Skolestarter - tips til bøker, filmer osv.

Kakaoo

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
❤️Mailykke 2022❤️
Storesøster skal begynne på skolen til høsten, det er veldig spennende for oss alle, de jobber mye med det i barnehagen så klart, men lurte på om noen har tips til gode bøker, filmer osv. om å begynne på skolen? Andre tips for en fin skolestart? :)
 
stas når de begynner på skolen. Jeg kan tips om denne boken. Veldig fin bok der vi har lest den flere ganger. Eller så ville jeg sakt snakk mye om skolestarten. Hvordan ting og tang kan vær. Nye voksne og elever rundt seg. Større område en hva bhg var obs . Og ikke minst det er lov at vær litt flue litt redd og sjenert i starten. Det er full lov
 
Se skole startere på NRK super. Den va fin. Øve på blyant grep. Øve kanskje bokstaver.
Våres jente likte engelsk. Hun så youtube video om farger på engelsk
 
Se skole startere på NRK super. Den va fin. Øve på blyant grep. Øve kanskje bokstaver.
Våres jente likte engelsk. Hun så youtube video om farger på engelsk
Hadde ikke hørt om skolestartnerne, men den skal vi få sett på :) Takk for alle tips
 
Tren selvstendighet. Klare ting selv. Jeg er mamma til en på 9. Til sommeren mister hun sfo. Nå må hun klare seg selv. Og vi skal på jobb. Det føles rart og rart. Men nå er jenta stor. Hun må klare selv nå.
 
Jeg jobber på skole med 1. klasse og kan enkelt si at det beste du gjør for barnet ditt er å la de ha SFO før skolestart, om så bare korte dager. Elevene blir trygge og kjente på en helt annen måte.

Praktisk til dere voksne: ha med nok skiftetøy, merk klær og utstyr!

Og ta dere tid til 1. skoledag om dere har mulighet - koselig dag sammen, spise ute eller bare det å gi barnet foreldrene helt for seg selv noen timer denne dagen. Vi hadde én som var igjen etter seremonien den dagen, og det var rimelig stusslig.
 
Jeg jobber på skole med 1. klasse og kan enkelt si at det beste du gjør for barnet ditt er å la de ha SFO før skolestart, om så bare korte dager. Elevene blir trygge og kjente på en helt annen måte.

Praktisk til dere voksne: ha med nok skiftetøy, merk klær og utstyr!

Og ta dere tid til 1. skoledag om dere har mulighet - koselig dag sammen, spise ute eller bare det å gi barnet foreldrene helt for seg selv noen timer denne dagen. Vi hadde én som var igjen etter seremonien den dagen, og det var rimelig stusslig.
Gode tips :) Hun skal starte sfo 1 august etter planene så hun skal være litt kjent på skole og med noen medelever, pleier det å være noe slags «tilvenning» på sfo forresten eller er det drop Off dag 1? :)
 
Gode tips :) Hun skal starte sfo 1 august etter planene så hun skal være litt kjent på skole og med noen medelever, pleier det å være noe slags «tilvenning» på sfo forresten eller er det drop Off dag 1? :)
Foreldrene kan være litt, men tilvenning er gjerne heller at de får korte dager :)
 
I tillegg til sfo fra 1.8 som er veldig fint for 1. Klasse så er det viktigere å øve på å klare seg alene på do, kle på seg og sånne ting, enn å kunne skrive bokstaver og tall. Selvstendighet. I bhg er de 1 voksen pr 6 unger. Det er de ikke på skolen. På bhg er det gjerde rundt bygget. Det er det gjerne ikke på skolen. Å likevel holde seg der man skal er viktig å lære seg.

Så selvstendighet er bra.

Og for foreldre, og venne seg til myyyyyye mindre info enn man er vant til fra bhg.

Også går det stort sett bra.

(Mine unger er født i 08, 11 og 15, så her er vi ferdig med skolestart. Eldste skal på vgs til høsten, mellomste på u skolen)
 
Back
Topp