Skal du skrive et fødebrev?

  • Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet
Skal skrive brev ang amming å det som vil skje rett etter fødsel.
Sist fikk vi ikke amming i gang, da jenta ble matet med kopp. Da ble amming for tregt for henne.
Så skal ha brev ang at amming skal skje før noe annet gis.
 
Skjønner liksom ikke helt hva man skal skrive i det brevet jeg.... har jo ikke peiling på fødsler og vet ikke hva jeg kan "velge" isåfall? [emoji53]
 
Skjønner liksom ikke helt hva man skal skrive i det brevet jeg.... har jo ikke peiling på fødsler og vet ikke hva jeg kan "velge" isåfall? [emoji53]
F.eks om du (hvis det blir vanlig fødsel) helst vil klare deg uten smertestillende eller om du sier ja takk til alt av det ;) jeg skriver ikke, så aner ikke helt selv. Men går på dine ønsker/behov :)
 
F.eks om du (hvis det blir vanlig fødsel) helst vil klare deg uten smertestillende eller om du sier ja takk til alt av det ;) jeg skriver ikke, så aner ikke helt selv. Men går på dine ønsker/behov :)

Takk for info [emoji5] Jeg får sikkert ikke velge så mye selv, men får tenke litt over om jeg skal skrive om jeg kommer på noe som kan være viktig
 
Jeg skal skrive fødebrev denne gangen, da forrige fødsel ikke var en god opplevelse. Skal skrive fødebrevet med hjelp fra jordmor på sykehuset.
 
Jeg skrev første gang og opplevde at jeg fikk det som jeg ville, selv om de hadde det veldig travelt den kvelden. Skrev at jeg gjerne ville vite hva de gjorde til enhver tid, det gjør meg tryggere når jeg vet hvorfor noe skjer. De var flinke til å forklare underveis. Ellers skrev jeg at jeg ønsket smertestillende, epidural og lystgass, og at det var greit dersom medisinstudenter ville være med. Husker ikke alt i detalj. Skrev også ned ønsket om sen avnavling, dette var i 2013 så tror ikke det var standard. Det imøtekom de også, heldigvis. Var en god opplevelse etter et smertefullt svangerskap, så kommer til å gjøre det denne gangen også, sannsynligvis med litt andre punkter.
 
Har skrevet fødebrev ved mine to andre fødsler, og lurer litt på å gjøre det denne gangen også:)
Vet at man ikke kan planlegge en fødsel for ting kan skje , men skrev bare litt på ett papir som jeg fikk mannen til å gi til jordmoren/jordmødrene da vi kom til sykehuset for jeg var ikke i stand til å prate med dem osv, hehe.
Skrev litt at jeg ikke ville ha noen sprøyter da jeg har sprøyteskrekk (epidural osv) og at jeg helst ikke vil at folk skal småprate med meg under fødsel for når jeg har vondt så klarer jeg ikke å svare på spørsmål osv for da trenger jeg å bruke alle mine krefter på å puste :) Di kunne gi meg beskjeder som var viktige, men ellers bare la meg være i fred med pustingen min, og det har funket som smertelindring :) Småpratingen med jordmødrene har mannen tatt seg av ❤️
 
Hadde egentlig slått fra meg tanken, men nå lurer jeg jaggu på om jeg skal sende et lite notis likevel. Slik som at jeg kan besvime og bli uvel ved sprøyter, liker ikke tanken på varmt vann når jeg allerede er varm etc.. Og at jeg takker ja til det de har å tilby av smertstillende, og at jeg ønsker at de skal forklare godt og nøye alt som skjer. Jeg ønskr også tipe om riftforbygging når det står på som værst :)
 
Takk for info [emoji5] Jeg får sikkert ikke velge så mye selv, men får tenke litt over om jeg skal skrive om jeg kommer på noe som kan være viktig
Si ifra om du kommer på noe lurt :) jeg har egentlig slått i fra meg tanken om å skrive fødebrev, for jeg har også forstått det sånn at "vi" ikke får velge så veldig mye underveis. Men jeg kommer til å snakke med dem om at jeg ikke liker følelsen av å være bedøvet, og at jeg ønsker dem venter lengst mulig med å gi meg epiduralen. Hvis den ikke MÅ gis med en gang så ønsker jeg at de venter med den og ikke bare setter den for å sette den. Men det tenker jeg å ta opp på neste kontroll på sykehuset for å høre hva som er normalt. Vi har jo en del mer kontakt med sykehuset på forhånd, så jeg føler jeg kanskje får svar på veldig mye på forhånd og dermed ikke har samme behov for å skrive fødebrev. Men det jeg tenker er viktig, er at jeg på forhånd har snakket godt med mannen. At han må ta seg av pratingen med personalet hvis jeg "går inn i meg selv" for å puste og takle smertene.
 
