Regler for i gang setting av fødsel?

Summer *

Andre møte med forumet
Hei.
Lurer på hvilke regler som gjelder for å få satt fødsel i gang.
Jeg er enn så lenge bare 29 uker på vei så det er evt ikke aktuelt på lenge, men jeg ligger an til å få en stor baby. På siste ultralyd fikk vi vite at han er 13% større en gjennomsnittet, og på siste jordmor time jeg hadde var sf målet mitt ca 27-28cm (var da nettopp bikket 27 uker..)
Jeg merker at jeg blir mer å mer nervøs med tanke på fødsel da jeg ikke er så høy av vekst. (Ca 158..) Bekymrer meg litt for at babyen skal være for stor til å klare å komme seg ut på vanlig vis om jeg må gå overtid. Går det på noe vis å søke til fødeavdelingen om i gangsettelse av fødsel dagen etter termin, om babyen ikke har kommet til termin??
Så jeg slipper å måtte gå mange dager over tiden. For da blir han jo ihvertfall stor!!
Og kan det evt hjelpe om jeg får henvisning fra fastlegen min om å vurdere dette om han ikke kommer til termin?
Jeg er førstegangsfødende og merker at det bekymrer meg litt... Det hjelper heller ikke på at mannen min er en stor mann (på godt over 190 høy..) jeg vil gjerne at jeg blir satt i gang dagen etter termin om babyen ikke har kommet før, hvis ikke er jeg redd jeg kommer til å få alvorlig fødselsangst om jeg må vente mange dager.....
 
jeg hadde +12 på vekst. Men det gjevnet seg godt ut i svangerskapet. Nå ligger han på +4 å jeg er 38 uker. Ikke jm jeg men ville bare trøste deg med att slikt kan flate seg ut :) lykke til å håper du får svar :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei på deg!

Det høres ut som om du gjør deg mange tanker ift til fødselen akkurat nå - det er aldri så kjekt å gå rundt og bekymre seg når man er gravid!

Jeg tenker at det er kjempeviktig at du får hjelp til å finne roen og bli trygg ift til fødselen, så du heller kan nyte resten av svangerskapet! Snakk med din jordmor om bekymringen din akkurat som du har gjort her i mailen. Hun kjenner de lokale prosedyrene der du bor og vet hvordan man går frem ved forventet stort barn.

MEN, +13% i størrelse er det ganske mange babyer som er. Det svarer til en baby på ca 3900 gram til termin. Siden du er en liten dame med en lang partner vil det jo være naturlig å følge litt ekstra med på tilveksten når du nærmer deg termin. Du kan nok ikke søke om å få fødselen i gang, men hvis din lege eller jordmor mener det er nødvendig med en ekstra vurdering pga "stor" mage, så kan de henvise deg til det sykehus du hører til. Der vil gynekologene ta stilling til størrelsen på babyen og størrelse på ditt bekken. Det er de som avgjør om igangsetting er å anbefale.

Akkurat nå ville jeg snakket med jordmor/fastlege om få lagd en slags "plan". De må vite at du er bekymret og engstelig for størrelsen på babyen din ift fødselen og de må love deg å henvise deg til en vurdering på sykehuset, hvis de ser at babyen ser ut til å bli stor.
Når det er på plass ville jeg jobbet med å finne et positivt fokus. Kanskje du kan snu tankegangen din litt og fokusere på at sannsynligheten for at det kommer til å gå helt fint er veldig stor..... :) Uansett kan du ikke gjøre så mye annet akkurat nå enn å snakke med jordmor/fastlege og leve sunt og ta godt vare på deg selv.

Masse, masse lykke til da :)

Jordmor Ragna.
 
Back
Topp