Skal du gå på fødselsforbredende kurs?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
M

Moderator Amalie

Guest
Skal du ta med deg partneren din på dette? :)
 
Finnes dessverre ikke sånt her på den lille plassen vi bor på:shifty:
 
Nei. Det ser jeg på som ekstremt bortkasta 1500kr som det koster her.
Har man fødeangst eller frykt ift prosessen rundt kan det være fint kanskje, men for meg virker det helt meningsløst. Iallefall den type kurs vi har fått tilbud om :) Mener ikke å hører brysk ut altså [emoji173]️
 
Hadde det sist på helsestasjonen, både mannen og jeg var med på det. Synes det var nyttig for oss førstegangsforeldre, men tror ikke vi trenger det nå. Skal ha samtale med jordmor om det som opptar mannen min og meg, så føler vi får god nik oppbacking der.
 
Prøver å se etter noe sånt i området, typen har faktisk etterspurt det, så tenker det kan være greit.
 
Trondheim har ei nettside om fødselsforberedelser. Tror ikke de tilbyr kurs lenger, de fokuserer mer på gravide som trenger ekstra oppfølging, som fremmedspråklige og ungdom. Syns nettsiden ser veldig oversiktlig ut, tenker å sette meg inn i det denne uken, og er det noe som er uklart så tar jeg det når jeg er på kontroll hos jordmor :).
 
Trondheim har ei nettside om fødselsforberedelser. Tror ikke de tilbyr kurs lenger, de fokuserer mer på gravide som trenger ekstra oppfølging, som fremmedspråklige og ungdom. Syns nettsiden ser veldig oversiktlig ut, tenker å sette meg inn i det denne uken, og er det noe som er uklart så tar jeg det når jeg er på kontroll hos jordmor :).

Hørtes lurt ut :joyful:
Har du link? :)
 
Bor også i Trondheim og har fått samme linken - er det greit nok eller er det verdt å gå på privat fødselsforberedende kurs?

Mange som har nå i starten av juni (femme, bekkenobarn), synes på et vis det er litt tidlig også, men alternativet er vel august/september og da begynner eg vel å bli stor/sliten.

Tenker jo at når de har funnet ut at de ikke trenger det på kommunalt nivå, men heller tar privat oppfølging for de som trenger det, så får eg vel egentlig den oppfølging eg trenger.... Samtidig greit å høre hva de andre vil si....litt i stuss.
 
Helsestasjonen setter opp kurs her, men tror ikke vi gidder å dra denne gangen [emoji4] var med første, og syntes kanskje det var litt "gammeldags". Fikk innkallelsen i posten i går, og det var akkurat de samme som holdt kurset som sist, og brukt nøyaktig samme innkallelse, bare datoen som var endret.
 
Helsestasjonen setter opp kurs her, men tror ikke vi gidder å dra denne gangen [emoji4] var med første, og syntes kanskje det var litt "gammeldags". Fikk innkallelsen i posten i går, og det var akkurat de samme som holdt kurset som sist, og brukt nøyaktig samme innkallelse, bare datoen som var endret.
Hva sa/gjorde de? Siden dere ikke gidder denne gang liksom? Føler meg ganske så blank på fødsler selv om eg har hørt noen historier....
 
Hva sa/gjorde de? Siden dere ikke gidder denne gang liksom? Føler meg ganske så blank på fødsler selv om eg har hørt noen historier....

Vi så en film om en dame som fødte, sikkert spilt inn på tidlig 90-tallet, også så vi filmen bryst er best, snakket litt om amming (syntes i grunn de startet med amme presset allerede her). Var en jordmor og en helsesøster på rundt 50 som holdt kurset, og det merket man.
Det eneste som var litt nyttig var å møte andre i samme situasjon, høre litt erfaringer fra de som hadde født før (når man selv var 1.gangs). Og få litt innputt fra andre hva man kunne forvente, selv om ingen fødsler eller barn er like [emoji4]
 
Hva "lærer" man egentlig på fødselsforberedende kurs?
Jeg tenker som så at man kan da ikke putte alt som skjer under en fødsel inn under en liten times kurs? Og at alle fødsler uansett er så ulike at det kanskje er begrenset hvor mye man kan forberede seg?
Nå kan man jo Google alt mulig selv og, og det ligger jo mange filmer på feks youtube..
 
Er andregangs denne gangen, men hadde ingenting slik sist. Følte ikkje at dette var noe jeg kunne forberede meg på, og satt med samme inntrykket i etterkant av fødselen. Tipper neste fødsel blir forskjellig fra den forrige, så tar det som det kommer.
Men har sett utallige episoder med Fødeavdelingen UK da, hvis det teller som forberedelse ;)
 
Var på det med første og synes det var en god opplevelse. Nyttig å ha med seg:) Nå som andregangs kommer vi ikke til å gå på kurs, men vi har hatt en samtale med jordmor på Ahus og laget et notat i journalen om hvordan opplevelsen var forrige gang og hva vi ønsker denne gangen. Det tenker jeg holder:happy:
 
I Bergen fikk jeg et ark med fødselsforberedende kurs. Noen gratis og noen måtte du betale for. Vi betalte for et Kurs på Haukeland Sykehus. Rett og slett fordi vi da fikk omvisning på fødeavdelingen og jeg liker å være godt forberedt. Er førstegangsfødende. Tar med min samboer i alt jeg gjør. Han er jo like mye foreldre som meg og føler der er riktig at han blir inkludert i alt som har med babyen å gjøre.
 
Back
Topp