Si ifra om du kommer på noe lurt :) jeg har egentlig slått i fra meg tanken om å skrive fødebrev, for jeg har også forstått det sånn at "vi" ikke får velge så veldig mye underveis. Men jeg kommer til å snakke med dem om at jeg ikke liker følelsen av å være bedøvet, og at jeg ønsker dem venter lengst mulig med å gi meg epiduralen. Hvis den ikke MÅ gis med en gang så ønsker jeg at de venter med den og ikke bare setter den for å sette den. Men det tenker jeg å ta opp på neste kontroll på sykehuset for å høre hva som er normalt. Vi har jo en del mer kontakt med sykehuset på forhånd, så jeg føler jeg kanskje får svar på veldig mye på forhånd og dermed ikke har samme behov for å skrive fødebrev. Men det jeg tenker er viktig, er at jeg på forhånd har snakket godt med mannen. At han må ta seg av pratingen med personalet hvis jeg "går inn i meg selv" for å puste og takle smertene.
Motsatt her: vil heller at epiduralen legges inn tidlig, enn at man skal styre med det når det står på som verst.
 
Si ifra om du kommer på noe lurt :) jeg har egentlig slått i fra meg tanken om å skrive fødebrev, for jeg har også forstått det sånn at "vi" ikke får velge så veldig mye underveis. Men jeg kommer til å snakke med dem om at jeg ikke liker følelsen av å være bedøvet, og at jeg ønsker dem venter lengst mulig med å gi meg epiduralen. Hvis den ikke MÅ gis med en gang så ønsker jeg at de venter med den og ikke bare setter den for å sette den. Men det tenker jeg å ta opp på neste kontroll på sykehuset for å høre hva som er normalt. Vi har jo en del mer kontakt med sykehuset på forhånd, så jeg føler jeg kanskje får svar på veldig mye på forhånd og dermed ikke har samme behov for å skrive fødebrev. Men det jeg tenker er viktig, er at jeg på forhånd har snakket godt med mannen. At han må ta seg av pratingen med personalet hvis jeg "går inn i meg selv" for å puste og takle smertene.

Skal si ifra om jeg kommer på noe å skrive.
Skal hvertfall nevne at jeg blir dårlig (får kraftig blodtrykksfall) av enkelte medisiner. Vet bare ikke akkurat hvem [emoji85] Ble skikkelig dårlig både etter lapraskopi og alle uttakene mine av noen av medisinene jeg fikk. Blir også dårlig av paralgin forte har jeg merket.

Ellers er jeg livredd for den nåla i ryggen, men må jo settes på ett tidspunkt. Vet ikke om det er best med en gang eller etterhvert.
 
Skal si ifra om jeg kommer på noe å skrive.
Skal hvertfall nevne at jeg blir dårlig (får kraftig blodtrykksfall) av enkelte medisiner. Vet bare ikke akkurat hvem [emoji85] Ble skikkelig dårlig både etter lapraskopi og alle uttakene mine av noen av medisinene jeg fikk. Blir også dårlig av paralgin forte har jeg merket.

Ellers er jeg livredd for den nåla i ryggen, men må jo settes på ett tidspunkt. Vet ikke om det er best med en gang eller etterhvert.
Jeg blir veldig dårlig av morfin, ble noen uttak før jeg skjønte at det måtte være den. Uvel i kroppen og oppkast på tross av kvalmestillende. Når jeg først forstod det var den så har jeg fått en sprøyte med noe i skinka i plassen for morfin. Blir langt fra så dårlig da, men sover godt nesten et døgn etterpå for jeg blir så slått ut av smertestillende. Jeg har jo et keisersnitt fra før, da fikk jeg spinalbedøvelse. Det er jo nesten det samme som epidural (mtp nål i ryggen osv). Det gikk forsåvidt fint, men de slet litt med å sette den. Var vistnok litt trangt mellom ryggvirvlene mine..
 
Motsatt her: vil heller at epiduralen legges inn tidlig, enn at man skal styre med det når det står på som verst.
Skjønner veldig godt tanken. Hadde nok også tenkt slik om det ikke var for at jeg ikke kan fordra den følelsen av å være bedøvet i kroppen av smertestillende. Tar heller flere timer med smerter enn bedøvelse. Men pga tvillinger har jeg nok ikke så veldig mye å si i når den settes, har egentlig forsått det slik at de bestemmer når den skal settes.
 
Jeg blir veldig dårlig av morfin, ble noen uttak før jeg skjønte at det måtte være den. Uvel i kroppen og oppkast på tross av kvalmestillende. Når jeg først forstod det var den så har jeg fått en sprøyte med noe i skinka i plassen for morfin. Blir langt fra så dårlig da, men sover godt nesten et døgn etterpå for jeg blir så slått ut av smertestillende. Jeg har jo et keisersnitt fra før, da fikk jeg spinalbedøvelse. Det er jo nesten det samme som epidural (mtp nål i ryggen osv). Det gikk forsåvidt fint, men de slet litt med å sette den. Var vistnok litt trangt mellom ryggvirvlene mine..

Kanskje det er morfin jeg ikke tåler da?
Prøvde å si ifra at jeg blir sykt dårlig med blodtrykksfall og oppkast etter uttak, men fikk aldri noe annet enn de pillene de hadde uansett.. utrolig ubehagelig.

Jeg tok spinalpunksjon en gang, og syns det var helt forderdelig. Men det gikk jo forsåvidt bra, selvom jeg syns det var fælt.
 
Back
Topp