Prolaktin - SA - nedsatt spermbevegelighet - kanskje gravid?

Regnbue1995

Blir kjent med forumet
Hei! :)
Kan begynne med å skrive en liten forklaring på vår situasjon.
Sluttet på p-piller sommer 2016 og har ikke brukt noe form for prevensjon siden da.
Jeg har hatt mye problemer med forhøyet prolaktin og hadde blant annet ikke mensen på et år..
Fikk ned prolaktinnivå og ble plutselig gravid oktober 2017, en glede som kun varte ca 5 dager, deretter spontanabort.
Deretter påvist celleforandring og hadde konisering i desember i fjor.
Også måttet tatt MR pga misstante om tumor på hjernen pga prolaktinnivået, heldigvis ingen tumor.
Hatt gjennomsnittlig ca 1500 i nivå.
Fått noen nye tabletter som jeg har gått på i ca 2 mmd og fikk idag vite at nivået er nede på 400! :D super glad!
Dessverre har vi også fått vite at mannen min har litt nedsatt antall og tydelig nedsatt spermbevegelighet.
Så en dårlig match når det kommer til å lage barn uten problemer iallefall. Skal til mer utredning og eventuelt (forhåpentligvis) annen hjelp i sommer.
Jeg har sluttet å lete etter symptomer på graviditet.
Ellers har menstruasjon vært uregelmessig etter SA, så har ingen peiling på verken eggløsning eller mens.
Har forsøkt å loggføre siste blødninger etc i diverse apper og i følge den ene skal mens komme om 6 dager.
På fredag fikk jeg plutselig ekstremt ømme brystvorter og var vondt å ha sex. Ubehagelig langt oppover magen når han var dypt inni.
Vondt i korsrygg de siste fem dagene, fremdeles ekstremt ømme brystvorter, og vondt neste sex-forsøk også..
Kan dette være tegn på at jeg kanskje er gravid?
Isåfall er jeg veldig lite på vei da jeg hadde mens første dag i mens for 3,5 uker siden.
Noen med litt av samme erfaring?
-A
 
Sluttet med ppiller des 2014. Des 2015 fikk jeg beskjed om at jeg hadde for høye nivåer av prolaktin, og ble derfor utredet for hypofysesvulst på hjernen. Hadde også uregelmessig mens og etter det ble det 2 enkelkur med pergo som endte i sa høsten 2016. Kraftige smertefulle blødninger med store koagler i 5 mnd. Våren/sommeren 2017 ble det bestemt at vi skulle gjennom ivf til høsten samme år. Så ble det oppdaget ting som gjorde at vi måtte igjennom pgd/isci i stedet for. Dette ble godkjent høsten 2017. Har vært til forsamtale jan 2017 og skal da starte med det nu i løpet av sommeren. Da jeg ble gravid så slo ikke graviditetstestan ut, måtte ta blodprøve på sykehuset pga. alle symptomene. Ville ha gjort det hvis jeg var deg, bestill time hos gyn og be om sjekk. Gu, ultralyd og blodprøver.
 
Sluttet med ppiller des 2014. Des 2015 fikk jeg beskjed om at jeg hadde for høye nivåer av prolaktin, og ble derfor utredet for hypofysesvulst på hjernen. Hadde også uregelmessig mens og etter det ble det 2 enkelkur med pergo som endte i sa høsten 2016. Kraftige smertefulle blødninger med store koagler i 5 mnd. Våren/sommeren 2017 ble det bestemt at vi skulle gjennom ivf til høsten samme år. Så ble det oppdaget ting som gjorde at vi måtte igjennom pgd/isci i stedet for. Dette ble godkjent høsten 2017. Har vært til forsamtale jan 2017 og skal da starte med det nu i løpet av sommeren. Da jeg ble gravid så slo ikke graviditetstestan ut, måtte ta blodprøve på sykehuset pga. alle symptomene. Ville ha gjort det hvis jeg var deg, bestill time hos gyn og be om sjekk. Gu, ultralyd og blodprøver.

Hei! Har ikke sett svaret fra deg før nå.
Tusen takk for langt svar.
Utrolig nok har prolaktinnivået mitt gått ned fra 1800 tid 400, så det er jo helt utrolig. Og er nå gravid i uke 3 tror jeg!
Håper alt ordner seg for dere! <3
 
Hei! Har ikke sett svaret fra deg før nå.
Tusen takk for langt svar.
Utrolig nok har prolaktinnivået mitt gått ned fra 1800 tid 400, så det er jo helt utrolig. Og er nå gravid i uke 3 tror jeg!
Håper alt ordner seg for dere! <3

Husk å rådføre deg med lege ang. medisin og svangerskap :) Går selv på Dostinex (og før det på Parlodel). Fikk beskjed fra spesialisten jeg var hos om å slutte med Dostinex med en gang jeg fikk positiv graviditetstest. Og må teste meg hver 4. uke.
 
Husk å rådføre deg med lege ang. medisin og svangerskap :) Går selv på Dostinex (og før det på Parlodel). Fikk beskjed fra spesialisten jeg var hos om å slutte med Dostinex med en gang jeg fikk positiv graviditetstest. Og må teste meg hver 4. uke.

Hei! Jeg er gravid i 6+6 nå, sluttet med Parlodel så raskt jeg fant ut jeg var gravid. Er Dostinex sterkere enn Parlodel, vet du det? Eller bør jeg også teste meg en gang i mnd?
 
Hei! Jeg er gravid i 6+6 nå, sluttet med Parlodel så raskt jeg fant ut jeg var gravid. Er Dostinex sterkere enn Parlodel, vet du det? Eller bør jeg også teste meg en gang i mnd?

Dosen på Dostinex er helt annerledes enn når man bruker Parlodel. Jeg tar 1 tablett i uken med Dostinex, i stedet for 1/2 tablett Parlodel 3 ganger om dagen... Regner med det er sterkere, men jeg er ingen lege ;-)

Dersom du må begynne på medisin når du er ferdig å amme, vil jeg absolutt anbefale deg å høre med legen om du kan bruke Dostinex i stedet for Parlodel. Jeg har mindre bivirkninger nå enn før, og det er spesielt deilig å slippe å være konstant tett i nesen (bivirkning av Parlodel).
 
Dosen på Dostinex er helt annerledes enn når man bruker Parlodel. Jeg tar 1 tablett i uken med Dostinex, i stedet for 1/2 tablett Parlodel 3 ganger om dagen... Regner med det er sterkere, men jeg er ingen lege ;-)

Dersom du må begynne på medisin når du er ferdig å amme, vil jeg absolutt anbefale deg å høre med legen om du kan bruke Dostinex i stedet for Parlodel. Jeg har mindre bivirkninger nå enn før, og det er spesielt deilig å slippe å være konstant tett i nesen (bivirkning av Parlodel).

Beklager for sent svar.
Tusen takk for informasjon. :)
 
Back
Topp