Sliter med å gå ned i vekt

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg sliter veldig med vekten. Gikk ned 13 kg i forbindelse med fødsel, etter dette har det stått stille og nå har jeg faktisk gått opp ett par kilo igjen.
Trener styrke flere ganger i uken, går trilletur eller fjelltur så og si hver dag og spiser sundt. Ammer fremdeles. Nå er det 7,5 mnd etter fødsel og jeg hadde håpet at det skulle skje noe snart.
Nesten ingen av klærene mine passer, og jeg som hadde gledet meg til å gå i vanlige klær igjen etter fødsel.
Har vertfall 20 kg til jeg skulle hatt vekk. Gikk opp mye i graviditeten til tross for streng diett pga svangerskapsdiabetes.

Dette sliter skikkelig på selvbildet mitt, og det som utløser de negative tankene om meg selv er når jeg ikke får på meg klærene mine og må gå i joggebukse hele tiden.

Noen som vet hvorfor det er slik at kiloene nesten henger fast? Noen tips til hvordan jeg kan få vekk kiloene?
 
Har hørt at mange ikke klarer å gå ned i vekt før etter at de slutter å amme. Jeg er en av de som heller ikke har gått ned av amming, så håper jeg får av 6-7 kg når jeg er ferdig. Kjøpt inn 3 nye jeans, siden jeg skal starte å jobbe snart, så får de duge enn så lenge, men jeg har ikke prøvd å gå noe ned heller. Gikk vel ned 3 kg når jeg slutta å ha det sinnsyke søtsuget i januar, men da står det stille der igjen.

Skjønner at du ikke føler deg vel med deg selv, men jeg tenker at så lenge du ammer så bør du kanskje ikke gjøre noe mer drastisk ift vektnedgang, så kan det jo hende at det går av seg selv når du slutter[emoji4]
 
Skriv ned og vei alt du spi.ser ila 2 uker, kanskje du spiset for lite, men for mye kalorier? Se på summen av hva du har spist etter 2 uker, næring, kalorier osvosv.
 
Skriv ned og vei alt du spi.ser ila 2 uker, kanskje du spiset for lite, men for mye kalorier? Se på summen av hva du har spist etter 2 uker, næring, kalorier osvosv.
Tenkte på det samme! Finnes kalorikalulatorer på nettet som du kan legge inn hvor mye du trener osv. Så regner den sånn sirka ut hvor mye man kalorier kroppen trenger hver dag.
 
Kjøp deg et par nye, rimelige bukser som passer så du slipper å gå i jobbebukser hele tiden, viktig å ikke føle seg så slapp og sluskete. Jeg kjøpte meg ny bukse i dag og gleder meg over å ha en fin bukse (selv om den er større enn min normale str). Viktig å jobbe med å ha et godt selvbilde!

Og til ditt egentlige spørsmål om å gå ned i vekt: aner ikke! Jeg strever med det selv! Jeg ammer mye, men går ikke ned i vekt, men jeg er så innmari sulten når jeg ammer! Og i tillegg sover jeg oppstykket, og god søvn er jo første bud for å gå ned i vekt. Drikker alltid et glass vann før jeg spiser, da. Lykke til!!!
 
Takk for svar!
Er fortvilende, men en bagatell å klage over i forhold til andre ting her i verden..

Tror nok jeg får i meg en del for lite kalorier. En dag kan se ut som dette: havregrøt til frokost med bringebær/blåbær, ett par skiver/0%yoghurt eller noen middagsrester til lunsj, så går det ofte en lang stund før vi får laget middag, da vanlig norsk hverdagsmiddag, og noen ganger kveldsmat, ikke alltid da middag ofte er sen, men om det blir kvelds er det ofte det samme som til lunsj. Så drikker jeg bare vann. Har også etter jul nesten ikke spist noe godteri.
Kanskje det er dårlig søvn som gjør det? Og for lite/dårlig kosthold?

Ja, har kjøpt meg ett par bukser jeg kan gå med, de er begynt å bli så slitt da jeg har brukt de veldig mye, når ingenting annet passer så.. håper jeg kan komme inn i gamle klær igjen etterhvert!

Prøver å tenke positivt, men noen dager er det vanskelig.. men sitter nå å ser på verdens herligste jente som ligger å sover, og er takknemmelig for at kroppen min har skapt noe så vakkert <3

Håper kiloene løsner etterhvert, så får jeg prøve å forbedre kostholdet enda mer.. tatt fram juicemaskinen igjen idag og juicet noe grønnsaksshotter ;)
 
Kjenner meg igjen. Jeg hadde gått ned 19 kg før jeg ble gravid. Langt kapittel.... Skulle ha prøverør, og hadde for høy BMI til å kunne det. Mislykket prøverør, men ble gravid av oss selv like etterpå....

Jeg fikk også kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, og spiste restriktivt men gikk likevel opp nesten like mye i gravidteten som jeg hadde veid på det meste (gikk opp 16 kg), og etter fødsel gikk jeg momentant ned 9 kg. Etter fødsel har jeg gått opp over 6 kg. Fullammet til 6 mnd. Har følt jeg snart gir opp, og har ingen klær som sitter fint. Enten er toppene trange pga puppene eller buksene pga magen.

Håper på bedre tider og koser meg hjemme med lille enn så lenge i leopard haremsbukser eller som jeg sier "African Twirking Pants" :p

Jeg registrer nå alt jeg spiser i appen LIFESUM og synes det er motiverende til å spise bra mat og akkurat passe!
 
