Skifttillegg

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Hei alle! Jeg jobber normalt etter en fast skiftplan (6-skift) og får da også et fast månedlig skifttillegg. Da jeg ble gravid ble jeg tatt ut av vanlig arbeid pga eksponering for kjemikalier, arbeidsbelastning og nattarbeid. Nå jobber jeg dagtid i prosjekt for intern kvalitetsforbedring.

Arbeidsgiver har da bestemt seg for å fjerne skifttillegget mitt fra lønna. Jeg trodde først deg var en glipp, men når jeg spurte dem mente de det var en korrekt avgjørelse. Dette påvirker jo hvor mye jeg får i permisjon, så er litt stressa.

Jeg var under den oppfatning at man ikke kunne "straffes" økonomisk ved graviditet. Er det noen som vet hva som er rett her? Eller har erfaringer?
 
Ta det med fagforeningen din
 
Ta det med fagforeningen din

Ikke verdens beste fagforening her hvor jeg jobber, dessverre. Men jeg har mast en del til HR, og nå har de visst koblet inn en advokat for å se på det(!), så blir spennende å se neste lønning....
 
Hei alle! Jeg jobber normalt etter en fast skiftplan (6-skift) og får da også et fast månedlig skifttillegg. Da jeg ble gravid ble jeg tatt ut av vanlig arbeid pga eksponering for kjemikalier, arbeidsbelastning og nattarbeid. Nå jobber jeg dagtid i prosjekt for intern kvalitetsforbedring.

Arbeidsgiver har da bestemt seg for å fjerne skifttillegget mitt fra lønna. Jeg trodde først deg var en glipp, men når jeg spurte dem mente de det var en korrekt avgjørelse. Dette påvirker jo hvor mye jeg får i permisjon, så er litt stressa.

Jeg var under den oppfatning at man ikke kunne "straffes" økonomisk ved graviditet. Er det noen som vet hva som er rett her? Eller har erfaringer?
Jeg søkte idebanken opp på facebook. De heter "Gravid medarbeider". Sendte de en melding om min problemstilling og de svarte utfyllende. Jeg tok med svaret til sjefen og det ordnet seg. Her er det jeg skrev :

"
Hei.
Jeg jobber tunus og har ikke mulig å jobbe helg og kveld pga utfordrende adferd på jobb. Jobben kunne tilrettelegge at jeg kun jobbet på dagtid, men sa da at jeg ville miste tilleggene mine. Er dette riktig, at for å få tilrettelegging på jobb må jeg som gravid måtte gå ned i lønn? Jobben sa også at jeg evt kunne søke om gradert svangerskapspenger (som ville dekke helgene og kveldene mine)?
Takk for svar."

Og her var svaret jeg fikk:
"
Hei.
Gratulerer med graviditeten!
Flott å høre at din arbeidsgiver har tilbudt deg tilrettelegging på grunn av vanskelige arbeidsforhold. Som gravid skal du få beholde tilleggene dine, ukedagene du arbeider skal tilsvare den stillingsprosenten du har hos din arbeidsgiver. I den kommunen jeg arbeider i som rådgiver for gravide i arbeid og som jordmor, har vi en avtale med ledelsen at ingen gravide skal miste tilleggene sine der det er behov for tilrettelegging. For arbeidsgiver er det viktig å beholde den gravide ansatte i jobb så lenge som mulig, dessuten gjelder det kun en liten tid i et langt arbeidsliv. Dette kan du ta opp med din leder og tillitsvalgt.
Diskuter mulighet for bruk av gradert svangerskapspenger med din jordmor/lege, eller med bedriftsjordmor.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Jordmor Doris"

Håper det ordner seg for deg :)
 
Back
Topp