Press om å gå til skolen når man går i 1. og 2. klasse?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Sønnen min begynte nettopp i 2. klasse og blir straks 7 år. Jeg føler på et press om at barna skal gå til skolen. Vi bor 10-15 minutter gangavstand unna skolen, så det er ikke langt i distanse, men på denne veien må barna gå over en vei uten gangfelt. Denne veien er hovedåra til kommunens største barnehage, gamlehjem, omsorgsboliger, hjemmesykepleien og legevakt. På morgen er det mye trafikk der. Mange sender barna sine fra 1.-3. klasse på denne veien, og vi er heller blant fåtallet som ikke gjør det. Jeg har flere ganger sett farlige situasjoner der de som kommer kjørende der ikke er klar over at det er gjenger med barn som går der, og barn som løper over veien.

Vi drar tidlig på jobb, og har full SFO-plass til gutten vår, samt vi kjører forbi skolen på vei til jobb. Vi jobbet hele skoleåret i fjor med at han skulle gå inn dit selv og ikke bli fulgt hver dag, så nå etter ferien har vi endelig kommet så langt at vi sier hade utenfor skolegården. Det har også vært en situasjon med at noe har hermet og ertet han i skolegården, så han sier han løper forbi de hver dag...

På ukeplanen står det nå at de skal telle hele september hvem som går til skolen. Jeg tenker jeg vil spørre skolen hva slags opplegg det er... Det gjør jo barn som mitt til tapere, om intensjonen er at de forventer at alle barn på 6-8 år skal gå til skolen hver dag. Jeg kjenner med bekymring på å sende han til skolen. Han fordyper seg lett i katter, steiner, pinner og bær han finner, og kan sikkert fort glemme tid og sted, selv om jeg selvfølgelig vet at han kjenner veien dit godt og vil finne fram på en grei måte.

Når skal man tenke at barna skal/kan gå hver dag? Jeg ser fortsatt at en del kjører barna som skal på SFO. Føler jeg blir stemplet som en overbeskyttende hønemor, men ønsker ikke å "gamble" med om det skal gå bra eller ikke. Jeg føler meg ikke trygg på å sende han avgårde enda...
 
Noen mulighet for å ta buss? Hos oss er det ikke aktuelt for barna å gå til skolen, ever. Ingen gangvei og folk kjører som idioter. Her ble det buss fra 3.klasse og han i 1.klasse må bare vente til han er klar for buss. Synds det høres veldig merkelig ut at det skal være et problem at barnet ditt blir kjørt til skolen. Aldri hørt om engang. Mange som blitt kjørt til skolen her, selv om de kunne brukt beina.
 
Noen mulighet for å ta buss? Hos oss er det ikke aktuelt for barna å gå til skolen, ever. Ingen gangvei og folk kjører som idioter. Her ble det buss fra 3.klasse og han i 1.klasse må bare vente til han er klar for buss. Synds det høres veldig merkelig ut at det skal være et problem at barnet ditt blir kjørt til skolen. Aldri hørt om engang. Mange som blitt kjørt til skolen her, selv om de kunne brukt beina.
Nei, det går ingen busser på strekningen, og langt til nærmeste busstopp. Barn som bor lenger unna får minibuss, og de kjører helt opp til skolen. Det har blitt informert i fjor om at man ikke skal kjøre utenfor skolegården og slippe av, men kan jo sånn sett skjønne det om man leverer akkurat når skolen starter, men for oss som kjører tidlig til SFO tenker jeg det er annerledes. Synes det er synd at det at man går eller ikke skal lages til en konkurranse for 2. klassinger. Følgende tekst står på lekseplanen:

BEINTØFF: I september. Vi teller opp hvor mange som går til skolen :)
 
Hos oss er det mye oppfordring til å gå, men de har ikke hatt telling, de pleier ha reflekstelling da utpå høsten.

Men her er et bygget gangveier mange retninger i forbindelse med ny skole, så mine unger kan gå hjemmefra til skolen uten å gå på/langs/over trafikkert vei. Tredjeklassingen min slippes av på vei til jobb enda likevel, men jeg jobber med å få henne til å gå. Hun nekter, og sier hun ikke vil gå før hun kan sykle, et lite "pressmiddel" for hun er ikke fornøyd med at vi ikke har skaffet henne ny sykkel enda.

