Sjekker dere aldersgrenser på spill selv

Ja, jeg sjekker alltid. Både fordi det faktisk er jeg som kjøper spillene og fordi jeg vet så altfor godt hvor mange barn som får spill med for høy aldersgrense (som overhodet ikke er egnet for dem). Mulig dette problemet er større blant gutter enn jenter (med tanke hva slags spill mange gutter spiller, som oftest mer vold og annet i de typiske spillene mange gutter vil ha er min erfaring). Gutten min er drøyt 10.5 år, jeg kan stole 100 % på ham, men JEG sjekker uansett nøye opp. Enn så lenge er det jeg som bestemmer hvilke spill som er godkjent for ham og sånn blir det lenge enda.
 
Ja, jeg sjekker alltid. Både fordi det faktisk er jeg som kjøper spillene og fordi jeg vet så altfor godt hvor mange barn som får spill med for høy aldersgrense (som overhodet ikke er egnet for dem). Mulig dette problemet er større blant gutter enn jenter (med tanke hva slags spill mange gutter spiller, som oftest mer vold og annet i de typiske spillene mange gutter vil ha er min erfaring). Gutten min er drøyt 10.5 år, jeg kan stole 100 % på ham, men JEG sjekker uansett nøye opp. Enn så lenge er det jeg som bestemmer hvilke spill som er godkjent for ham og sånn blir det lenge enda.

Jeg tror også problemet der er større blant gutter. Jeg har en sønn på 8 år å har måtte forklare hva GTA er og hvorfor han ikke får spille det. Jeg har også måtte informert andre mødre om aldersgrenser og at mitt barn må hjem om noen spiller høyere aldersgrenser enn 10 år.
Stoler på barnet mitt, men stoler ikke på noen rundt ;)
 
Har første i magen, men jeg er lærerstudent og jobber som lærervikar både på barne og ungdomsskole. Er mildt sagt sjokkert over hvor mange som spiller feks GTA og Asassins Creed og andre spill med 18 års grense. Faktisk helt ned i 5. trinn. :eek:

Men det er jo ikke bare selve spillet som er et problem. De sitter på YouTube og ser andre som spiller spillene.
 
Jeg sjekker, og går gjennom hva slags spill som har havnet på mobilen når hu er hos far. På ipad er det bare jeg som har passord så hu kan ikke laste ned noe. Men vi har og snakket om aldersgrenser på spill og slikt på skolen. Så føler meg ganske trygg på at de hu er hjemme hos, følger aldersgrenser.
 
De er bare 4,5 år og 1,5 år, så spill som lastes ned er det jeg som ordner med og selvfølgelig sjekker jeg da aldersgrenser.

Bare jeg som IKKE stoler på barnet mitt? :p Jeg har sagt ifra at vesla ikke får se Spiderman, men likevel har jeg knepet henne i å se det på nettbrettet selv om hun vet hun ikke får.
Så så naiv er jeg ikke at jeg tror hun kun holder seg til det som er tillatt. Kommer til å sjekke aldersgrensen til de blir 18, haha. :p
 
Nja jeg sjekker ikke da jeg har sånn nesten peil på hvilken grenser de forskjellige spillene vil ha
 
Jeg tror også problemet der er større blant gutter. Jeg har en sønn på 8 år å har måtte forklare hva GTA er og hvorfor han ikke får spille det. Jeg har også måtte informert andre mødre om aldersgrenser og at mitt barn må hjem om noen spiller høyere aldersgrenser enn 10 år.
Stoler på barnet mitt, men stoler ikke på noen rundt ;)
Helt enig. Det var to gutter i min sønns klasse, den gangen de gikk i ANDRE klasse, som hadde fått GTA5 av sine foreldre. Dette satt de altså og spilte hjemme, med besøk av kompiser. Jeg ble mildt sagt sjokkert, for jeg hadde snakket mye med spesielt én av mødrene om de grensene som gjelder meg og mitt barn. Forventer at foreldre respekterer andres grenser og gir meg beskjed dersom de vet at det spilles spill som er uegnet for små barn. Heldigvis er gutten min så ærlig at han fortalte meg hva som hadde skjedd straks han kom hjem. Mødrene der hjemme hadde full kontroll på at guttene spilte GTA5, de satt nemlig i stuen, og det var tydeligvis helt OK. Det til tross for at vi hadde hatt dette som et av flere tema på foreldremøter kort tid i forveien. At de lar sine barn spille spill som overhodet ikke egner seg for dem får de ta på sin egen kappe. Jeg forventer dog at de respekterer andre foreldres grenser. Dermed ble det null besøk der i etterkant! Så "slem" er jeg......
 
Kommer til å sjekke aldersgrensene ja..
 
Sjekker alltid.
 
Jeg kommer til å sjekke. Alltid. Er lærer på sjuende trinn, og mange av elevene mine både spiller spill og ser filmer/serier med 18-årsgrense. Synes det er hårreisende, skjønner at det ikke alltid er enkelt å ha kontroll på hva en tolvåring driver med, men likevel..
 
Syns det er foreldrenes ansvar å sjekke.
 
Ja.
Sjekker ikke bare aldersgrensen men sjekker ut spillet i seg selv også.
 
I og m at det er jeg som må godkjenne/laste de ned, blir det sånn at jeg sjekker alle :)
 
Sjekker både aldergrense og sjekker stortsett innholdet på spillene, spesielt på konsoll og pc-spill. Har noen spill med 7 årsgrense som er uaktuelle for min del at barn under 12-15 år spiller og spill med 16 årsgrense som jeg ikke fatter at ikke er godkjent for alle. I tillegg er jo barn forskjellig, så aldergrense er veiledende, er f.eks ikke alle 12 åringer som tåler å spille spill med 12 årsgrense
 
Back
Topp