Rhd negativ

Bravida

Betatt av forumet
Ved forrige graviditet fant ikke legen min ut at jeg hadde rhd negativ før helt på slutten av svangerskapet, så jeg hadde ikke noen ekstra oppfølging. Vanligvis har man litt ekstra har man ikke? Noen andre her som har erfaring med det? Noen som har hatt noen komplikasjoner i forhold til det? Jeg skal huske å si fra om det denne gangen.... sist husket jeg ikke hva slags blodtype jeg hadde [emoji85][emoji85]
 
Ved forrige graviditet fant ikke legen min ut at jeg hadde rhd negativ før helt på slutten av svangerskapet, så jeg hadde ikke noen ekstra oppfølging. Vanligvis har man litt ekstra har man ikke? Noen andre her som har erfaring med det? Noen som har hatt noen komplikasjoner i forhold til det? Jeg skal huske å si fra om det denne gangen.... sist husket jeg ikke hva slags blodtype jeg hadde [emoji85][emoji85]

Trodde det var noe man testet ved første kontroll hos lege? Det har bestandig stått på helsekortet mitt: rhd positiv :happy:
 
Han bare droppet å fylle det inn fordi det hadde blitt borte i filen min på pc'n... han utsatte hele tiden/glemte å ta ny blodprøve for å fylle det inn.... han tenkte sikkert bare at jeg var positiv tenker jeg. Siden det er mest vanlig..... og siden jeg hadde født 7 år tidligere og ikke husket noe spesielt i forhold til blodtype fra da..... [emoji85]
 
Han bare droppet å fylle det inn fordi det hadde blitt borte i filen min på pc'n... han utsatte hele tiden/glemte å ta ny blodprøve for å fylle det inn.... han tenkte sikkert bare at jeg var positiv tenker jeg. Siden det er mest vanlig..... og siden jeg hadde født 7 år tidligere og ikke husket noe spesielt i forhold til blodtype fra da..... [emoji85]

Det synes jeg var ganske sløvt/uprofesjonelt! :bored:
Men nå vet du i hvertfall om det :happy:
 
Er det ikke bare at de tester etter antistoffer på de vanlige kontrollene? Er RhDnegativ selv.
 
Hva er grunnen til at ting kan skje? Og hva kan skje? Etter det jeg husker er jeg RhDnegativ (de skal dobbeltsjekker på kontroll i slutten av juni). Er min første, og visste ikke at det kunne være et problem?
 
Hva er grunnen til at ting kan skje? Og hva kan skje? Etter det jeg husker er jeg RhDnegativ (de skal dobbeltsjekker på kontroll i slutten av juni). Er min første, og visste ikke at det kunne være et problem?

Fra nett: Omtrent 15 prosent av norske kvinner har en blodtype som er Rhesus D (RhD)-negativ. Ved graviditet og fødsel er det en fare for at disse kvinnene danner antistoffer mot fosterets blod (alloimmunisering), dersom fosteret er RhD-positivt. Disse antistoffene kan passere morkaken, og utløse hemolytisk sykdom hos fosteret som kan bli livstruende. I dag følges alle RhD-negative gravide ekstra tett opp i svangerskapet, og barna RhD-types rutinemessig ved fødsel. Ved påvisning av et RhD-positivt barn, får mor forbyggende behandling (anti-D profylakse) innen 72 timer etter fødselen for å forhindre at hun danner antistoffer som kan gi problemer i senere svangerskap.
 
Back
Topp