Redd for MA

Mamsy

Flørter med forumet
Hei! Jeg er veldig engstelig nå, ønsker derfor å høre om andre har lignende erfaringer. Jeg er nå i uke 11+4. Har vært veldig kvalm, uggen og trøtt i noen uker men disse symptomene ble så og si borte på dagen 11+2. Også til hovedproblemet: jeg har en doppler. Denne hørte jeg hjertelyd med i uke 9/10. Hørte den tydelig 2-3 ganger. Men nå har jeg ikke sjans om å finne den lenger. Ikke hørt noe på over 1 uke.. Tenkte det var ok, noen ganger finner man den ikke, men så forsvant symptomene også for 2 dager siden.. Det også er jo sikkert ikke unormalt når en snart er i uke 12, men disse to tingene sammen bekymrer meg. Jeg har hatt 1 MA før, gikk da 4-5 uker med dødt foster i magen. Har 2 friske barn.

Håper noen vil svare/reflektere litt rundt dette.

Skal til jm mandag, håper jeg kan komme inn til ul litt kjapt.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Hei! Så vondt det er med disse bekymringene :Heartred
Jeg var veldig kvalm sånn opp og ned i første trimester, i hele uke 10 var jeg i god form og plutselig i uke 11 ble jeg kjempekvalm igjen. Og mye skjer på kort tid de første ukene, fosteret er fortsatt veldig lite, og til og med flere jordmødre lytter ikke etter baby med doppler før man er i uke 16. Kanskje er det en morkake i front også. Det står og skrevet at man ikke skal stole helt på hjemmedopplere, verken om man hører eller ikke. Hjertelyden er veldig vanskelig å finne så tidlig:Heartred Det som stilnet mine bekymringer var privat ultralyd, så om du har mulighet til det ville jeg gjort det. Er vel ikke lenge før du skal på ordinær tidlig ultralyd heller kanskje?
 
Hei! Så vondt det er med disse bekymringene :Heartred
Jeg var veldig kvalm sånn opp og ned i første trimester, i hele uke 10 var jeg i god form og plutselig i uke 11 ble jeg kjempekvalm igjen. Og mye skjer på kort tid de første ukene, fosteret er fortsatt veldig lite, og til og med flere jordmødre lytter ikke etter baby med doppler før man er i uke 16. Kanskje er det en morkake i front også. Det står og skrevet at man ikke skal stole helt på hjemmedopplere, verken om man hører eller ikke. Hjertelyden er veldig vanskelig å finne så tidlig:Heartred Det som stilnet mine bekymringer var privat ultralyd, så om du har mulighet til det ville jeg gjort det. Er vel ikke lenge før du skal på ordinær tidlig ultralyd heller kanskje?
Tusen takk for svar :Heartred
Uff ja, helt grusomt med slike bekymringer.
Jeg bestilte privat ultralyd torsdag, men var ikke ledig før 25.01. Jeg har vært treg dette sv.skapet, ikke vært hos lege/jm enda og derfor ikke fått henvisning til ordinær ul:sorry:

Jeg håper veldig på teorien med morkaka foran..!
 
Tusen takk for svar :Heartred
Uff ja, helt grusomt med slike bekymringer.
Jeg bestilte privat ultralyd torsdag, men var ikke ledig før 25.01. Jeg har vært treg dette sv.skapet, ikke vært hos lege/jm enda og derfor ikke fått henvisning til ordinær ul:sorry:

Jeg håper veldig på teorien med morkaka foran..!
Ville i hvert fall prøvd å få en legetime raskt, du skal vel ta noen blodprøver også nå straks? Da kan de sende henvisning til sykehuset for den ordinære tidlige ultralyden, og forhåpentligvis kan de ta deg inn raskt. Litt uheldig at du har ventet så lenge da, for hvis ikke hadde du sikkert hatt TUL på sykehuset neste uke. Men ikke noe å gjøre med nå. Håper alt er bra, og at baby bare har gjemt seg litt!
 
Tusen takk for svar :Heartred
Uff ja, helt grusomt med slike bekymringer.
Jeg bestilte privat ultralyd torsdag, men var ikke ledig før 25.01. Jeg har vært treg dette sv.skapet, ikke vært hos lege/jm enda og derfor ikke fått henvisning til ordinær ul:sorry:

Jeg håper veldig på teorien med morkaka foran..!
Da må du komme deg til lege sporenstreks og få tatt div blodprøver + få henvisning til ordinær tidlig ultralyd :Heartred Om du ringer tidlig på morgenen så kan de ta deg inn samme dag på akutt time. Og legen er gratis når det er svangerskapsrelatert:Heartred
Krysser fingrene for at alt er i skjønneste orden, jeg vil nå tro det bare er svært så tidlig å skulle høre med doppler. Baby er fortsatt ganske liten:Heartred
 
Vet hvordan du føler det. Min unge døde i uke 14. Og da jeg var i uke 16 fant de det ut på ul. Så gikk det noen dager og jeg ble lagt inn. Jeg prøver å bli gravid igjen. Og aner ikke hvordan reisen blir. Har vært gravid totalt 6 ganger nå. Og mistet 4.
Krysser fingrene for deg
 
Ville i hvert fall prøvd å få en legetime raskt, du skal vel ta noen blodprøver også nå straks? Da kan de sende henvisning til sykehuset for den ordinære tidlige ultralyden, og forhåpentligvis kan de ta deg inn raskt. Litt uheldig at du har ventet så lenge da, for hvis ikke hadde du sikkert hatt TUL på sykehuset neste uke. Men ikke noe å gjøre med nå. Håper alt er bra, og at baby bare har gjemt seg litt!
Ja veldig dumt det. Har time hos både jm og lege til uka, ja, så ordner seg med henvisning. Håper veldig alt er bra :Heartred
 
Da må du komme deg til lege sporenstreks og få tatt div blodprøver + få henvisning til ordinær tidlig ultralyd :Heartred Om du ringer tidlig på morgenen så kan de ta deg inn samme dag på akutt time. Og legen er gratis når det er svangerskapsrelatert:Heartred
Krysser fingrene for at alt er i skjønneste orden, jeg vil nå tro det bare er svært så tidlig å skulle høre med doppler. Baby er fortsatt ganske liten:Heartred
Joda, er nok tidlig..men hørte den i uke 9, derfor jeg synes det er rart.
 
Vet hvordan du føler det. Min unge døde i uke 14. Og da jeg var i uke 16 fant de det ut på ul. Så gikk det noen dager og jeg ble lagt inn. Jeg prøver å bli gravid igjen. Og aner ikke hvordan reisen blir. Har vært gravid totalt 6 ganger nå. Og mistet 4.
Krysser fingrene for deg
Det er veldig leit å høre, da er det en stor påkjenning å både prøve og evt bli gravid for deg nå. Men sjansen er jo likevel stor for at det skal gå bra når du blir gravid igjen! (Klarer ikke tenke slik selv:happy8)Masse lykke til - til oss !!
 
Last edited:
Det er veldig leit å høre, da er det en stor påkjenning å både prøve og evt bli gravid for deg nå. Men sjansen er jo likevel stor for at det skal gå bra når du blir gravid igjen! (Klarer ikke tenke slik selv:happy8)Masse lykke til - til oss !!
Jeg har allerede bedt om masse oppfølging fra et spesialist senter. Der sitter både jordmor og gynekolog. Privat.
 
Kan ha vært helt tilfeldig pga hvor baby lå, men skjønner at det skaper bekymring når man da ikke hører noe :Heartred det er vel derfor jm aldri lytter før senere ser jeg for meg
Ja det er jo det selvfølgelig :happy119 Fikk igjen litt følelse av at det fortsatt er liv der i.l.a helga, pga kjente sånn ligamentsmerter (at livmora utvider seg) i går, og er fortsatt sånn veldig svimmel/sulten en tid etter forrige måltid.
 
Kun UL som kan si noe sikkert. På den andre siden, om det er MA kan man ikke ha gjort noe annerledes. Jeg mistet i uke 12 og uansett hva jeg hadde gjort kunne legene aldri endret på det. Barnet hadde en genfeil og ville aldri utviklet seg normalt. Jeg merket ingen forskjeller angående symptomer. Det kan være så individuelt.
 
Kun UL som kan si noe sikkert. På den andre siden, om det er MA kan man ikke ha gjort noe annerledes. Jeg mistet i uke 12 og uansett hva jeg hadde gjort kunne legene aldri endret på det. Barnet hadde en genfeil og ville aldri utviklet seg normalt. Jeg merket ingen forskjeller angående symptomer. Det kan være så individuelt.
Ja jeg vet..blir bare synsing inntil UL. Takk for svar uansett, godt å lufte tanker på forumet mens man er i uvisse. MA er forferdelig å oppleve..tror det sitter i kroppen det sjokket man får da, så ikke rart man kan bli engstelig.
 
Nå skal jeg på ultralyd. Gruer meg, og er forberedt på det verste..men samtidig ikke Håper fortsatt litt..:Heartpink
 
Det gikk desverre ikke så bra. Hjertet hadde stoppet i ca uke 10+2.
Å, herregud, nei! Det var ikke det som skulle skje! :sad015 Vet det ikke er noen trøst i det nå, men sender deg mange gode styrkeklemmer :Heartred
 
Back
Topp