Planlegging av dåp

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Lager likegodt en planleggingstråd for dåpen jeg.

I dag er første skritt tatt, jeg har sendt mail til kirka og spurt hvilke datoer i mars/april/spesielt påska de har dåp i de ulike kirkene (og håper å få avklart hvilken prest også, det er en jeg liker veldig godt. en trolig fremtidig nabo, han skal visst bygge hus i veien vår :) )

Det er mye å få på plass

Dåpskjole: Den har vi. Mamma har den, rettere sagt. Den ble sydd til vårt første barn.

Kors: Det vi kjøpte til eldstemann ble søkk borte etter dåpen til andre, så vi må dessverre kjøpe nytt

Dato: Altså sendt mail for å få alternativene, og deretter skal jeg høre med tilreisende gjester hva som kan passe

Gjesteliste: Det er gitt at det blir babyens oldemor, besteforeldre (og samboer) og tanter og onkler (her inkludert min svigerinnes samboer som ungene i sommer bestemte seg for å kalle onkel) og søskenbarn. Spørsmålet er om vi skal holde på det, slik vi hadde det med de andre ungene da vi bodde i Bergen, langt fra alle, eller legge oss mer på linja mange andre i slekta som bor her har gjort, vi har nemlig vært invitert i min kusines barns dåp, og mine foreldre var der. Altså at vi skal invitere noen av våre tanter og onkler og søskenbarn, spørsmålet da er hvor vi skal trekke grensa, for å ikke ende med å invitere de 120 vi inviterte til bryllupet vårt (da var det et vennepar, samt at mannens forlover ikke var i slekt med oss, ellers var det altså våre tanter, onkler og søskenbarn som utgjorde disse 120. Da ikke medregnet søskenbarns barn...)

Lokale: MEGET avhengig av forrige punkt. førstnevnte gruppe KAN vi få plass til hjemme (spørsmålet er mer om vi vil) skal vi utvide blir her fort trangt.

Faddere: et tricky punkt. Vi har på et vis tenkt at det var jo slett ikke sikkert vi fikk flere enn to barn... så sånn finurlig har vi latt våre foreldre og søsken over 15 år (mannen har to søsken på alder med våre to eldste barn i tillegg) være fadder på de to eldste. Fint fordelt mellom dem, så de alle er fadder på en. Så fikk vi nummer tre... Skal noen være fadder på 2 av 3? Eller skal vi finne faddere til denne ungen utenfor den nærmeste familien? Jeg har evt et par i min familie jeg kan tenke meg, men hvem vi da skal velge fra mannens side er.... ganske blåst, ja. Evt kan vi kjøre våre søsken i reprise? Vet ikke, vet sannelig ikke.

Mat: satser nok på koldtbord, hjemmelaget, i regi av min mor. Noe kan jeg ordne, men mest regi av mamma.

Kaker og desserter: Avhengig av gjestelista, men det settes nok i stor grad på anbud mellom de som kommer...

Blomster og annen pynt på bordene må jeg også finne ut av. Noe rosa.

Roller
Hvem bærer henne inn? Hvem bærer henne til dåpen? Hvem tar av luen, hvem tørker håret, hvem bærer lyset ned i den store globestaken? (tenker ungene skal få noen roller her, tørke håret helt klart, samt trolig det lyset i samarbeid med en fadder, kanskje?)

Klær til oss andre
Jeg stiller i bunad
Det skulle jeg så iiiiinderlig ønske min mann også gjorde, men ettersom vi stadig ikke hører fra hun som skal sy den, så blir den nok ikke ferdig. Må få ham til å purre på henne og høre om hun i det hele tatt får gjort det eller om vi må finne noen andre (da vil jeg ha tilbake pengene utenom det som gikk til innkjøp av materiale, som vi naturlig nok må få ut) Redd det blir dress på ham :(
Ungene stiller vel i festdrakt om de har passe, det mener jeg de begge skal ha, men vi må finne frem og prøve når det nærmer seg.

