Såre brystvorter

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Junior er 10 dager, melka kom godt i gang på dag 5, og han ammes ca hver 3 time. Jeg har fått såre brystvorter, og smerten kan variere fra at det kjennes ut som knivblader som tygger på, til at det bare lugger litt. Bruker multi-mam og purelan og det lindrer jo litt. Men når går eventuelt sårheten over? Er så redd det skal gå over til å bli sprukne sår osv, noen tips fra dere som behersker ammingen godt eller har vært borti samme "startvansker"?
 
For meg hjalp det å avlaste brystvortene med å bruke ammeskjold i noen dager :) Og la brystene lufttørke med morsmelka etterpå. Håper det går seg til for deg. Er utroolig vondt og kjedelig når man begynner å få såre brystvorter!
 
Her hjalp det å pumpe en dag for å avlaste puppene :)
 
Har hatt skikkelige sår på begge sider denne gangen, både oppå og rundt. Gutten min gaper ikke ordentlig, jeg er også utålmodig og ikke flink til å vente til det blir riktig. Men jobber med det. Ammet veldig mye de første par dagene, tror det var det som ga sår.

Mot sårene hjalp det å ta pause noen dager, har håndmelket og gitt erstatning. Kjenner at den nye huden er ganske sår men gjør ikke vondt å amme i hvert fall.

Da jeg hadde åpne sår brukte jeg melkeoppsamlere, da slipper du at sårene gnager inntil noe:)

Purelan hjelper og, anbefaler å blande den med litt vaselin! (Foretrekker egentlig lanacare som er litt mykere i konsistensen)
 
Her hjalp det å pumpe en dag for å avlaste puppene :)
Har nettopp kjøpt medela brystpumpe og tenker å teste ut det. Men er så redd for at junior ikke skal ta puppen etterpå, helsesøster "advarte" litt mot det at baby kan merke det er lettere å få maten via flasken og derfor ikke tar puppen etterpå.
 
For meg hjalp det å avlaste brystvortene med å bruke ammeskjold i noen dager :) Og la brystene lufttørke med morsmelka etterpå. Håper det går seg til for deg. Er utroolig vondt og kjedelig når man begynner å få såre brystvorter!
Skal teste ut å lufte helt tørt, jeg er nok litt for rask med å hive på meg ammeinnlegg igjen. Har jo vært så varmt, så jeg har svetta ganske mye på puppene. Det har neppe gjort saken bedre, hehe.
 
Har hatt skikkelige sår på begge sider denne gangen, både oppå og rundt. Gutten min gaper ikke ordentlig, jeg er også utålmodig og ikke flink til å vente til det blir riktig. Men jobber med det. Ammet veldig mye de første par dagene, tror det var det som ga sår.

Mot sårene hjalp det å ta pause noen dager, har håndmelket og gitt erstatning. Kjenner at den nye huden er ganske sår men gjør ikke vondt å amme i hvert fall.

Da jeg hadde åpne sår brukte jeg melkeoppsamlere, da slipper du at sårene gnager inntil noe:)

Purelan hjelper og, anbefaler å blande den med litt vaselin! (Foretrekker egentlig lanacare som er litt mykere i konsistensen)
Høres veldig ut som min og, når han først gaper høyt trekker han seg litt unna eller rister på hodet. Har tolket sultsignalene litt forsent noen ganger og da har han blitt sutrete og utålmodig. Skal prøve å ta en dags pause, koser meg så med ammingen at jeg ikke vil slutte pga smerter.
 
Brystknoppbeskyttete fra ammehjelpend er bra, da kan du lufttørke med klær og om nødvendig, ammeinnlegg på.
Bepanthensalve funket bra på sår her, bedre enn purelan.
Håndmelk gjerne litt før amming så utdrivningsrefleksen er i gang.
 
Høres veldig ut som min og, når han først gaper høyt trekker han seg litt unna eller rister på hodet. Har tolket sultsignalene litt forsent noen ganger og da har han blitt sutrete og utålmodig. Skal prøve å ta en dags pause, koser meg så med ammingen at jeg ikke vil slutte pga smerter.
Her kunne jeg kanskje våknet han litt før, han våkner ofte og er supersulten. Men, synes ikke det er mye enklere om jeg kobler han av og på igjen etter en stund.. Håper det kan komme seg etterhvert:)
 
Her kunne jeg kanskje våknet han litt før, han våkner ofte og er supersulten. Men, synes ikke det er mye enklere om jeg kobler han av og på igjen etter en stund.. Håper det kan komme seg etterhvert:)
Ja, man må liksom bare finne ut av hvordan babyen fungerer i starten, hehe! "Er han sulten nå, nei bare luft, har han tisset, bæsjet? Er han trøtt? Overstimulert? Understimulert?". Herregud vi har prøvd å lære oss språket hans, men det tar litt tid. Jeg håper ting har kommet seg litt om noen uker, føler hver dag er en helt annerledes dag enn den forrige. :)
 
Har nettopp kjøpt medela brystpumpe og tenker å teste ut det. Men er så redd for at junior ikke skal ta puppen etterpå, helsesøster "advarte" litt mot det at baby kan merke det er lettere å få maten via flasken og derfor ikke tar puppen etterpå.
Vi har måttet gi litt erstatning fra dag 3 på flaske altså, og ikke hatt noe problem. Må fortsatt gi ca annenhver dag da min produksjon ikke alltid er nok.

Det er nok forskjell på babyer altså,men vi har ikke hatt problemer selv om hun både for noe flaske og fikk smokk fra dag 2 :)
 
Jeg brukte kombinasjonen Purelan og melka på og rundt brystvortene. Ellers gikk jeg en stund toppløs hjemme, siden jeg ble anbefalt det. Hvis ikke brukte jeg ullinnlegg, fordi det var mykt. Da jeg prøvde å pumpe fant jeg ut at det slettes ikke trengte å være smertefullt å få ut melk, så det kan være en grei avlastning iblant. Kan fortsatt få litt vondt i det babyen tar tak, men at det gjør vondt hele tiden har heldigvis gått over. Og ikke lenger følelsen av knivblad på brystvorta, med mindre jeg bare er blitt vant til det til slutt ... :)
 
Skylles nesten alltid feil sugetak når de er så små

https://ammehjelpen.no/artikkel/138/sare-brystvorter
Ja, har snart lest alt på ammehjelpen :D det er nok feil sugetak som har gjort meg sår, samt at jeg lot han suge for lenge da det bare var råmelk. Ante jo ikke hvor lenge jeg skulle la han die, barselhotellet ga meg null hjelp. Alle sa at det så ut som han hadde godt tak, og vi fikk ikke barselbesøk av jordmor da vi kom hjem :( men jeg kjenner forskjell på godt og dårlig tak nå, så jeg håper det bedrer seg om jeg lar høyrepuppen hvile litt :)
 
Back
Topp