Smaksprøver?

Ennahoj

Forelsket i forumet
Noen som har begynt med smaksprøver?
Her har lille mini smakt på banan blandet med morsmelk noen dager!! Resultat - hun virkelig digger det, bare smiler og gaper etter mer! Så jeg skal prøve å ikke bli for ivrig :)
 
Jeg har begynt å gi grøt på kvelden. Håper det skal føre til at han sover litt mer på natten. Ammer annen hver time døgnet rundt, og kunne virkelif trengt å sove litt mer sammenhengende.
Har tatt meg goood tid til å venne han til det da. Begynte med bare to skeier, og økte litt og litt. Har nå gidd i en uke, men gir enda ikke en full porsjon.
Han fikk også to skeier sviskemos i går. Det likte han ikke like godt som grøten. Haha!

Jeg fikk beskjed av helsesøster at det letteste var å venne dem til grøt først, og så ta andre smaksprøver senere. Dette pga. at om de får smake mye annet "godt" før grøten, så er det ofte vanskeligere å få dem til å spise grøt.
 
Jeg har begynt å gi grøt på kvelden. Håper det skal føre til at han sover litt mer på natten. Ammer annen hver time døgnet rundt, og kunne virkelif trengt å sove litt mer sammenhengende.
Har tatt meg goood tid til å venne han til det da. Begynte med bare to skeier, og økte litt og litt. Har nå gidd i en uke, men gir enda ikke en full porsjon.
Han fikk også to skeier sviskemos i går. Det likte han ikke like godt som grøten. Haha!

Jeg fikk beskjed av helsesøster at det letteste var å venne dem til grøt først, og så ta andre smaksprøver senere. Dette pga. at om de får smake mye annet "godt" før grøten, så er det ofte vanskeligere å få dem til å spise grøt.
Her er det også mat hver 2 time døgnet rundt, begynner å bli rimelig slitsomt!! Jeg fikk beskjed om å begynne med smaksprøver :p ikke like enige tydeligvis ;-)
 
Her er det også mat hver 2 time døgnet rundt, begynner å bli rimelig slitsomt!! Jeg fikk beskjed om å begynne med smaksprøver :p ikke like enige tydeligvis ;-)
Haha. Nei, det er mange forskjellige meninger der ute.
 
Her er det grøt morgen og middag, noe fruktmos eller grønsaksmos til lunsj og velling til kvelds:) Har gitt søtpotet, avocado, potet/gulrot, eple, pære, også har han fått smake på noen av de Ellas kjøkken eller hva de heter. Han er 5,5 mnd (ble født 2 mnd for tidlig)
 
Første prøvesmak var igår! Vil helst gjøre det selv! Tar tak i skeia og prøver å putte i munn Joda, må jo bare regne med gris ☺️ Prøvd grøt og søtpotet, bare 3-4 t-skjeer, som er gjevnt fordelt rundt kinn og hender
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    112,3 KB · Visninger: 24
Dere som gir grøt, hvilken har dere tatt? Den med mais og banan eller havre? Og hvor mye gir dere i begynnelsen og når øke? Gleder meg til å begynne å gi grøt og sånt, ho er 4 mnd om noen dager, så vil prøve litt da :happy:
 
Dere som gir grøt, hvilken har dere tatt? Den med mais og banan eller havre? Og hvor mye gir dere i begynnelsen og når øke? Gleder meg til å begynne å gi grøt og sånt, ho er 4 mnd om noen dager, så vil prøve litt da :happy:
Har kjøpt inn begge men kun prøvd den med banan og mais! Mini ser ut til å like den men får vondt i magen! Kun gitt ca 3 ts, godt utblandet - synes den blir veldig tykk hvis man følger det som står på pakken!
Vil anbefale å gi det tidlig på dagen i tilfelle magevondt :)
 
Jeg gir havre. Hun elsker deb, og ingen magevondt:)
Vil helst ha mer fra første dag, så prøver å begrense oss og øke sakte;)
 
Jeg begynner med grønnsaksmos da det er mildere for magen. Har begynt å gi søtpotet, fett og morsmelk i en tynn suppe.
Korn er tungt fordøyelig for en liten mage som skal venne seg til fast føde og gir lettere vond mage. Venter derfor noen uker til med grøt. Når jeg begynner med grøt lager jeg hjemmelaget. Mye billigere og da vet du hva som er i!
 
Last edited:
Jeg kommer til å begynne med grønnsaksmos da det er mildere for magen. Venter noen uker til med grøt. Når jeg begynner med grøt lager jeg hjemmelaget. Mye billigere og da vet du hva som er i!

Hva lager du grøt av da?
 
Jeg begynte med grøt her om dagen, hun fikk 2-3 skjeer i tre dager, og var like umulig og sutrete alle tre dagene. Det hele endte med første mageknip og ustoppelig gråt i en times tid før hun klarte å bæsje. Stakkars lille!! Så for oss gikk det ikke så bra, tenker jeg venter en ukes tid så skal vi prøve oss på litt søtpotetmos og avokado heller! :)
 
Jeg gir havre. Hun elsker deb, og ingen magevondt:)
Vil helst ha mer fra første dag, så prøver å begrense oss og øke sakte;)
Her har vi også ei som vil ha mer! Jeg lager litt mer enn smaksprøve porsjon av grøten. Spiser med glede og har vært heldig; hun har ikke mageknipe. Idag prøvde vi potetmos, spiste det også med stor iver ☺️ Men gir bare en gang om dagen. Og det blir til frokost, sånn at hvis det skulle bli mageknipe, så slipper vi og styre på natta.
 
Last edited:
Hvor fort får de vondt i magen om de reagerer på grøt? Prøvde 4 Ts utblandet tynt i går kveld. Helt fin natt og dag, men sutrete og null søvn fra 13 i fag ca.
 
Hva lager du grøt av da?
Anbefaler å melde deg inn i Facebook gruppene hjemmelaget babymat. Der er det masse info og oppskrifter. Se under filer. Jeg avventer grøt litt til, men kommer til å lage av morsmelk, fett (smør uten melk og salt eller olivenolje) og mel (typ hirse, havre og lignende da de har høy andel av jern i seg).
Jeg begynte akkurat nå og introdusere søtpotetmos. Moste søtpotet og litt av kraftvannet, tilsatte fett og morsmelk. Hun fikk en ts søtpotetmos før utblanding med mm. Konsistensen var flytende og passet på å gi vann etterpå for å unngå hard mage :) hun elsket det! Foreløbig ingen reaksjon.
 
Kan babyen gulpe mer av grøt?
Synst gulpingen had gatt seg opp. Men ikke direkte rett etter grøten, mene hele døgnet:/
 
Blir det enda mer gulping enn nå så tror jeg vi må stå over grøt altså :Å
 
Kan babyen gulpe mer av grøt?
Synst gulpingen had gatt seg opp. Men ikke direkte rett etter grøten, mene hele døgnet:/

Her ble det spying etter grøt, på kvelden/natta. Han fikk på morgenen/formiddagen. Men tror jeg ga han litt for mye, så nå får han bare én skje med tynn grøt :p Skal trappe opp veldig forsiktig. Har gått veldig bra med den ene skjea.
 
Back
Topp