Søke om foreldrepenger - ta med dokumenter?

Hageblomsten

Forelsket i forumet
I morgen tenkte mannen min og jeg å dra på NAV for å søke om foreldrepenger. Vi vil dra fysisk til kontoret for å få avklart litt ting vi lurer på. Tittet på NAV sine sider nå, og der står det at de må ha mottatt informasjon om inntekt og ansettelsesforhold fra meg og min arbeidsgiver. I tillegg må de også ha dokumentasjon på at svangerskapet har passert 26 uker.
Hvordan får jeg tak i denne informasjonen? Og hvordan vet jeg om arbeidsgiver har sendt informasjon om inntekt og ansettelsesforhold? Hva slags dokumenter er dette? Holder det at jeg tar med ansettelseskontrakten? Og holder det med svangerskapspapirene som dokumentasjon på hvor langt jeg er på vei? Trenger mannen min noen form for ansettelsesdokumentasjon?

Er så kjedelig å dra inn på NAV og ikke få sendt inn søknaden fordi jeg mangler dokumenter.
 
Jeg har nå på mandag ordnet det jeg skal ordne når det kom til foreldrepenger. Jeg måtte snakke med lønnsavdeling på jobben, ettersom jeg ikke jobber fast stillingsprosent, må de regne ut gjennomsnittet av det jeg har tjent hittil i år, så sender de resultatet til NAV direkte. Ellers får du svangerskapsbekreftelse (viktig) fra jordmoren eller legen din. Mannen din trenger ikke søke før han skal ut i permisjon.
 
Jeg har nå på mandag ordnet det jeg skal ordne når det kom til foreldrepenger. Jeg måtte snakke med lønnsavdeling på jobben, ettersom jeg ikke jobber fast stillingsprosent, må de regne ut gjennomsnittet av det jeg har tjent hittil i år, så sender de resultatet til NAV direkte. Ellers får du svangerskapsbekreftelse (viktig) fra jordmoren eller legen din. Mannen din trenger ikke søke før han skal ut i permisjon.

Du må snakke med ansvarshavende på jobb og høre hvordan dere gjør det, må ha vært andre som har gått ut i perm før deg :)
 
Helsekortet ditt holder, om siste datoen på det er etter uke 26.
Du kan ta med timelister og lønningslister for de 3 til 6 siste mnd også.
Her så trenger ikke jeg å ordbe det selv da lønningskontoret gjør utregninga og sener lønnings og inntektsopplysningene mine direkte til nav etter at keg har gitt beskjed om at jeg har søkt foreldrepenger. Noen arbeidsplasser må man ordne dette selv, hør derfor med jobben din evt.

Mannen din trenger ikke å ta med seg noe enda da han ikke skal søke enda.
 
Helsekortet ditt holder, om siste datoen på det er etter uke 26.
Du kan ta med timelister og lønningslister for de 3 til 6 siste mnd også.
Her så trenger ikke jeg å ordbe det selv da lønningskontoret gjør utregninga og sener lønnings og inntektsopplysningene mine direkte til nav etter at keg har gitt beskjed om at jeg har søkt foreldrepenger. Noen arbeidsplasser må man ordne dette selv, hør derfor med jobben din evt.

Mannen din trenger ikke å ta med seg noe enda da han ikke skal søke enda.
Holder ikke bestandig med helsekortet nei. Men hos legen din eller jordmor kan du få en terminbekreftelse. Inntektsopplysninger sender arbeidsgiver inn
 
Samme erfaring som noen andre helsekortet holdt ikke som gyldig bekreftelse. Var hos legen idag og fikk en legeerklæring på at jeg var gravid og termindato. Vær obs på at det koster å få det papiret (jeg hadde selvsagt glemt lommeboka i bilen). Ellers så hadde jeg avtalt med min arbeidsgiver at de på forhånd har sendt inn lønnsopplysninger for meg og det sjekket de på nav kjapt at var i orden så var det bare å signere.
 
Holder ikke bestandig med helsekortet nei. Men hos legen din eller jordmor kan du få en terminbekreftelse. Inntektsopplysninger sender arbeidsgiver inn

Så rart, på nav sine sider står det at det skal holde så lenge siste sjekk er datert eter uke 26..

Edit: jeg har bare sendt inn erklæring selv, og den har jeg ikke betalt for heller.. Ser en over her skriver at det koster pener men det gjør det ikke her i hvertfall :)
 
Terminbekreftelse fåes av legen eller jordmor ja. Tryggere det enn helsekortet.
Inntektsopplysninger skal sendes inn av arbeidsgiver, men jeg har faktisk fylt de ut selv og bare fått hans underskrift så jeg er sikker på at det blir gjort. Men hlr med arbeidsgiver hva som er vanlig hos dere. Har aldri levert noe kopi av kontrakten e.l. Inntektsopplysninger skal vel holde det, siden dette må undertegnes av arbeidsgiver.
 
Så rart, på nav sine sider står det at det skal holde så lenge siste sjekk er datert eter uke 26..

Edit: jeg har bare sendt inn erklæring selv, og den har jeg ikke betalt for heller.. Ser en over her skriver at det koster pener men det gjør det ikke her i hvertfall :)
Tror det kommer litt an på hvem som behandler søknaden... Nav er jo ikke bestandig lett å ha med å gjøre... På helsekortet står det i tillegg mange opplysninger som nav ikke trenger å vite, og da er det like greit å sende inn en terminbekreftelse istedenfor.

Jeg trenger heller ikke betale for erklæringen, fikk den tilsendt i posten av legen min etter å ha snakket med han på telefon
 
Terminbekreftelsen fikk jeg fra jordmor, gratis sist jeg var på helsestasjonen her jeg bor, hun tok selv initiativet til å skrive denne da jeg hadde passert 26 uker.
Jobben min sender inn inntektsopplysningsskjema, om du går inn på nav.no så finner du det under skjemaer og ser hvordan det ser ut. Jeg har jobbet på to forskjellige steder i løpet av siste 7 mnd så leverte lønnsslipper fra forrige arbeidssted og nåværende arbeidssted skal sende inn inntektsopplysningsskjema på egen hånd. Min erfaring med NAV er at de er ganske firkanta så bør høre med de nøye i morgen, skriv opp på et ark og vær forberedt på å samle inn nødvendig informasjon. Masse lykke til!!
 
Samme erfaring som noen andre helsekortet holdt ikke som gyldig bekreftelse. Var hos legen idag og fikk en legeerklæring på at jeg var gravid og termindato. Vær obs på at det koster å få det papiret (jeg hadde selvsagt glemt lommeboka i bilen). Ellers så hadde jeg avtalt med min arbeidsgiver at de på forhånd har sendt inn lønnsopplysninger for meg og det sjekket de på nav kjapt at var i orden så var det bare å signere.
Rart at du måtte betale, har jeg aldri hørt om :-\
 
I morgen tenkte mannen min og jeg å dra på NAV for å søke om foreldrepenger. Vi vil dra fysisk til kontoret for å få avklart litt ting vi lurer på. Tittet på NAV sine sider nå, og der står det at de må ha mottatt informasjon om inntekt og ansettelsesforhold fra meg og min arbeidsgiver. I tillegg må de også ha dokumentasjon på at svangerskapet har passert 26 uker.
Hvordan får jeg tak i denne informasjonen? Og hvordan vet jeg om arbeidsgiver har sendt informasjon om inntekt og ansettelsesforhold? Hva slags dokumenter er dette? Holder det at jeg tar med ansettelseskontrakten? Og holder det med svangerskapspapirene som dokumentasjon på hvor langt jeg er på vei? Trenger mannen min noen form for ansettelsesdokumentasjon?

Er så kjedelig å dra inn på NAV og ikke få sendt inn søknaden fordi jeg mangler dokumenter.
Arbeidsgiver må sende inntektsopplysningsskjema, det er ikke tilstrekkelig med arbeidsavtale. Anbefaler dere heller ikke å gå på nav kontoret, da de ansatte ikke har, og ikke skal ha spisskompetanse på foreldrepenger. Bruk heller chatten på nav.no eller ring kontaktsenteret på tlf 55 55 33 33, da kan du få snakke med folk som har spisskompetanse på foreldrepenger,og som bare jobber med dette. Terminbekreftelse får du hos lege eller jordmor.
 
Back
Topp