Søvn til natta - i vogn eller seng?

Lillelill

Første møte med forumet
Hei! Jeg har ei datter på 9 mnd som sliter veldig med å roe seg i egen seng. Tidligere var det kun å legge henne ned i egen seng, så kunne hun ligge å småskravle og småsutre litt, men sovnet som oftest innen 15 min. I vogn derimot måtte vi trille eller vugge til hun sovnet, for der bare skrek hun. Men så byttet vi bort bagvogna til en sportsvogn og da ble alt snudd på hodet tydeligvis. For nå sovner hun etter to min i vogn, ingen vugging nødvendig. Men da har det blitt komplett umulig å legge henne i senga. Da bare hyler hun, hu er kjempetrøtt, gnir seg i øya og skriker med øynene lukket, men roer seg ikke hvis hun ikke holdes og bysses i søvn. Når hun først sovner går det som regler fint, våken en gang eller to når hun mister smokk men sovner igjen så fort hun får smokken igjen. Men det Begynner å bli ganske tungt å gå sånn å bysse i seng. Hva kan jeg gjøre? Er ikke glad i skrikekurer, klarer ikke det. Kan det være en ide' og legge henne i vogna også om kvelden, ved siden av senga, ihvertfall for en periode? Eller gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste da?? Eller kanskje la henne sove mer inne i senga på dagtid også, for å se om det hjelper?? Men synes jo egentlig det er fint at hu sover ute i frisk luft, for er litt for dårlig til å trille mye ute ellers...
 
Last edited:
Hei! Jeg har ei datter på 9 mnd som sliter veldig med å roe seg i egen seng. Tidligere var det kun å legge henne ned i egen seng, så kunne hun ligge å småskravle og småsutre litt, men sovnet som oftest innen 15 min. I vogn derimot måtte vi trille eller vugge til hun sovnet, for der bare skrek hun. Men så byttet vi bort bagvogna til en sportsvogn og da ble alt snudd på hodet tydeligvis. For nå sovner hun etter to min i vogn, ingen vugging nødvendig. Men da har det blitt komplett umulig å legge henne i senga. Da bare hyler hun, hu er kjempetrøtt, gnir seg i øya og skriker med øynene lukket, men roer seg ikke hvis hun ikke holdes og bysses i søvn. Når hun først sovner går det som regler fint, våken en gang eller to når hun mister smokk men sovner igjen så fort hun får smokken igjen. Men det Begynner å bli ganske tungt å gå sånn å bysse i seng. Hva kan jeg gjøre? Er ikke glad i skrikekurer, klarer ikke det. Kan det være en ide' og legge henne i vogna også om kvelden, ved siden av senga, ihvertfall for en periode? Eller gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste da?? Eller kanskje la henne sove mer inne i senga på dagtid også, for å se om det hjelper?? Men synes jo egentlig det er fint at hu sover ute i frisk luft, for er litt for dårlig til å trille mye ute ellers...
Hei!
Søvn kan være vanskelig. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor hun liker seg best i vogna. Det som kan tenkes er at det å ligge i vogna kan føles mer intimt enn å ligge i en mer åpen seng. Før eller senere må hun over i senga for å sove om natten, så jeg vil jo tro at det går an å la henne bli vant med å sovne i egen seng om Det kan være lurt å legge henne i senga si den økta hun pleier å sove best på dagtid. Lag dere noen faste rutiner i forbindelse med legging,- både på dag- og kveldstid, og forsøk å holde fast på dette over flere dager. Som den voksne, er det viktig at du opptrer rolig og kontrollert selv om barnet protesterer. Snakk rolig, syng gjerne en vuggesang og gå inn og ut av soverommet til barnet roer seg og finner søvnen. For at hun skal bli trett og lettere sovne, er det viktig at hun får ta seg skikkelig ut fysisk ved å la henne ligge mye på gulvet og leke når hun er våken. Legg deg gjerne ned sammen med henne, slik at hun blir godt stimulert både sosialt og motorisk. Ved i tillegg å gi henne et godt måltid mat og drikke før hun skal sove, vil dette mest sannsynligvis virke beroligende og søvndyssende. Ønsker dere lykke til med å finne gode søvnrutiner! Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp