Risiko med bruk av doppler?

det er ikke sikkert det er så fryktelig farlig å bruke doppler, men her har vi da flere innen faget som sier man ikke skal bruke det pga stråling... De samme personene sa ikke noe om bruk av NASAs romdrakt ;). Begge legene jeg var til brukte få sekunder før de slutta, med grunngiving i dette med strålingen.. og da syns jeg det er litt spesielt å lese om de som bruker lange stunder med hjemmeapparatene sine for å finne lyden... Jeg har jo som sagt hatt ønske om et slikt apparat, og da hadde jeg håpt at noen av dere "hjemmedopplere" hadde forhørt dere med deres jordmødre eller leger, eller sjekka litt opp om risikoen på andre måter, slik at jeg også kunne hvile meg på den infoen :D
Selvfølgelig; alt med måte. Det med bruk av NASAs romdrakt var mer ment for å sette det på spissen, den finnes ikke en ting som ikke avgir stråling.

Når det er sagt så får man bruke sunn fornuft i svangerskapet. Det gjelder vel egentlig alt vi foretar oss. Noen har mer aksept for enkelte ting enn andre, og hva som er fornuftig vil for hver enkelt være relevant. Folk får gjøre som de selv vil, jeg passer på meg selv. Jeg løfter hvertfall ikke pekefingeren og kommer med preken til noen fordi jordmor eller lege har sagt det og det. Jeg tenker at der får være opp til hver enkelt av oss, har nok med meg selv, jeg! ;)
 
Selvfølgelig; alt med måte. Det med bruk av NASAs romdrakt var mer ment for å sette det på spissen, den finnes ikke en ting som ikke avgir stråling.

Når det er sagt så får man bruke sunn fornuft i svangerskapet. Det gjelder vel egentlig alt vi foretar oss. Noen har mer aksept for enkelte ting enn andre, og hva som er fornuftig vil for hver enkelt være relevant. Folk får gjøre som de selv vil, jeg passer på meg selv. Jeg løfter hvertfall ikke pekefingeren og kommer med preken til noen fordi jordmor eller lege har sagt det og det. Jeg tenker at der får være opp til hver enkelt av oss, har nok med meg selv, jeg! ;)

Nå var ikke dette ment som noe pekefinger, men visst du tolker det slik så må du gjerne gjøre det ;) Det var et ganske konkret spørsmål om noen visste om det var farlig eller ikke, ikke om hvor vidt de synes det var fornuftig eller ikke ;) Dette med hjemmedoppler er jo et ganske nytt fenomen, så om noen bruker lange stunder hver dag hjemme og leter etter lyden, så kan de kanskje ha nytte av at noen av oss har fått høre fra folk innen faget at det kan være skadelg? jeg hadde i allefall satt veldig stor pris på å få den infoen..
 
Bare for å gjøre det klart. CE-godkjenning betyr at produktet er godkjent i forhold til EUs strenge krav for helse, miljø og sikkerhet. FDA-godkjent er tilsvarende godkjenning av amerikanske Food & Drug Administration (som har enda strengere krav). Hadde disse apparatene på noen måte vært skadelige ville de aldri hatt disse sertifikatene, og dersom man hadde funnet skadelige effekter ville det vært flust med saksøkinger og firmaene som produserer vært konkurs for lenge siden.
Så lenge man kjøper merker som Angelsounds, som har disse godkjenningene, er det helt trygt å bruke.
På 40 år har man heller ikke funnet noen skadelige virkninger av ultralyd. At fosteret "koker" osv er bare sprøyt fra ende til annen. Nivået av stråling fra dopplere er en brøkdel av stråling fra TV og laptop.
Eneste grunnen til at leger og jordmødre er skeptiske til at man bruker denne slags apparater hjemme er at man kan bli unødig bekymret dersom man ikke finner hjertelyden. I tillegg har man "tatt fra de" noe av jobben de gjør.
 
Man får gjøre som man selv ønsker! Jeg for min del går til lege eller jordmor om det er noe jeg lurer på! Er vel en grunn til at de også er veldig raske når de bruker apparater osv!
 
Legen vi var til på første ul i uke 7 sa at hun ikke ville lytte til hjertet da hun så at alt var i orden, så hun ville ikke stresse barnet mer enn nødvendig. Så kan jo høres ut som det er noe i det. Jeg skal ikke kjøpe doppler, holder meg til jm :)
 
Bare for å gjøre det klart. CE-godkjenning betyr at produktet er godkjent i forhold til EUs strenge krav for helse, miljø og sikkerhet. FDA-godkjent er tilsvarende godkjenning av amerikanske Food & Drug Administration (som har enda strengere krav). Hadde disse apparatene på noen måte vært skadelige ville de aldri hatt disse sertifikatene, og dersom man hadde funnet skadelige effekter ville det vært flust med saksøkinger og firmaene som produserer vært konkurs for lenge siden.
Så lenge man kjøper merker som Angelsounds, som har disse godkjenningene, er det helt trygt å bruke.
På 40 år har man heller ikke funnet noen skadelige virkninger av ultralyd. At fosteret "koker" osv er bare sprøyt fra ende til annen. Nivået av stråling fra dopplere er en brøkdel av stråling fra TV og laptop.
Eneste grunnen til at leger og jordmødre er skeptiske til at man bruker denne slags apparater hjemme er at man kan bli unødig bekymret dersom man ikke finner hjertelyden. I tillegg har man "tatt fra de" noe av jobben de gjør.

Enig her! Hadde det vært skadelig hadde det florert med saksøkinger i USA. Og produktet hadde ikke blitt solgt!
Men bruk kjente merker som angelsound!
Men alt med måte!
Selv leter jeg aldri mer enn ett par minutter, og når jeg finner den hører jeg aldri lengre enn 10-15sek.
 
Jeg skaffet med doppler fra ebay merke angelsound allerede i uke 10.uten å ha søkt på nettet i forkant av bruk, tok jeg den i bruk i uke 10 for å høre, men trodde ikke jeg kom til å høre noe da det var såpass tidlig- men jammen hørte jeg hjertelyden for første gang! Etter jeg hadde brukt den 1 gang, følte jeg at jeg burde undersøke, og lurte også samtidig på hvorfor jeg ikke gjordet det før jeg tok den i bruk.På nettet stod det ufattelig mange skrekkhistorier,både på forum og andre "viktigere"steder. Ble selfølgelig livredd, og la den lagt bort..for noen dager! Helt til jeg opplevde sterk smerte, og ville få bekreftet at det fortsatt var et bankende hjerte der.

Jeg tenker som så, at når man er tidlig i svangerskapet og ikke kjenner liv/ eller sjeldent, så er det nesten bedre å lytte 2-3 SEKUNDER om dagen/annenhver dag, enn å gå i dagesvis å bekymre seg dag inn og dag ut! Jeg tror nesten DET er MER stressende for både meg selv og barnet, enn å lytte i et par sekunder for å få bekreftet at det er liv, for så å kunne slappe helt av. Jeg mener man burde bruke alt med måte.Er jo heller ikke anbefalt å drikke seg drita full hver dag, men mange gjør det forde...alt med måte!! Man trenger ikke ligge med doppleraparatet i flere minutter/timer, bare fordi det er kos å høre- men heller bare legge den rett på, høre og så ta den av igjen. Det har mye å si når man i utgangspunktet er et nervevrak som leter etter et sted for å bli rolig.

Har snakket med mange jordmødre og leger om bruk av doppler hjemme, og de svarene som alltid gjentar seg, er at dem vet for lite om dem til å kunne si værsågod å bruk! Dem mener også at en kan føle seg avhengig av å bruke doppleren unødig ved hver minste lille bekymring og alltid ser på doppler som "redningen". Dem sier at det ikke er gjort nok forskning pr dags dato til å kunne fastslå at bruk av doppleraparat hjemme er skadelig, men dem anbefaler å ikke bruke dette så ofte da man vet at det sender bølger/og eller stråling i en eller annen form inn til barnet, og dem ikke vet utfallet av å bruke dette.Det er ingen bevis på at foster har tatt skade når noen har brukt doppler- så jeg står fast på mitt og mener at så lenge man selv føler det blir rett for deg, så bruk den LITT! Bedre det enn å være dødsbekymret i lang tid:)
:rolleyes:
 
Dere som har og bruker doppler for å finne hjertelyd, har dere "forsket" litt på risikoen ved slik bruk? Jeg finner ikke så mye info om det, men i følge legen min skulle man visst være veldig forsiktig ved slik bruk. Hun fant hjertelyden på kontroll i dag, men stoppa med det samme og sa "sånn, nå skal ikke fosteret stråles mer på en stund"... Det samme sa ultralyd-legen.. Jeg har nå fått tilbud av en venninne til å kjøpe angelsounden (?) hennes, så da lurte jeg på om noen av dere andre har fått noen info om risiko ved slik bruk? Stoler ikke helt på infoen som følger med apparatet ang risiko, men syns det var vanskelig å finne info andre steder..

Jeg skaffet med doppler fra ebay merke angelsound allerede i uke 10.uten å ha søkt på nettet i forkant av bruk, tok jeg den i bruk i uke 10 for å høre, men trodde ikke jeg kom til å høre noe da det var såpass tidlig- men jammen hørte jeg hjertelyden for første gang! Etter jeg hadde brukt den 1 gang, følte jeg at jeg burde undersøke, og lurte også samtidig på hvorfor jeg ikke gjordet det før jeg tok den i bruk.På nettet stod det ufattelig mange skrekkhistorier,både på forum og andre "viktigere"steder. Ble selfølgelig livredd, og la den lagt bort..for noen dager! Helt til jeg opplevde sterk smerte, og ville få bekreftet at det fortsatt var et bankende hjerte der.