Kjenner meg igjen. Jeg hadde gått ned 19 kg før jeg ble gravid. Langt kapittel.... Skulle ha prøverør, og hadde for høy BMI til å kunne det. Mislykket prøverør, men ble gravid av oss selv like etterpå....

Jeg fikk også kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, og spiste restriktivt men gikk likevel opp nesten like mye i gravidteten som jeg hadde veid på det meste (gikk opp 16 kg), og etter fødsel gikk jeg momentant ned 9 kg. Etter fødsel har jeg gått opp over 6 kg. Fullammet til 6 mnd. Har følt jeg snart gir opp, og har ingen klær som sitter fint. Enten er toppene trange pga puppene eller buksene pga magen.

Håper på bedre tider og koser meg hjemme med lille enn så lenge i leopard haremsbukser eller som jeg sier "African Twirking Pants" :p

Jeg registrer nå alt jeg spiser i appen LIFESUM og synes det er motiverende til å spise bra mat og akkurat passe!

Har lyst å gi opp her også, men håper det snart skal løsne og jeg kan gå med klærene mine igjen. Det som plager meg aller mest.

Hehe, blir mye haremsbukser og joggebukser.

Er veldig takknemmelig for min lille skatt, og det kroppen har fått til. Nå må jeg bare finne ut av hvordan jeg skal komme tilbake til trivelsvekten og fortsette å vere sunn og frisk og gi datteren min gode vaner og holdninger i forhold til kropp og kosthold. Slik jeg prater og tenker om meg selv nå, vil jeg ikke at hun skal få med seg. Så må også jobbe med å endre innstilling selv, og bli glad i meg selv og kroppen min.

Da har jeg lastet ned appen og registrert frokosten, takk for tipset!
 
Har lyst å gi opp her også, men håper det snart skal løsne og jeg kan gå med klærene mine igjen. Det som plager meg aller mest.

Hehe, blir mye haremsbukser og joggebukser.

Er veldig takknemmelig for min lille skatt, og det kroppen har fått til. Nå må jeg bare finne ut av hvordan jeg skal komme tilbake til trivelsvekten og fortsette å vere sunn og frisk og gi datteren min gode vaner og holdninger i forhold til kropp og kosthold. Slik jeg prater og tenker om meg selv nå, vil jeg ikke at hun skal få med seg. Så må også jobbe med å endre innstilling selv, og bli glad i meg selv og kroppen min.

Da har jeg lastet ned appen og registrert frokosten, takk for tipset!

Jeg passet 15 bukser, og får kun på 4 av de og da er 2 av de trange :p Åhoi..........

Jeg er også veldig takknemlig for min lille venn, og er sikker på at vi klarer å gi han gode vaner! Nå spiser jeg sunt og har fullt fokus på kosthold og spaserer 4,5 km annenhver dag nå :)

Den appen er veldig motiverende!! :D
 
Jeg passet 15 bukser, og får kun på 4 av de og da er 2 av de trange :p Åhoi..........

Jeg er også veldig takknemlig for min lille venn, og er sikker på at vi klarer å gi han gode vaner! Nå spiser jeg sunt og har fullt fokus på kosthold og spaserer 4,5 km annenhver dag nå :)

Den appen er veldig motiverende!! :D

Det er bra jobbet! Viktig å gi de gode vaner :)

Ja, har brukt den noen dager nå.. ser jeg ligger en del kalorier under det den vil jeg skal få i meg hver dag.. burde jo da gå ned i vekt? :/

Har du premium versjonen?
 
Det er bra jobbet! Viktig å gi de gode vaner :)

Ja, har brukt den noen dager nå.. ser jeg ligger en del kalorier under det den vil jeg skal få i meg hver dag.. burde jo da gå ned i vekt? :/

Har du premium versjonen?
Jeg har foreløpig bare gratisversjon :) Jeg prøver å spise det den mener jeg bør spise i forhold til karbohydrater, proteiner og fett :) Men holder meg litt under på karbonivået. Det som funker for meg for å komme ned :)
 
Sniker litt fra oktober jeg[emoji4] ville bare komme med et tips til deg (jobber som kost&treningsveileder) ikke ha fokus på kalorier men få heller i deg nok proteiner ila dagen. Proteininntaket ditt burde ligge på 1,5 x kroppsvekt, altså veier man 60kg burde inntaket av protein være 90g protein pr dag. Dette får du gjennom rent kjøtt, egg, diverse pålegg, yoghurt, cottage cheese o.l. Selvfølgelig hjelper det å holde seg unna godterier og brus[emoji6] Tren variert, både styrke og kondisjon[emoji4] ønsker deg masse lykke til[emoji1305]
 
Sniker litt fra oktober jeg[emoji4] ville bare komme med et tips til deg (jobber som kost&treningsveileder) ikke ha fokus på kalorier men få heller i deg nok proteiner ila dagen. Proteininntaket ditt burde ligge på 1,5 x kroppsvekt, altså veier man 60kg burde inntaket av protein være 90g protein pr dag. Dette får du gjennom rent kjøtt, egg, diverse pålegg, yoghurt, cottage cheese o.l. Selvfølgelig hjelper det å holde seg unna godterier og brus[emoji6] Tren variert, både styrke og kondisjon[emoji4] ønsker deg masse lykke til[emoji1305]

Tusen takk for tipset! :)
Skal prøve å få mer proteiner inn i kostholdet, spiser nok for lite av det ..
 
Back
Topp