Huskelister kommer nok etterhvert

Og nå har jeg fått svar fra kirkekontoret, jeg var nok bare litt utålmodig, de pleier sende brev når de får melding om fødsel med informasjon om dåp. Så de sender meg det brevet nå :-)

Takk for det, jeg liker jo planlegging, og det er godt med lister over alt jeg må tenke på så jeg husker det :)

Kopierer og redigerer for å holde oversikten

Jeg har fått oversikt fra kirka over aktuelle datoer. Så må vi bare få avklart når det passer for folk, jeg har fått noen svar, og om det da er ledige plasser i kirka den dagen, kan være fullbooket med antall barn noen av dagene etterhvert.
Fikk ikke vite hvem som er prest de ulike dagene, men det kommer på nett etterhvert, dog er muligens etter at vi må ha bestemt oss
Jeg liker så godt ene presten, nemlig.

Det er mye å få på plass

Dåpskjole: Den har vi. Mamma har den, rettere sagt. Den ble sydd til vårt første barn.

Kors: Det vi kjøpte til eldstemann ble søkk borte etter dåpen til andre, så vi må dessverre kjøpe nytt

Dato: Altså sendt spørsmål til gjestene om hvilke dager som ikke passer av alternativene

Gjesteliste: Det er gitt at det blir babyens oldemor, besteforeldre (og samboer) og tanter og onkler (her inkludert min svigerinnes samboer som ungene i sommer bestemte seg for å kalle onkel) og søskenbarn. Spørsmålet er om vi skal holde på det, slik vi hadde det med de andre ungene da vi bodde i Bergen, langt fra alle, eller legge oss mer på linja mange andre i slekta som bor her har gjort, vi har nemlig vært invitert i min kusines barns dåp, og mine foreldre var der. Altså at vi skal invitere noen av våre tanter og onkler og søskenbarn, spørsmålet da er hvor vi skal trekke grensa, for å ikke ende med å invitere de 120 vi inviterte til bryllupet vårt (da var det et vennepar, samt at mannens forlover ikke var i slekt med oss, ellers var det altså våre tanter, onkler og søskenbarn som utgjorde disse 120. Da ikke medregnet søskenbarns barn...) jeg heller mot lite selskap, og heller be til etterselskap dagen etter for den som vil og kan.

Lokale: MEGET avhengig av forrige punkt. førstnevnte gruppe KAN vi få plass til hjemme (spørsmålet er mer om vi vil) skal vi utvide blir her fort trangt.

Faddere: et tricky punkt. Vi har på et vis tenkt at det var jo slett ikke sikkert vi fikk flere enn to barn... så sånn finurlig har vi latt våre foreldre og søsken over 15 år (mannen har to søsken på alder med våre to eldste barn i tillegg) være fadder på de to eldste. Fint fordelt mellom dem, så de alle er fadder på en. Så fikk vi nummer tre... Skal noen være fadder på 2 av 3? Eller skal vi finne faddere til denne ungen utenfor den nærmeste familien? Jeg har evt et par i min familie jeg kan tenke meg, men hvem vi da skal velge fra mannens side er.... ganske blåst, ja. Evt kan vi kjøre våre søsken i reprise? Vet ikke, vet sannelig ikke.

Mat: satser nok på koldtbord, hjemmelaget, i regi av min mor. Noe kan jeg ordne, men mest regi av mamma. Husk for all del vegetar! Jeg har dåpen til mellomste som et lite mareritt, etter gudstjenesten oppdager vi at der reelt sett ikke er noe på bordet min svigerinne spiser. Min manns søster var nemlig blitt vegetarianer siden sist vi hadde dåp... Det ordnet seg sånn litt takket være min bror som kjørte henne hjem til oss og raidet kjøleskapet. Men denne gangen skal vi ha det fra start.

Kaker og desserter: Avhengig av gjestelista, men det settes nok i stor grad på anbud mellom de som kommer...

Roller
Hvem bærer henne inn? Hvem bærer henne til dåpen? Hvem tar av luen, hvem tørker håret, hvem bærer lyset ned i den store globestaken? (tenker ungene skal få noen roller her, tørke håret helt klart, samt trolig det lyset i samarbeid med en fadder, kanskje?)

