Samlivsbrudd - hva nå?

I

Inwe

Guest
God formiddag flotte kvinner (og menn)! Nå kommer en lang avhandling. Trenger en utblåsning og råd og tips til veien videre. Takk på forhånd om du gidder å lese.

Det har seg slik at jeg og min samboer ble enige i går om å sette forholdet på pause, men å bo sammen inntil videre. Hvor lenge det vil si, kan jeg ikke svare på. Litt bakgrunn:

Vi er i midten av 20-årene og vi har vært sammen i 7 år. Vi har et fantastisk barn på 2 år. Jeg er sykemeldt pga utmattelse og moderat til alvorlig depresjon. Forholdet vårt begynte å skrante allerede mens jeg gikk gravid med barnet mitt og i august 2016 ytret jeg første gang at vi kanskje ikke burde være sammen da han hadde andre prioriteringer enn meg og barnet vårt.

I perioder endret han disse prioriteringene, men jeg måtte konstant minne han på dem. I desember samme året fikk jeg en forkjølelse som varte i to uker og jeg ble mer og mer utmattet og ble sykemeldt i slutten av januar og var 100% sykemeldt i to måneder før jeg begynte å jobbe litt gradert i noen måneder før jeg ble 100% sykemeldt igjen. I september begynte min tilbakevennende depresjon å snike seg inn på meg og jeg begynte å gå til psykolog i desember. I januar i år var det så ille at jeg måtte begynne på medisiner i tillegg og det var snakk om innleggelse. Jeg klarer meg noe bedre nå, uten disse voldsomme følelsene selv om jeg fortsatt er sliten.

Samboer har nesten ikke hatt jobb siden vi ble sammen, men begynte å studere nå i høst. Dette gjør at økonomien er svært stram. Jeg er lærling og har svært lav inntekt på grunn av det, og siden jeg ikke kan jobbe, kommer jeg meg ikke opp i lønnsstigen heller. Dette gir en god del stress på oss begge; hvordan skal noen av oss klare oss økonomisk?

Vi kan ikke være sammen bare av økonomiske årsaker, så vi må virkelig tenke. Jeg har ikke familie eller venner jeg kan dra til eller bo hos (vennen jeg har har ikke mulighet til å huse meg og barnet en periode). Samboeren min sin familie bor flere timer unna og pga studier og eksamener kan han ikke dra dit.

I går skjedde en episode som skremte vettet av meg. Dette skjedde allerede etter vi hadde snakket om å bryte opp. Jeg spurte om jeg kunne dra til den ene kompisen jeg har slik at vi kan få litt avstand fra hverandre og jeg kan tenke på litt andre ting fordi jeg omtrent har isolert meg siden jeg fikk depresjon og jeg trengte å komme meg ut. Dette er noe av det dummeste jeg har gjort, selv om jeg hadde en utrolig koselig kveld hos kompisen min. Jeg kom hjem og fant mannen på badegulvet. Han sov. Han hadde da drukket så mye alkohol at han hadde sluknet på badet. Jeg slet med å få liv i mannen. Jeg snakket til han og av og til så han på meg i to sekunder før han sluknet igjen. Det pågikk over en time før han kom seg opp på bena og jeg fikk i han vann.

Dette var mens han hadde vår toåring hjemme! Hun sov, men jeg tenker likevel at man drikker ikke SÅ mye når man har et barn i hus. At han drikker er ok, men IKKE mens han er alene med barnet. Vi drikker nesten aldri, ingen av oss, men det er skremmende at han går til punktet til blackout. Dette gjorde at jeg har mistet vanvittig mye tillit til mannen.

I morgen har jeg time hos psykolog og skal fortelle alt som har skjedd i helgen og jeg skal få rådført meg videre. Skal innom et kommunalt psykiatrisk team som skal hjelpe meg med NAV-møter og lignende da jeg har sosial angst og telefonfobi. Men jeg trenger å få dette ut av systemet før min psykologtime i morgen, så jeg ikke kveler meg selv i destruktive tanker og ha alt alene.

Noen som har tips, gode ord, en klem eller noen som kanskje vet hvilken hjelp jeg kan ha krav på i min vei videre og ut av mitt langvarige forhold?
 
Hei!

Så trist å høre at dere må gå gjennom dette!
Virkelig ikke bra å høre om episoden i går, skjønner godt at dette var skummelt og at du reagerer på dette.
Det viser jo tydelig at han ikke har det så greit heller, uten at det på noe som helst vis legitimerer det han gjør.
Så sånn sett høres det ut som om dere tar den rette avgjørelsen.

Jeg har dessverre lite tips og råd å komme med om veien videre, men vil ønske dere begge masse lykke til - og sende deg masse varme tanker i denne situasjonen. Det er nok ikke noen enkel sak å stå i :(
 
Hei!

Så trist å høre at dere må gå gjennom dette!
Virkelig ikke bra å høre om episoden i går, skjønner godt at dette var skummelt og at du reagerer på dette.
Det viser jo tydelig at han ikke har det så greit heller, uten at det på noe som helst vis legitimerer det han gjør.
Så sånn sett høres det ut som om dere tar den rette avgjørelsen.

Jeg har dessverre lite tips og råd å komme med om veien videre, men vil ønske dere begge masse lykke til - og sende deg masse varme tanker i denne situasjonen. Det er nok ikke noen enkel sak å stå i :(
Tusen takk for svar! Varme tanker og gode ord er like mye verd for meg som alt annet :)
 
Så lenge hendelsen var en engangs hendelse i en tid dere holder på å bryte opp, er det lett å forstå at han tydeligvis sliter mer enn han viser. Hadde det vært en hverdagshendelse hadde du nok hatt grunn for bekymring.

