Reaksjon på amming av litt "større" barn..

Krissi

Betatt av forumet
Ammer fortsatt datteren min på 17 mnd. Hun viser ingen tegn på å ville slutte, snarere tvert i mot. Jeg trives med det, og tenker å fortsette så lenge hun ønsker.

Det som forundrer meg er hvor mange rare blikk, og ikke minst kommentarer jeg får som følge av dette. Av folk jeg kjenner. Som "jøss, ammer du fortsatt?", "Er det ikke på tide å avvenne henne snart?".

Jeg merker jeg blir mektig provosert. At mange velger å avvikle ammingen mye tidligere, av sine personlige grunner, verken legger jeg meg bort i, eller tenker noe negativt om. Jeg oppfatter det heller som man blir oppfattet som litt "uvanlig" hvis man ammer lenge.

Klarer ikke skjønne hvorfor dette er rart. Det er jo små barn det er snakk om. Og barn har forskjellige behov.

Er det andre som har opplevd dette? Hvordan responderte dere?
 
Ammer fortsatt datteren min på 17 mnd. Hun viser ingen tegn på å ville slutte, snarere tvert i mot. Jeg trives med det, og tenker å fortsette så lenge hun ønsker.

Det som forundrer meg er hvor mange rare blikk, og ikke minst kommentarer jeg får som følge av dette. Av folk jeg kjenner. Som "jøss, ammer du fortsatt?", "Er det ikke på tide å avvenne henne snart?".

Jeg merker jeg blir mektig provosert. At mange velger å avvikle ammingen mye tidligere, av sine personlige grunner, verken legger jeg meg bort i, eller tenker noe negativt om. Jeg oppfatter det heller som man blir oppfattet som litt "uvanlig" hvis man ammer lenge.

Klarer ikke skjønne hvorfor dette er rart. Det er jo små barn det er snakk om. Og barn har forskjellige behov.

Er det andre som har opplevd dette? Hvordan responderte dere?

Du vil alltid møte folk som bryr seg uansett. Jeg har også fått høre bl.a at jeg ammer lenge og fått spørsmålet «ammer du fortsatt?», i tillegg har jeg fått høre «jeg ammet begge mine til de var 6 mnd». Den siste fra ei med voksne «barn». Jeg klarer ikke helt å ta det inn over meg. Jeg legger meg ikke bort i hva andre gjør eller gjorde med sine barn, og henviser bare til nasjonale retningslinjer når jeg får sånne kommentarer. Og husk at WHO anbefaler å amme til 2 år. Min er 11 mnd, og jeg har fått reaksjoner i noen måneder allerede på at vi «fortsatt» ammer, og noen mener vi driver med langtidsamming.
Mitt råd er at du lukker ørene for andres meninger og kommentarer og koser deg med ammingen. Noen folk vil alltid mene du gjør noe uvanlig så lenge du gjør noe annerledes enn dem. Du gir ditt barn det beste du kan gi henne! Hadde du gitt henne is, sjokolade og smågodt, så hadde færre hevet øyebrynet. Så håpløst er det faktisk! Hev hodet over tullete kommentarer og vis dem at du har selvtillit og ikke kommer til å høre på andre når det kommer til dette.
 
Så flott at dere fortsatt ammer, datteren din er kjempeheldig. Dessverre har mange en tendens til å legge seg borti ting de ikke har noe med, for det er nettopp det som er greia - de har ikke noe med det!
 
Har heldigvis vært skånet for kommentarer (min ble 2 år i mai), men jeg er samtidig klar og tydelig på at det ikke er noen diskusjon :p Vi ammer så lenge vi begge vil, ferdig snakka :)

For de som vil ta i mot diskusjon/er nysgjerrige så går det an å henvise til WHO og andre objektive kilder til fordeler for både mor og barn :) For det er mange! :)
 
Ammet til 21 mnd. Fikk noen kommentarer, orker ikke bry meg så mye. Men når mannne begynte med litt hint ble jeg sinna og henviste til WHO og at hun skal få pupp så lenge vi kan. Måtte avvenne fordi vi skal prøve å få en baby til, men hun er fortsatt veldig «glad» i puppen. Snakker om den og at melka var god, spør om ho kan gi en kos og vil gjerne holde på den når hun skal sove. Så hadde hun valgt selv så hadde hun helt sikkert fått pupp ennå [emoji23][emoji23] 26mnd
 
Har heldigvis vært skånet for kommentarer (min ble 2 år i mai), men jeg er samtidig klar og tydelig på at det ikke er noen diskusjon :p Vi ammer så lenge vi begge vil, ferdig snakka :)

For de som vil ta i mot diskusjon/er nysgjerrige så går det an å henvise til WHO og andre objektive kilder til fordeler for både mor og barn :) For det er mange! :)

Samme som her ammer så lenge dem vil.
Og jeg henviser til WHO som anbefaler 2 år til dem som legger seg oppi at jeg ammer ei på straks 2 år. Nå tandem ammer jeg henne, og Lillebror på 11 dager :D
Jeg slenger dem frem, og ammer der det passer meg. Så lenge barna vil ha:cool:
 
Samme som her ammer så lenge dem vil.
Og jeg henviser til WHO som anbefaler 2 år til dem som legger seg oppi at jeg ammer ei på straks 2 år. Nå tandem ammer jeg henne, og Lillebror på 11 dager :D
Jeg slenger dem frem, og ammer der det passer meg. Så lenge barna vil ha:cool:

Kult! Hvordan er det med råmelk når Man allerede ammer? Kommer den?
 
Kult! Hvordan er det med råmelk når Man allerede ammer? Kommer den?
Ja det gjør den det er hormonelt når du har født nytt barn. :)
Og om barna får vær sin pupp så tilpasses vist melka til vært barn også i forhold til hva dem trenger i følge en gruppe som består av tandem ammende mødre. Det eneste jeg fikk beskjed om på barsel var at minsten skulle legges til først. Dem har vist ikke så stor kunnskap om tandem amming :)
 
Ja det gjør den det er hormonelt når du har født nytt barn. :)
Og om barna får vær sin pupp så tilpasses vist melka til vært barn også i forhold til hva dem trenger i følge en gruppe som består av tandem ammende mødre. Det eneste jeg fikk beskjed om på barsel var at minsten skulle legges til først. Dem har vist ikke så stor kunnskap om tandem amming :)

Fantastisk jeg har sagt det før, sier det igjen. Jeg elsker menneskekroppen.
 
Nei har ikke det. Mulig noen tenker ting inni seg. Men ellers bare positive tilbakemeldinger.

Hadde bare svart «det er helt vanlig det, men det er dessverre ikke alle som tør å amme offentlig pga slike kommenterer». Evt fulgt opp med «hvor lenge ammet du? Åja så kort? Vet du ikke at det anbefales å amme til minst 2 år? Hvorfor ammet du så kort?» ;)
 
Back
Topp