Sår mellom valkene i halsen, hva hjelper?

Sonniken

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Lille B har blitt noe sår noen få steder under valkene i halsen :( Prøver å holde det rent og tørt ved å vaske med vann og tørke, men han har likevel blitt litt sår.. Han svetter jo så lett der, og så har han jo godt med valker, men lite tålmodighet, så er jo en kamp å få vasket og tørket..

Har lest om bruk av talkum, potetmel eller inotyol.. Sistnevnte har jeg god erfaring med i bleieområdet, noen som har brukt dette i halsen/andre steder? Andre erfaringer?
 
Huffda, det er ikke så lett det der. Jeg vil anbefale deg å unngå inotyol akkurat der. Jeg elsker den salven selv, men den kan bli liggende å holde det fuktig og kan være vanskelig å få bort igjen. Jeg smørte den i panna på lille, hun var hvit i en uke :p Alternativt kan du kjøpe Aselli på apoteket. Den er ikke like seig, men en god salve! Denne kan også blandes med inotyol eventuelt for å gjøre den mindre klissete. Denne brukes gjerne på liggesår O.L. ellers høres pulver fornuftig ut :)
 
Oki :p Ja det med å bruke inotyol var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til, tenker at det bør jo helst være tørt der. Har eventuelt Bepanthen, men den og vil jo gjøre det fuktig.. Tenker jeg muligens skal forsøke talkum, men mannen har fått beskjed om å høre på apoteket på vei hjem fra jobb (så sant han treffer på noen som har peiling der da :p ).. :)
 
Prøv talkum eller potetmel - det pleide å gjøre susen her :)
 
Potetmel brukte vi i halsvalkene på første :)

(Talkum er litt omdiskutert i forhold til om det er kreftfremkallende så styrer unna akkurat det, føre-var..)
 
Vi brukte talkum til førstemann i valkene, funka fint :)
Vil anbefale det eller potetmel.
 
Huffda, det er ikke så lett det der. Jeg vil anbefale deg å unngå inotyol akkurat der. Jeg elsker den salven selv, men den kan bli liggende å holde det fuktig og kan være vanskelig å få bort igjen. Jeg smørte den i panna på lille, hun var hvit i en uke :p Alternativt kan du kjøpe Aselli på apoteket. Den er ikke like seig, men en god salve! Denne kan også blandes med inotyol eventuelt for å gjøre den mindre klissete. Denne brukes gjerne på liggesår O.L. ellers høres pulver fornuftig ut :)
Vi har brukt litt pudder, det tørker godt opp og er lite søl :)
Prøv talkum eller potetmel - det pleide å gjøre susen her :)
Potetmel brukte vi i halsvalkene på første :)

(Talkum er litt omdiskutert i forhold til om det er kreftfremkallende så styrer unna akkurat det, føre-var..)
Vi brukte talkum til førstemann i valkene, funka fint :)
Vil anbefale det eller potetmel.
Men til dere som nevner pudder/talk... jeg har fått fortalt at en ikke skal bruke pudder på babyene fordi pudret trekker til seg fukten og det blir som små steiner som ligger å gnusser mot huden. Er det feil?
 
Men til dere som nevner pudder/talk... jeg har fått fortalt at en ikke skal bruke pudder på babyene fordi pudret trekker til seg fukten og det blir som små steiner som ligger å gnusser mot huden. Er det feil?

Ja tenker det samme for jeg prøvde talkum i halsen og da klumpet det seg litt. etter det lot jeg det være. vasker i halsvalken minst en gang per dag så svette og evt melk ihvertfall ikke ligger å irriterer huden, men litt rødt enda..
 
Men til dere som nevner pudder/talk... jeg har fått fortalt at en ikke skal bruke pudder på babyene fordi pudret trekker til seg fukten og det blir som små steiner som ligger å gnusser mot huden. Er det feil?

Når vi bare brukte et tynt lag med potetmel ble det ikke klumper her i hvertfall :)
 
Vi har ikke hatt noe problemer med et tynt pudderlag her :)
 
Inotyol setter også flekker på klærne som er vanskelige å få bort. Bare sånn FYI :)
 
Vår lille gutt ble plutselig kjempesår og rød, det vesket av et område mellom valkene under haka. Vi smurte med aderma sin dermalibour krem over natten. Vasket det og tørket godt med gassbind flere ganger dagen etterpå, og det gikk bort kjemperaskt!
 
Betpanthenol kan du bruke i valkene i halsen. Den trekker lett inn :) inotyol er grisete og setter flekker på klær.
Tommelfinger regel for sår. Vått behandles med vått. Vi bruker hårføner på avstand for å tørke armhuler og valker etter vask/bad.
 
Jeg synes et tynt tynt lag med potetmel hjelper best på sånn hud-mot-hud sårhet, men pass på at det ikke blir liggende klumper - stryk det helt ut :)
 
Vi har brukt pudder mellom valker både ved halsen og i bleieområdet:)
 
Vi bruker a derma dermalibour :)
Var eneste som hjalp mot bleieutslett på storesøster så er vant til å bruke den til alt av rødhet og sår nå, brukt mye til valker som lillegutt ofte får rødhet og bedre innen få timer :)
 
Skyll med rennende vann og tørk forsiktig har funket her ikke brukt noe ...
 
Back
Topp