håper jeg får henge her likevel. Kanskje det hjelper på motivasjonen?:rolleyes:
 
Jeg er med :) har rundt 17 kg å bli kvitt :)
 
Hvordan går det? :)

Jeg fant ut at sommer-rytmen var såpass annerledes enn vanlig hverdag at jeg bruker Lifesum-app'en for å holde oversikt. Spent på vekten. Vet ikke nøyaktig når vi skal hjemom etter hvert, men skal måle da. :p

Klarer å få vært litt aktiv nesten hver dag, så fornøyd med det og. :)
 
Henger meg på her. Skal ha stimulering i september så jeg har 5 kg å bli kvitt før den tid. Det er ikke ett must, men når en ikke kommer oppi favoritt buksene så forstår en at kg har bygget seg opp :p

Lykke til alle sammen :)
 
Dag 3 på Synarela og jeg er sulten. :hilarious: Ekstra hormoner + min kropp funker dårlig på apetittregulering altså.
 
Hvordan går det med dere damer? Her har jeg klart å komme oppi noen bukser igjen og lykken er stor. Jeg har holdt meg til dietten selv om fristelsen har vært stor. Men gleden er enda større når en ser at klær begynner å passe igjen :)
 
Dag 3 på Synarela og jeg er sulten. :hilarious: Ekstra hormoner + min kropp funker dårlig på apetittregulering altså.
Forstår det utrolig godt der. Både gleder og gruer meg til stimulerings oppstart og håper jeg klarer å holde kg nede på tross all den gode maten :p Heier på deg og kos deg masse i solen :D
 
Fikk endelig vært hjemom og sjekket vekta. 10,5 kg ned. Det er jeg fornøyd med, det betyr jo vektnedgang på sommerferie (og Synarela) hittil. :D

Edit; Målet mitt nå da er egentlig å unngå vektopgang frem til uttak, men om det faktisk skulle gå å snike seg litt til ned i vekt er det også greit. :p (Etter uttak ønsker jeg ikke vektreduksjon.)

Så jeg fortsetter med Lifesum og daglig aktivitet. :)
 
Last edited:
Hvordan går det? :)

Jeg fant ut at sommer-rytmen var såpass annerledes enn vanlig hverdag at jeg bruker Lifesum-app'en for å holde oversikt. Spent på vekten. Vet ikke nøyaktig når vi skal hjemom etter hvert, men skal måle da. :p

Klarer å få vært litt aktiv nesten hver dag, så fornøyd med det og. :)
Sorry, har ikke hatt så god tilgang på nett mens vi var på hytta, så har ikke engang klart å følge opp egen tråd :p

Nå er heldigvis sommeren på hell, og jeg har klart å gå ned iallfall en kilo tross mye god mat, noen glass vin og endel is... :p Denne uken jobber jeg, og kjenner at det er veldig godt å komme inn i normal spise og soverutine igjen. Tror det vil ha betydning for vekta.

Skal begynne å spraye 7/8. Veldig spent på om jeg eser ut denne gangen også!
 
Sorry, har ikke hatt så god tilgang på nett mens vi var på hytta, så har ikke engang klart å følge opp egen tråd :p

Nå er heldigvis sommeren på hell, og jeg har klart å gå ned iallfall en kilo tross mye god mat, noen glass vin og endel is... :p Denne uken jobber jeg, og kjenner at det er veldig godt å komme inn i normal spise og soverutine igjen. Tror det vil ha betydning for vekta.

Skal begynne å spraye 7/8. Veldig spent på om jeg eser ut denne gangen også!

Så deilig med vektnedgang på ferie, og nå tilbake til hverdagen. :) Litt tid igjen før spraystart og. Lykke til!

Jeg venter blødning i disse dager og merker det på søtsuget... :rolleyes:
 
Jeg prøver og spise noe Lunde sund mat, har en samboer som skal ned ca 20 kg så er veldig lite pasta og poteter i hus, og nesten ikke brød..
jeg klarte i går og nå ett mål jeg hadde , og løpe 3 km uten pause :p (ja på tredemølle)
No skal ikke jeg så mange kg ned da, men skader ikke om jeg får noen cm inn på magen :D
 
Jeg prøver og spise noe Lunde sund mat, har en samboer som skal ned ca 20 kg så er veldig lite pasta og poteter i hus, og nesten ikke brød..
jeg klarte i går og nå ett mål jeg hadde , og løpe 3 km uten pause :p (ja på tredemølle)
No skal ikke jeg så mange kg ned da, men skader ikke om jeg får noen cm inn på magen :D
Så flinke dere er! Og 3 km på mølla er ikke dårlig! :D Det er ikke kondisen min god nok til.... :p
 
Så flinke dere er! Og 3 km på mølla er ikke dårlig! :D Det er ikke kondisen min god nok til.... :p
Nei det trodde ikke jeg heller hehe , men det var en God dag.. til og hadde jeg mer pust igjen og :cool:
Få no se hvordan det går i dag om jeg kommer meg ned på trenings senteret..
men noen som vet forskjell på og løpe på tredemølle og løpe ute?
Jeg føler Meg mest komfortabel og løpe inne :wacky:
 
Back
Topp