Press på vena cava i alle mulige sovestillinger

LyDi

Betatt av forumet
Septemberhjertene 2018
Etter flere dager uten søvn er jeg helt ferdig. Før har jeg opplevd sterkt ubehag av å sove på rygg i svangerskapet, og det har fungert fint å veksle mellom høyre og venstre side på natten. Den siste uken (magen vokser i rekordfart nå etter uke 30), får jeg det samme ubehaget bare jeg legger meg ned. Uavhengig av hvilken liggestilling. Det er helt uutholdelig da jeg blir så kvalm og svimmel. Har fått i meg et par timer søvn de siste dagene av å sove sittende med rett rygg.

Er dette normalt? Jeg tror ikke jeg takler to måneder til med dette her. Har prøvd å bygge meg opp med puter, uten å lykkes. Noen flere dere ute som kjenner seg igjen?
 
Jeg sliter med akkurat det samme. Blir skikkelig kvalm uansett. Tidligere gikk det greit å ligge på høyre side, men de siste nettene har ikke det fungert heller, så nå er det helt krise:shifty:
 
Jeg sliter med akkurat det samme. Blir skikkelig kvalm uansett. Tidligere gikk det greit å ligge på høyre side, men de siste nettene har ikke det fungert heller, så nå er det helt krise:shifty:

Huff, det er helt grusomt! Blir mest bekymret for at det skal fortsette hele svangerskapet.. Da vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg!
 
En venninne hadde det desverre sånn fra uke 30 og ut svangerskapet. Hu måtte sove sittende og sleit veldig med søvnen de siste mnd. Håper du slipper unna det!
 
En venninne hadde det desverre sånn fra uke 30 og ut svangerskapet. Hu måtte sove sittende og sleit veldig med søvnen de siste mnd. Håper du slipper unna det!

Huff, får håpe jeg slipper unna det!
 
Leste et sted at med bbhugme-puten kunne man ligge på magen ved å forme puten som en ring med hull i midten. Kanskje det kan være en idé?
 
Leste et sted at med bbhugme-puten kunne man ligge på magen ved å forme puten som en ring med hull i midten. Kanskje det kan være en idé?

Det skal jeg absolutt vurdere hvis det ikke blir bedre innen neste uke! Takk for tips :) Skal søke litt rundt på nett.
 
Det skal jeg absolutt vurdere hvis det ikke blir bedre innen neste uke! Takk for tips :) Skal søke litt rundt på nett.

Vurderer den jeg også, siden jeg i flere uker nå kun har kunnet ligge på venstre side. Slitsomt med kun en stilling, men ingen er jo hakket verre...
 
Begynner å kjenne ubehag når jeg ligger på ryggen selv nå faktisk. Startet helt plutselig i går. Blir svimmel og tett i brystet/ tungpustet med hjerteklapp. Sånn det startet for dere?
 
Begynner å kjenne ubehag når jeg ligger på ryggen selv nå faktisk. Startet helt plutselig i går. Blir svimmel og tett i brystet/ tungpustet med hjerteklapp. Sånn det startet for dere?

Ja, er nok sånn det føles. Ganske ubehagelig med andre ord. Hos meg varierer det veldig fra dag til dag hvor ubehagelig det blir.. noen dager er det så ille at jeg ikke kan sitte bakoverlent i sofaen. Andre dager går det helt fint :) Har vel noe med hvor fosteret legger seg i livmoren.
 
Ja, er nok sånn det føles. Ganske ubehagelig med andre ord. Hos meg varierer det veldig fra dag til dag hvor ubehagelig det blir.. noen dager er det så ille at jeg ikke kan sitte bakoverlent i sofaen. Andre dager går det helt fint :) Har vel noe med hvor fosteret legger seg i livmoren.

Ja, helt sikkert. Hvordan går det med søvnen din om dagen ? Blitt bedre?
 
Ja, helt sikkert. Hvordan går det med søvnen din om dagen ? Blitt bedre?

Ja, har klart i ligge på siden enkelte netter, men får en «bedre» søvn om jeg sover halvveis sittende på hotellputen min :)
 
Back
Topp