Smertelindring

MollaGolla

Blir kjent med forumet
Jeg er gravid og lurer egentlig på mye angående fødsel. Men det jeg tenker mest på er selvfølgelig smerten. Det at fødsler er så ekstremt vonde, gjelder det da for de som velger å føde uten smertelindring? Eller er det veldig vondt uansett?

Og så lurer jeg på om jordmor kan nekte meg f.eks. Epidural fordi hun mener jeg ikke trenger det?
 
Hei!
Jeg synes du stiller et veldig interessant spørsmål.
Hvor ubehagelig er det å føde, er det likt for alle osv?
Vi vet at i åpningstiden stammer ubehaget fra livmorhalsens strukturer. Der er et hode som presser på mormunnen som skal åpne seg og bli 10 cm, og i tillegg er der ligamenter og nerver rundt denne mormunnen som strekkes og påvirkes.
Det betyr at det vi kjenner som ubehag kommer i hovedsak derifra.

Når det gjelder rier, er dette noe som kommer og går, og i et fødselsforløp har vi mye mer pauser enn vi har rier :)
Vi vet at mange ting påvirker hvordan vi opplever riene.
Har en sovet godt, spist og drukket godt, er en redd eller avslappet?
Hvilken motivasjon har en til å gå gjennom fødselsarbeidet?

Det viktigste den dagen er å kunne jobbe med pust og avspenning. Klarer en å puste rolig og holde kroppen mest mulig avspent, oppleves riene mye mindre ubehagelige - det er ikke tull!

Du kan sikkert se for deg, at det tar lengre tid for et en baby å komme ned i bekkenet og ut, hvis alle strukturer rundt den er spent som en felestreng? Det er ganske logisk :)

Der er også mye psykologi i fødsel!!!!
De forventninger og tanker om fødsel vi har påvirker våre valg, og hvordan vi takler riene.

Det er viktig å ha en positiv innstilling og forventning til fødsel, fordi det gjør oss mindre anspente og redde, da produserer vi mindre adrenalin og mer oxytocin ( ri- hormonet ), og fødselen går fortere og lettere. :)

Vi ser at der er stor forskjell på hvordan kvinner jobber og takler riene, og der kommer nettopp det inn, som jeg akkurat har nevnt.
En avslappet kropp føder oftest fortere enn en anspent kropp!

Hvis det betyr at du trenger smertelindring - er det selvsagt mulig å få - også en epidural hvis du ønsker det.
De eneste gangene vi sier "nei", er når fødselen går så fort at en ikke får tid til å sette epiduralen før du har begynt å trykke. Da har den ikke særlig effekt lenger.
Jeg synes du skal ta det opp med den jordmoren du treffer i fødsel, og si litt om de tanker du har. Så kan dere sammen bli enige om hva som kan hjelpe deg.
I tillegg er det viktig at du nå gjennom svangerskapet kan få diskutere disse spørsmålene med din jordmor.

Det som er så fantastisk er; at vi lever i et land med et godt helsevesen, der du blir tatt godt hånd om, og har mulighet til å være med å påvirke det som skjer underveis i prosessen. Du skal ikke føde alene i en jungel et eller annet sted i verden :)
Ingen dør av rier, de er ikke farlige, men de er intense og skal bringe babyen din til verden for deg.
Det betyr at du skal passe godt å dem, de er dine beste venner den dagen :)

Dette kunne jeg sagt mye mer om, og jeg synes det er flott at du tar det opp, håper dette kan være litt til hjelp for deg.
Og ikke glem, at de fleste faktisk føder helt normalt!
Vi kvinner har et fantastisk design!!! Det vil hjelpe deg på fødselsdagen til babyen din!

LYKKE TIL!

Mvh jordmor Grethe ;)
 
Back
Topp