Rhesus negativ

Newbie21

Første møte med forumet
Junibarna 2015
Hei.

Jeg har nylig funnet ut at jeg er rhesus negativ. Har tidligere i år har to spontan aborter uten å få noe oppfølging etter. Har ikke fått noen sprøyter. Har et barn fra før med en graviditet uten komplikasjoner.

Er nå gravid igjen. Usikker på når jeg ble gravid, men er rundt 7/8 uker på vei.

Er det noen som har erfaring med dette? Som vet hva jeg bør gjøre/har krav på? Er livredd for å miste igjen..
 
Ta kontakt med legen og få testet om barnet er rhesus- eller +. Er barnet også - er det ingen fare (og lite du kan gjøre), men er det + bør du få oppfølging da SA trigger antistoffene. De bør også vurdere når du skal få sprøyta.
 
Jeg er rhesus negativ. Fikk en sprøyte etter fødsel sist siden jeg og barnet hadde forskjellig blodtype.
Viste ikke at det var noe spesielt å tenke på under graviditeten. Håper noen her inne vet :)
 
Har fått beskjed om at hvis man mister før uke 9 så trenger man ikke sprøyte. Ellers så var den linken veldig utfyllende. :)
 
Ja, det stemmer at man ikke får oppfølging hvis man har tidlig SA. Hvordan gikk det med deg? Har du fått vite fosteret sin blodtype og om alt er Ok? Jeg er gravid og har antistoffer selv. Selv med antistoffer går ting som regel greitt. Skal ikke ta blodprøve før i slutten av mai for å få vite fosterets blodtype.
 
Jeg mener jeg har lest det har kommer nye retningslinjer på det. Tror jeg bare søkte opp angående svangerskapskontroller også lå det opplysninger om det i forhold til kontroll i uke 24/28/32 mener jeg.
 
Jeg er også minus. Har et barn som er minus. Hatt en SA uke 7, fikk likevell sprøyta for å være helt sikker. Første blodprøve i uke 10, den som forteller blodtype sa også at jeg ikke har dannet antistoffer, så du får raskt svar.

Nå har jeg fått informasjon om at de tester blodtypen til barnet mens det er i magen, slik at de vet når barnet blir født om jeg trenger sprøyte eller ikke. Denne testen tar de i uke 24.

Snakk med legen/jordmor så du blir trygg på tiden fremover ☺
 
Du får sprøyte for å unngå antistoffer underveis i svangerskapet hvis du er rh- og fosteret rh+. Ta denne sprøyta, er mitt råd. Jeg fikk baby før det var tilbud om sprøyta i svangerskapet, og utviklet antistoffer. Det gjør at jeg har litt ekstra å tenke på i dette svangerskapet.

Det stemmer ikke at de bestemmer blodtypen til fosteret i uke 24, dette gjør de allerede i uke 12-ish. Hvis blodtypen er rh+ får du ekstra oppfølging. Så håper at du har fått testet blodtype og vet hvordan løpet blir fremover.
 
Fikk du ikke en brosjyre om dette sammen med prøvesvarene du tok i uke 12-16? Hvis du er rh-negativ og ikke har anti stoffer så skal du ta en ny blodprøve i uke 24. Der sjekker de om fosteret er positivt. Hvis fosteret er negativt som deg så trenger du ikke å gjøre noe mer, men hvis fosteret er positivt så må du ta en sprøyte i uke 28. I tillegg så får man vel en sprøyte innen 72 timer etter fødsel.

Den timen i uke 24 må du bestille selv hos fastlegen din, tror ikke det er noen automatikk i at de følger deg opp uten at du fikser time selv :)
 
Fikk du ikke en brosjyre om dette sammen med prøvesvarene du tok i uke 12-16? Hvis du er rh-negativ og ikke har anti stoffer så skal du ta en ny blodprøve i uke 24. Der sjekker de om fosteret er positivt. Hvis fosteret er negativt som deg så trenger du ikke å gjøre noe mer, men hvis fosteret er positivt så må du ta en sprøyte i uke 28. I tillegg så får man vel en sprøyte innen 72 timer etter fødsel.

Den timen i uke 24 må du bestille selv hos fastlegen din, tror ikke det er noen automatikk i at de følger deg opp uten at du fikser time selv :)
Unnskyld! Jeg er så opphengt i meg selv at jeg har glemt at det er forskjellige rutiner for de som har påvist antistoffer og de som ikke har det. Uke 24 stemmer på en prikk :) og ja, det er sikkert lurt å passe på at man får den timen.
 
Last edited:
Jeg mista også, forresten. :( Kom som MA i uke 15+0, fosteret var 10 uker gammelt. Men de sa at det var helt tilfeldig.
 
Back
Topp