Sammenheng mellom trening og vektøktning

Bkno8220782

Andre møte med forumet
I dag er jeg i uke 34+2, og har til nå gått opp 16kg i vekt. Er 165cm høy, veide 67kg og veier nå 83kg.

Bare de siste ukene har jeg gått voldsomt opp i vekt. 500g bare den siste uka, selv om jeg for over en uke siden kuttet ut alt av snop; i form av potetgull, smågodt og lignende. Jeg føler ikke jeg har hovnet opp noen plasser, og føler heller ikke at jeg har lagt på meg i fett, da kroppen min ser relativt trent ut. Hadde en eldre jordmor som sa jeg hadde gått altfor mye opp i vekt, og at jeg måtte ta en glukose test. Denne viste seg å være helt i orden. Skal på ultralyd i neste uke for å måle babyen, da jeg har hatt to jordmødre som fikk veldig ulike mål av babyen under kontrollen.

Jeg ønsker å presisere at dette overhode ikke er et skryteinnlegg, for jeg vet mange sliter under sine svangerskap. Jeg har rett og slett bare vært så heldig at jeg ikke har hatt noen fysiske plager. Jeg har derfor vært i stand til å trene ganske mye under svangerskapet, og spesielt i slutten av andre trimester og nå tredje. Jeg holdt meg i god form før svangerskapet, men var aldri spesielt opptatt av at alt måtte være sunt. Jeg er den typen som gjerne spiser snop en eller to gang i uka uten dårlig samvittighet. Under svangerskapet har jeg som før, spist litt usunt iblant, men i det daglige spiser jeg relativt normalt (to brødskiver til frokost og lunsj, osv). Trener svært lite kondisjon, går mest i styrke 4-5 ganger i uka.

Problemet mitt her er at verken jordmor eller lege kan forklare den høye vektøktninga. Er det noen her som har god peiling på sammenheng mellom trening og vektøktning? Siden jeg har trent før svangerskapet, ser jeg ikke helt hvordan jeg skal ha klart å lagt på meg i muskelmasse når jeg har måtte redusert hvor mye jeg tar i vekter. Er det noen her som har en lignende erfaring med en god forklaring?

Håper det er noen som har noen gode innspill. Jeg ønsket å legge ut dette innlegget da jeg fortsatt må vente en uke før jeg skal på ultralyd. Trenger innspill slik at jeg forhåpentligvis slipper å uroe meg altfor mye fremover de neste dagene. :)
 
Takker!

På ultralyd var alt helt i orden. Barnet ligger litt over snittet, ca 200g. Veide denne uken under kontroll litt over 84kg, er 36+2.

Fortsatt nysgjerrig dersom noen har noe innspill:)

Det var godt å høre at det ser ok ut :)

Du har ikke mye vann i kroppen da? Tenker +16 kg i et svangerskap er vel ikke så ille? Mye forandringer som skjer til tross for trening, men jeg er ingen lege og har heller ikke noe erfaring :p
 
Det var godt å høre at det ser ok ut :)

Du har ikke mye vann i kroppen da? Tenker +16 kg i et svangerskap er vel ikke så ille? Mye forandringer som skjer til tross for trening, men jeg er ingen lege og har heller ikke noe erfaring :p

Er litt over 17kg nå da, og har jo enda en måned igjen... har forstått det slik at det kan være veldig individuelt, men ene jordmora mente det var «aaaaltfor mye», og mente det var jeg som ikke hadde et godt kosthold. I tillegg så sies det at man skal ligge mellom 12-16kg.

Jordmødre tar jo utgangspunkt i BMI, men greia med trening er at ei jente kan veie ti kg mer enn en annen med samme høyde, men likevel ha en mer trent kropp. Derfor tenker jeg at ser man det slikt, kan det være snakk om muskelmasse. Men så igjen ser jeg ikke hvordan jeg kan få mer muskelmasse under graviditeten, når jeg har trent mye lettere enn normalt

Hun oppdaget litt væske i dag, men mente det ikke var mye..
 
Back
Topp