Jeg tenker som så, at når man er tidlig i svangerskapet og ikke kjenner liv/ eller sjeldent, så er det nesten bedre å lytte 2-3 SEKUNDER om dagen/annenhver dag, enn å gå i dagesvis å bekymre seg dag inn og dag ut! Jeg tror nesten DET er MER stressende for både meg selv og barnet, enn å lytte i et par sekunder for å få bekreftet at det er liv, for så å kunne slappe helt av. Jeg mener man burde bruke alt med måte.Er jo heller ikke anbefalt å drikke seg drita full hver dag, men mange gjør det forde...alt med måte!! Man trenger ikke ligge med doppleraparatet i flere minutter/timer, bare fordi det er kos å høre- men heller bare legge den rett på, høre og så ta den av igjen. Det har mye å si når man i utgangspunktet er et nervevrak som leter etter et sted for å bli rolig.

Har snakket med mange jordmødre og leger om bruk av doppler hjemme, og de svarene som alltid gjentar seg, er at dem vet for lite om dem til å kunne si værsågod å bruk! Dem mener også at en kan føle seg avhengig av å bruke doppleren unødig ved hver minste lille bekymring og alltid ser på doppler som "redningen". Dem sier at det ikke er gjort nok forskning pr dags dato til å kunne fastslå at bruk av doppleraparat hjemme er skadelig, men dem anbefaler å ikke bruke dette så ofte da man vet at det sender bølger/og eller stråling i en eller annen form inn til barnet, og dem ikke vet utfallet av å bruke dette.Det er ingen bevis på at foster har tatt skade når noen har brukt doppler- så jeg står fast på mitt og mener at så lenge man selv føler det blir rett for deg, så bruk den LITT! Bedre det enn å være dødsbekymret i lang tid.
 
Ja, enig med deg her.. Jeg kjøpte aldri den angelsounden, men har vært bekymret mange ganger og skulle minst like mange ganger ønske at jeg hadde hatt en slik i nærheten for å roe meg selv litt :) Nå tenker jeg at jeg er glad for å ha komt så langt, og glad for at jeg har klart å latt være å bruke doppler med de usikkerhetsmomentene som fortsatt er til stede. Bekymringer hører jo også dessverre med i et svangerskap.. Men jeg dømmer ingen som bruker et slikt apparat, hadde jeg hatt det selv hadde jeg garantert brukt det! Og ikke bare en gang! :p Så dette var på ingen måte ment som et pekefingerinnlegg! :p
 
Ja, enig med deg her.. Jeg kjøpte aldri den angelsounden, men har vært bekymret mange ganger og skulle minst like mange ganger ønske at jeg hadde hatt en slik i nærheten for å roe meg selv litt :) Nå tenker jeg at jeg er glad for å ha komt så langt, og glad for at jeg har klart å latt være å bruke doppler med de usikkerhetsmomentene som fortsatt er til stede. Bekymringer hører jo også dessverre med i et svangerskap.. Men jeg dømmer ingen som bruker et slikt apparat, hadde jeg hatt det selv hadde jeg garantert brukt det! Og ikke bare en gang! :p Så dette var på ingen måte ment som et pekefingerinnlegg! :p

Hehe, nei det forstod jeg at det ikke var ment som:) Jeg har jo stilt meg det samme spørsmålet 1000 ganger, akkurat fordi det er et usikkerhetsmoment og man ikke får noe sikkert svar fra noen kilder eller fagfolk... Jeg er 17+4 idag, og har nermest brukt den daglig i 1 uke :( liker det ikke, men vet ikke hva som er værst igjen..å være så bekymret at man ligger søvnløs, springer på dass og driiter av nervøsistet, eller lytte i 2-3 sekunder for å være HELT rolig? Jo jeg holder med den siste:) Hehe!
 
Synes det er mye synsing på området. Lite konkret forskning og også mange leger og jordnødre som mener sitt uten saklige argumenter. Det er likevel greit å bruke det med forsiktighet. Har selv kun brukt det to ganger dette svangerskapet og brukte den ikke noe særlig mer forrige gang. Greit at fosteret kan bli stresset og mor også dersom hun ikke finner lyden, men synes det er rart om det er så skadelig. Tenkt de som følges opp jevnlig med UL gjennom svangerskapet, det er ikke større risiko for dem. Skal selv på 60 minutters OUL grunnet opplæring av nye jordmødre i bruk av ultralyd i morgen. Dersom det var skadelig hadde de ikke utsatt fostrene for det.
 
Synes det er mye synsing på området. Lite konkret forskning og også mange leger og jordnødre som mener sitt uten saklige argumenter. Det er likevel greit å bruke det med forsiktighet. Har selv kun brukt det to ganger dette svangerskapet og brukte den ikke noe særlig mer forrige gang. Greit at fosteret kan bli stresset og mor også dersom hun ikke finner lyden, men synes det er rart om det er så skadelig. Tenkt de som følges opp jevnlig med UL gjennom svangerskapet, det er ikke større risiko for dem. Skal selv på 60 minutters OUL grunnet opplæring av nye jordmødre i bruk av ultralyd i morgen. Dersom det var skadelig hadde de ikke utsatt fostrene for det.

Strålingen fra ultralydapparatet er annerledes og mindre enn fra doppler ;) De hadde nok ikke utsatt fosteret for det om det var farlig nei. Så heldig du er da! En times ultralyd høres helt topp ut! Kjempemye lykke til! :)
 
Back
Topp