Jeg ville gått mer på samvittigheten deres framfor å bare ta vekk «goder».
Har dere prøvd å sette dere ned med barna en dag og sagt noe ala «Vi syns det er veldig slitsomt og trist å mase på dere hver dag om å rydde bort lekene deres etter at dere har lekt. Vi har jo ikke lyst til å mase på dere, og vi kan tenke oss at dere også syns det er slitsomt?», så svarer de sikkert et eller annet. Og så kan man for eks si «Kan ikke vi sammen lage en ryddeplan/kalender, der vi hver uke ser hvor flinke til å rydde dere?» og så forslå for eks følgende:
Hvert barn får hver sin farge legokloss, for eks rød, blå og grønn som dere plasserer et sted der det ikke blir blandet med resten av leken (oppå en hylle eller lignende). Og for hver dag de rydder, så legger dere en likfarget kloss oppå som på slutten av uken vil representere hver unge og hvor mye de har ryddet. Når søndagen kommer så ser dere på det sammen, da vil de se hvor mye de har ryddet i forhold til hverandre og dere foreldrene kan gi ros i form av «Så fint at dere greier å holde det ryddig rundt oss», «denne uken har det vært gøy å se hvor raskt dere har ryddet etter lek», «så godt det har vært å ikke mase på dere om å rydde, takk for at dere hjelper til her hjemme», «Wow. Hvordan har dere fått til å rydde så bra?».
Når noen av de ikke er like «flinke» til å rydde og har fått færre ryddeklosser kan man gi «ris» i form av «Oida, var det ikke så gøy å rydde denne uken?», «kanskje vi kan lage et annet ryddesystem til neste uke?», «hvordan liker du å rydde best, kan du vise meg?».
Her har vi innført rydding fra de var babyer, for å unngå sånt mas. Vi var fire barn som små og mamma gjorde det samme med oss fordi hun ikke taklet rot og fordi hun ikke hadde tid eller ork til å mase med 4 barn under 5 år. Ungene våre får ikke begynne med ny lek før de rydder det de holder på med (om ikke lekene skal brukes sammen). Og istedenfor å si «så flink du er», eller «bra jobba» og slikt når de rydder, så snakker vi heller om hva slags følelser det gir oss når de er «flinke» til å rydde osv.