Hun går hjem kl 15 hver dag da, så det går helt fint (men å gå hjem er kjekkere, det er motbakke til skolen)
 
Sønnen min begynte nettopp i 2. klasse og blir straks 7 år. Jeg føler på et press om at barna skal gå til skolen. Vi bor 10-15 minutter gangavstand unna skolen, så det er ikke langt i distanse, men på denne veien må barna gå over en vei uten gangfelt. Denne veien er hovedåra til kommunens største barnehage, gamlehjem, omsorgsboliger, hjemmesykepleien og legevakt. På morgen er det mye trafikk der. Mange sender barna sine fra 1.-3. klasse på denne veien, og vi er heller blant fåtallet som ikke gjør det. Jeg har flere ganger sett farlige situasjoner der de som kommer kjørende der ikke er klar over at det er gjenger med barn som går der, og barn som løper over veien.

Vi drar tidlig på jobb, og har full SFO-plass til gutten vår, samt vi kjører forbi skolen på vei til jobb. Vi jobbet hele skoleåret i fjor med at han skulle gå inn dit selv og ikke bli fulgt hver dag, så nå etter ferien har vi endelig kommet så langt at vi sier hade utenfor skolegården. Det har også vært en situasjon med at noe har hermet og ertet han i skolegården, så han sier han løper forbi de hver dag...

På ukeplanen står det nå at de skal telle hele september hvem som går til skolen. Jeg tenker jeg vil spørre skolen hva slags opplegg det er... Det gjør jo barn som mitt til tapere, om intensjonen er at de forventer at alle barn på 6-8 år skal gå til skolen hver dag. Jeg kjenner med bekymring på å sende han til skolen. Han fordyper seg lett i katter, steiner, pinner og bær han finner, og kan sikkert fort glemme tid og sted, selv om jeg selvfølgelig vet at han kjenner veien dit godt og vil finne fram på en grei måte.

Når skal man tenke at barna skal/kan gå hver dag? Jeg ser fortsatt at en del kjører barna som skal på SFO. Føler jeg blir stemplet som en overbeskyttende hønemor, men ønsker ikke å "gamble" med om det skal gå bra eller ikke. Jeg føler meg ikke trygg på å sende han avgårde enda...
Har dere mulighet til å gå sammen med ham til skolen i en periode? Deretter kan han prøve seg alene én gang i uken, og flere dager i uken etter hvert han blir eldre. :)
Ikke alle som går alene til skolen i andre klasse! Det er helt normalt.
 
Jeg bor også bare 10 - 15 unna sfo. /skole. Men jeg har full sfo til min datter i 4.klasse. Det kan være litt trafikk langs veien. Og jeg kjører hun hver dag. Og henter hun hjem. Helt normalt. Hun har ikke rett på buss. Jeg har hun på sfo fordi det betyr trygghet. Voksne passer på. Mens mamma og pappa er på jobb. Til neste år mister hun sfo og må klare seg selv. Da er hun 9 år på høsten. Hun er desember barn. Og har bursdag sent på året.
 
Vi bor også 15 minuters gange fra skolen. Men når eldste begynner i første klasse kommer jeg til å kjøre han/ evnt gå med han de dagene jeg har mulighet. Å det kommer jeg til å gjøre heeelt til jeg føler han er nok moden til å forstå trafikk og farligheten med det…. Syns det er dårlig belyst i overganger, ikke ganfelt i byggefeltet etc..
 
Beintøff er en konkurranse som skal oppfordre barn å gå eller sykle til skolen for å minske klimaavtrykket og for å etablere gode vaner om å bevege seg. I min kommune deles det premier ut til de klassene som har flest gående i løpet av måneden.
Det er veldig synd at du føler det ikke er tilstrekkelig trygg vei for andreklassingen din til skolen. Kanskje du kan bruke denne konkurransen som en inngang i kontakt med kommunen om de kan utbedre sikkerheten og lage gangfelt?
 
  • Liker
Reactions: HCS
Det er jo ikke forsvarlig å sende barna gående hvis det ikke er gangoverfelt eller gangvei spør du meg. Jeg har en 1 klassing som startet nå i august. Vi bor ca 20 minutter gange enn så lenge unna skolen. Når "snarveien" kommer blir det 10 minutter. Jeg går så å si hver dag med han til skolen nå (sykmeldt) å I slutten av november starten på desember er han nødt til å gå til skolen alene. Jeg jobber motsatt vei fra skolen å bruker da fort 40 minuttet på å gå til jobb fra skolen. / begynner å nærme seg 1,5 mnd før termin i starten på desember. Så håper han er klar til å gå alene da. ( med klokke). Så jeg ville ha krevd trygg vei til skolen hvis de absolutt skal kreve at barna skal gå til skolen alene
 
Back
Topp