Samtidig som du sliter er den med angst, depresjon, sykdom ++ er han ektefellen til en som sliter med disse tingene, det er ikke vanskelig å tenke seg at han også blir rammet hardt som pårørende, så kanskje har han slitt mer enn du kan se.

Antar at du allerede er inne i systemet og får hjelp. Er det mulighet for at han også kan fanges opp tidlig og få den hjelp og veiledning han trenger?
 
Så lenge hendelsen var en engangs hendelse i en tid dere holder på å bryte opp, er det lett å forstå at han tydeligvis sliter mer enn han viser. Hadde det vært en hverdagshendelse hadde du nok hatt grunn for bekymring.

Samtidig som du sliter er den med angst, depresjon, sykdom ++ er han ektefellen til en som sliter med disse tingene, det er ikke vanskelig å tenke seg at han også blir rammet hardt som pårørende, så kanskje har han slitt mer enn du kan se.

Antar at du allerede er inne i systemet og får hjelp. Er det mulighet for at han også kan fanges opp tidlig og få den hjelp og veiledning han trenger?
Han sliter ofte med å kontrollere seg når han først drikker. Da drikker han mye, og blir gjerne full, men ikke så ille som i helgen med blackout. Sist det skjedde var på nyttårsaften hvor jeg var ute. Jeg holder meg klin edru når jeg er sammen med barnet og han er ute.

Jeg skjønner han har det tungt. Jeg får selvfølgelig hjelp og går ukentlig til psykolog og skal snart begynne å gå til kommunens psykiatritjeneste så jeg får mye hjelp. Har prøvd å få han til å ta i mot hjelp, men er ikke så villig til det.
 
Ærlig talt så hadde jeg tatt barna og reist hvis mannen hadde gjort noe sånt. Jeg fysisk syk og har en del smerter og en del legetimer. Men det unnskylder ikke å bli så full når man har ansvar for ett barn.
Psykologen din hjelper deg nok videre om forhold til bruddet osv.
 
Ærlig talt så hadde jeg tatt barna og reist hvis mannen hadde gjort noe sånt. Jeg fysisk syk og har en del smerter og en del legetimer. Men det unnskylder ikke å bli så full når man har ansvar for ett barn.
Psykologen din hjelper deg nok videre om forhold til bruddet osv.
Det er jo dette jeg vil, men jeg har ikke økonomi til å klare meg og har ingen å være hos inntil videre. Psykologen skal bli med meg til NAV, forhåpentligvis til neste uke, så da får jeg vite hva jeg har krav og rettigheter på.
 
Det er jo dette jeg vil, men jeg har ikke økonomi til å klare meg og har ingen å være hos inntil videre. Psykologen skal bli med meg til NAV, forhåpentligvis til neste uke, så da får jeg vite hva jeg har krav og rettigheter på.
Jeg er sta nok til at jeg hadde reist til ett krisesenter. De er der for å hjelpe de som vil bort fort uansett. Man må ikke bli banka for å kunne reise dit. Du har en del krav og rettigheter og enda mer når man er syk. At det er vanskelig økonomisk å være alene med barn kan ingen si imot, men du får hjelp. Mye bedre å komme seg unna enn å ha det sånn.
 
Jeg er sta nok til at jeg hadde reist til ett krisesenter. De er der for å hjelpe de som vil bort fort uansett. Man må ikke bli banka for å kunne reise dit. Du har en del krav og rettigheter og enda mer når man er syk. At det er vanskelig økonomisk å være alene med barn kan ingen si imot, men du får hjelp. Mye bedre å komme seg unna enn å ha det sånn.
Finnes ingen krisesenter i nærheten her jeg bor, dessverre...
 
Finnes ingen krisesenter i nærheten her jeg bor, dessverre...
Trudde det var overalt. Men er meningen de skal være vanskelige å finne. Psykologen din veit nok om det er noen i nærheten.
 
Er helt sjokkert jeg... Dersom min mann hadde drukket seg så full så hadde han aldri fått være alene med barna mer før han hadde fått profesjonell hjelp!
 
Enig med deg
Så lenge hendelsen var en engangs hendelse i en tid dere holder på å bryte opp, er det lett å forstå at han tydeligvis sliter mer enn han viser. Hadde det vært en hverdagshendelse hadde du nok hatt grunn for bekymring.

Samtidig som du sliter er den med angst, depresjon, sykdom ++ er han ektefellen til en som sliter med disse tingene, det er ikke vanskelig å tenke seg at han også blir rammet hardt som pårørende, så kanskje har han slitt mer enn du kan se.

Antar at du allerede er inne i systemet og får hjelp. Er det mulighet for at han også kan fanges opp tidlig og få den hjelp og veiledning han trenger?
 
Husk du har rett på overgangstødnad som vil gi deg bedre økonomi enn du har i dag. Lærling er under utdannelse.
 
Sender en klem og ønsker deg lykke til :Heartred
 
Hvordan går det ? Hvilke råd hadde psykologen ?
 
Hvordan går det ? Hvilke råd hadde psykologen ?
Hei. Det går ikke så greit. Psykologen mente det var en éngangshendelse, men barnevernet ble kontaktet av psykologen. Vi skal begge undersøkes videre. Akkurat nå sliter jeg med å finne nytt bosted og bor ennå under samme tak som eksen. Det tar på da jeg økonomisk ikke klarer meg og eksen krever 60% (meg 40%) omsorg for barnet vårt. Jeg er sliten, lei og vanvittig suicidal. Jeg orker ikke tanken på å fortelle psykologen at jeg har det ille heller. Orker ikke møte opp lenger.
Det er selvfølgelig ikke bare pga bruddet jeg er suicidal, men også på grunn av alt stress dette påfører og jeg var allerede langt nede fra før. Men takk for at du spør.
 
Back
Topp