Sliter med å finne søvnen

Molte

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Jenta vår på9 mnd sliter veldig med å finne søvnen selv. På dagtid sover hun som regel i vogn og må da trilles i søvn. Ok det altså. Men på kveldstid tar det lang tid, ofte 1 time å få henne til å sove og det blir også en del skriking. Føler vi har prøvd litt forskjellog, uten å lykkes. Prøver å legge henne når hun viser tegn på å være trøtt, men uten å bli for trøtt. Det er ingenting som funker! Må nevne at hun ikke bruker smokk, har prøvd mange typer men hun nekter. Har også koseklutbi senga :)
Om noen har gode tips og råd blir jeg veldig takknemlig!
 
I perioder når vår lille har slitt med å sove så sitter jeg på en stol vedsiden av senga, så han ser meg og roer seg av den grunn. Så satt jeg til han sovnet og sakte men sikkert har vi gått ut litt og litt tidligere, nå kan jeg stort sett legge han ned, si natta og gå ut :)

Betyr ikke at det fungerer for alle, men det var det vår lille trengte.
 
I perioder når vår lille har slitt med å sove så sitter jeg på en stol vedsiden av senga, så han ser meg og roer seg av den grunn. Så satt jeg til han sovnet og sakte men sikkert har vi gått ut litt og litt tidligere, nå kan jeg stort sett legge han ned, si natta og gå ut :)

Betyr ikke at det fungerer for alle, men det var det vår lille trengte.

Den løsningen har vi gått for og. Lille begynte plutselig å bli så urolig og vanskelig å legge for et par uker tilbake, så da måtte vi gjøre om på leggerutinen. Bruker godt og vel 30-60 min likevel, fra vi starter kveldsstell til hun sover, men så og si uten gråt. I tillegg til å sitte ved siden av sengen hennes synger vi nattasanger og stryker henne på hodet.
 
Jenta vår på9 mnd sliter veldig med å finne søvnen selv. På dagtid sover hun som regel i vogn og må da trilles i søvn. Ok det altså. Men på kveldstid tar det lang tid, ofte 1 time å få henne til å sove og det blir også en del skriking. Føler vi har prøvd litt forskjellog, uten å lykkes. Prøver å legge henne når hun viser tegn på å være trøtt, men uten å bli for trøtt. Det er ingenting som funker! Må nevne at hun ikke bruker smokk, har prøvd mange typer men hun nekter. Har også koseklutbi senga :)
Om noen har gode tips og råd blir jeg veldig takknemlig!

Først: har hun sovet godt/vært grei å legge tidligere og dette har kommet nå?

For det er vår nåværende situasjon.
Hvis så er så kan jeg jo dele hva vi gjør:

Vi tyner det litt etter at vi ser han er trøtt, til han nærmest blir litt grinete. Vi har også flyttet melkemåltidet til å kun være rett før dupp/legging. På vei inn i sengen (eller hvor det måtte være at han legges) visker vi lavt: "nå skal vi sove;nå skal vi sove) og legger han.
Legger han ned og sitter ved siden av sengen med en lall til han roer seg. Og da går jeg ut. Jeg lar han romstere og klage, men går rett inn igjen om han gråter.

Nå etter en tid med dette virker det som han vet hva som kommer når vi sier "nå skal vi sove...osv) roer seg på vei inn og sovner innen 10 min.

Sier ikke at akkurat dette funker for deg, men prøv deg frem så knekker du koden for ditt barn. Lykke til!
 
Takk for svar! Vi må vel bare fortsette å prøve :) Slik det er nå sitter jeg på rommet, hun ligger i senga og reiser seg mange ganger. Sutrer og gråter en del, og sovner til slutt når hun er helt ferdig. Hun kan se meg hele tiden, og jeg prøver å ha minst mulig kontakt med henne. Legger henne ned igjen med jevne mellomrom.
 
Først: har hun sovet godt/vært grei å legge tidligere og dette har kommet nå?

For det er vår nåværende situasjon.
Hvis så er så kan jeg jo dele hva vi gjør:

Vi tyner det litt etter at vi ser han er trøtt, til han nærmest blir litt grinete. Vi har også flyttet melkemåltidet til å kun være rett før dupp/legging. På vei inn i sengen (eller hvor det måtte være at han legges) visker vi lavt: "nå skal vi sove;nå skal vi sove) og legger han.
Legger han ned og sitter ved siden av sengen med en lall til han roer seg. Og da går jeg ut. Jeg lar han romstere og klage, men går rett inn igjen om han gråter.

Nå etter en tid med dette virker det som han vet hva som kommer når vi sier "nå skal vi sove...osv) roer seg på vei inn og sovner innen 10 min.

Sier ikke at akkurat dette funker for deg, men prøv deg frem så knekker du koden for ditt barn. Lykke til!
Hun har egentlig slitt med å finne søvnen selv tidligere også. Bare når hun var bittelita klarte hun det. Prøvde å bygge videre på dette, men med en del magevondt gikk det ikke. Magen er helt bra nå altså:) HS tror det kan være at urolig i magen pga av div årsaker har påvirket dette, da de rundt 4-6 mnd får et annet søvnmønster og lærer å finne søvnen i større grad selv. Hun vil som nevnt heller ikke ha smokk, som ikke gjør det noe enklere.
 
Har ikke noe tips, men lillemann her finner heller ikke søvnen selv og har ikke gjort det tidligere heller så her ammer vi fortsatt i søvn på kveldstid.
 
Finner ikke søvnen selv her heller..bare prøvd ett par ganger. Ammes i søvn ennå :) stortrives med det foreløpig..
 
Back
Topp