Småbarn på "stor" avdeling i barnehagen

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Jenta mi fyller 2 et par uker etter hun starter i barnehagen i august, før jeg søkte var det 3 avdelinger 1-3 år, 3-5 år og 5-6. Men nå er det endret så jenta mi på nesten to starter på avdelingen 2-4år.

Jeg tenker at det kan være positivt at hun får noen barn å strekke seg til. Men er veldig bekymret over at hun forsvinner i mengden og at de eldre barna kanskje er voldsomme forhold til de mindre.

Har dere noe erfaring med å ha barnet deres på en avdeling med mange eldre barn ? Det er min og to andre som også er 2 år som starter der .
 
Ingen erfaring men de ansatte er nok veldig obs på akkurat dette. Jobber selv i bhg og dette er ikke noe problem :)
 
Dette er nok noe de er veldig besviste på og tar hensyn til. Synes det høres topp ut med 2-4 år.
 
Vi har vært strålende fornøyd med toåring på 2-5 års avdeling. (Var ca 10 mnd da hun begynte).

Edit: 1 år og 10 mnd. Ikke meningen å fare med løgn...
 
Last edited:
Jeg er også positiv:) i barnehagen vår er ofte 1-6 år sammen:p får fortsatt litt hjertet i halsen når jeg henter de ute og lillebror snart 2 er langt bak på området sammen med storesøster snart 6 og venninnene hennes. Tenker allikevel det er mer naturlig og lærerikt at de får omgås forskjellige aldersgrupper:joyful:
De er endel sammen inne også. Men høres ikke ut som det er bare texas:)
 
2-4 år er ikke så store barn da! Det går nok fint :)
Min gutt begynte på 3-6 års avdeling når han var 2,5 som eneste barn født i det året
 
2-4 år er ikke så store barn da! Det går nok fint :)
Min gutt begynte på 3-6 års avdeling når han var 2,5 som eneste barn født i det året
Det er sant, ikke så store men veldig stor variasjon på språket til en 2 åring og en 4 åring. Min sier masse ord men ingen setninger, så redd hun faller utfor fordi de hun ikke klarer å kommunisere med de andre barna :(
 
Det er sant, ikke så store men veldig stor variasjon på språket til en 2 åring og en 4 åring. Min sier masse ord men ingen setninger, så redd hun faller utfor fordi de hun ikke klarer å kommunisere med de andre barna :(
Ikke bekymre deg. Hun har mye bedre forutsetninger med å utvikle språket i 2-4 års gruppe enn 0-3 år der der er det iallefall ferre barn som snakker. Og de kommer veldig langt med kroppsspråk. Ellers kommer de også veldig langt ved å observerer andre barn lek for å lettere imitere dem.

Jeg så på det som en veldig positiv ting at mitt barn begynte på stor barnsavdeling som 2,5. Mitt barn er veldig treg i språket men han trives ekstremt godt. De andre barna var mye mindre moden enn han, samtidig som de han likte å omgås skulle bytte avdeling.

Du har ingenting å bekymre deg for, eneste som er viktig er at du har en god dialog til de ansatte i barnehagen så du føler barnet ditt blir godt ivaretatt :) det er jo også positivt at hun slipper å bytte avdeling allerede neste høst :)
 
Jeg er også positiv! Tror et går veldig bra. Jobber selv som ped.leder på tilsvarende avdeling og vil nok møte samme utfordringene:)
 
Har erfaring med avdelinger både for 2-4 og 1-6. Det er ikke noe fasitsvar, det hele kommer an på hvordan de jobber.

Ta en prat med de og spør hvordan de tilrettelegger for 2åringer på alle måter.
 
Back
Topp