Rettigheter ved samlivsbrudd

U

usikker.

Guest
Hei.

Går med tanken på å forlate mann. Er ikke der vi lenger var. og ikke vært det på lenge.
Han er helt herlig med barn og generelt. Men følelsene er ikke der lenger.
Vi Har to barn på 8 år.
Huslån
billån.
Begge jobber. han har full jobb og jeg har en minimum kontrakt på timer. som jeg får betalt for. men jobber oftes mer enn kontakt tilsier.

Men slik som jeg ser nå så har jeg ikke økonomi til å gå fra mannen.
Om jeg skulle gjort det så regner jeg med han blir boende i huset. og kjøper meg ut.
Jeg tar bilen vi har billån på. Og han den andre som det ikke er lån på.
Barna går på SFO.
Men leiemarkedet er ikke det beste her. Leiligheter er dyrt. En husleie er nesten det jeg får utbetalt i lønn.

Jeg har jo tenkt en del på dette og tenkte at vi skulle ha unga 50/50 men med tanke på hans jobb så vet jeg ikke om det går. For han jobber 3 skift. En uke natt, en uke kveld og en uke dag.
Og ut fra hva jeg har skjønt så er det ut fra overnattinger det går på når det gjelder samvær.

Men hva kan jeg ha rett på når det gjelder økonomisk hjelp hvis jeg velger å gå fra mannen?
 
Om dere skal ha 50/50 er det nok ikke mye ekstra du får... Om du får 60/40 eller mer i samvær kan du ha rett på overgangsstønad (kommer an på hvor mye du/dere tjener fra før av), dobbel barnetrygd, evt farsbidrag, stønad til barnetilsyn om du har bhg barn. Men dette kommer helt an på din inntekt fra før av. Og evt boligstøtte.

Uansett vil jeg anbefale at du/dere vurderer ei time med parterapi hos for eksempel familievernkontoret før dere går fra hverandre:Heartred
 
Ja klart parterapi kunne vært noe. Men følelsene vil ikke komme tilbake med parterapi.
Når dem ikke har vært der på over et år. Og tro meg jeg har jobbet mye med meg selv.
Dette er ikke noen lett avgjørelse jeg går og tenker på.
 
Ta kontakt med NAV og med familievernkontoret. Å ikke ha råd til å gå er ingen grunn til å bli. Da må man bare finne andre løsninger.
Ingen får det bra av å gå rundt i et vakuum og spille skuespill for å holde ut.
 
Ja klart parterapi kunne vært noe. Men følelsene vil ikke komme tilbake med parterapi.
Når dem ikke har vært der på over et år. Og tro meg jeg har jobbet mye med meg selv.
Dette er ikke noen lett avgjørelse jeg går og tenker på.

Kan jo hende terapeuten har noen tips og triks som kan få liv i ting igjen. Man vet ikke før man har prøvd. :) Sier ikke at du skal, men.
 
Back
Topp