Klær til oss andre
Jeg stiller i bunad
Det skulle jeg så iiiiinderlig ønske min mann også gjorde, men ettersom vi stadig ikke hører fra hun som skal sy den, så blir den nok ikke ferdig. Må få ham til å purre på henne og høre om hun i det hele tatt får gjort det eller om vi må finne noen andre (da vil jeg ha tilbake pengene utenom det som gikk til innkjøp av materiale, som vi naturlig nok må få ut) Redd det blir dress på ham :(
Ungene stiller vel i festdrakt om de har passe, det mener jeg de begge skal ha, men vi må finne frem og prøve når det nærmer seg.

Huskelister kommer nok etterhvert

Last edited:
Blæ, nesten landet datoen på 20.3, så skal min svigerinne ikke alene en snartur, men hele familien på tur. Og dermed ikke påske. Og da er vi på februar eller april. Eller noe

Vel, da har vi bestemt oss for dato, må bare få bekreftet fra kirken at det er ledig den dagen.

Og mase på mannen om å ringe bunadsdama ja!! I morgen!!

Indirekte dåpsplanlegging.

Jeg har bestilt kakebilde på icing-papir til storesøster sin bursdagskake for å se om dette er noe jeg kan få til til dåpen...

Wee, mannen får bunaden til dåpen sier dama som syr den!

Da må vi skaffe sko og strømper og sølje, for det mangler han. Men dette blir så bra!

Og så var lokalet i boks.

På tide jeg ordner invitasjonene da.

Strengt tatt har vi ei gjesteliste på 26 inkludert vår familie på fem, og en festsal som rommer 120 personer. Så jeg kan vurdere å utvide gjestelisten sier mannen. Men jeg vet ikke, slekta mi er sånn at tar jeg en så raser det på mange. Tar jeg ei av tantene mine er det minst tre til som forventet å bes, og da må vi ta mannen sine også, og da alle mine og da er det mange...
Tilsvarende med søskenbarna, tar jeg noen er det mange som "bør". Og både jeg og mannen har store familier når vi går utenom de aller nærmeste.

Jeg får den kusina mi som jeg helst vil ha med, fordi hun skal være fadder. Jeg tror vi holder oss til det vi har tenkt. Og har etterselskap for de som vil dagen etter på restene. (derved må jeg likevel rydde kjøkkenbenkene så det blir plass til mat og generelt rydde huset.)

Og uansett nekter jeg for 6 overnattingsgjester som skal gjennom vår ene dusj før vi skal i kirka klokka 11.

Ikke tenk slik at om du ber en må du be alle. Vi har bedt en av mine onkler (og tante) og en av hans. Det er fordi vi har mest med dem og gjøre, de er fadderne våre og vi ønsker å ha dem i livet til datteren vår:)

Her er de litt sånn en = mange. Ikke alle, men mange. Fordi det er mange "likeverdige" for å si det sånn

Jeg tenker vi forholder oss til disse 26

Vi og våre tre barn.
Min bestemor
Mine foreldre
Min bror med kone og to barn.
Min svigermor
Min manns eldste søster med samboer
Hans yngste søster med kjæreste
Svigerfar med samboer og mannen to halvsøsken på alder med våre barn
Min kusine med mann (faddere) og deres to barn
Og den ekstra fadderen mannen valgte i tillegg til sine to søstre, mot mot vitende og vilje.

Det holder.

Bunaden min er i rute. Jeg håper inderlig mannen får sin. Så må vi sjekke om ungene har.

Den lista ser bra ut den. Bunaden ja.. Får du tilpasset din?
Jada. Mamma har ordnet det i dag så den passer. Mangler bare et par hekter og en trykkknapp så er den klar. Må finne amme-skjorta. Dvs en i har modifisert, så den er som en vanlig skjorte med åpning foran, for normalt sett skal den tres over hodet og er veldig lite ammevennlig....

Her er de litt sånn en = mange. Ikke alle, men mange. Fordi det er mange "likeverdige" for å si det sånn

Jeg tenker vi forholder oss til disse 26

Vi og våre tre barn.
Min bestemor
Mine foreldre
Min bror med kone og to barn.
Min svigermor
Min manns eldste søster med samboer
Hans yngste søster med kjæreste
Svigerfar med samboer og mannen to halvsøsken på alder med våre barn
Min kusine med mann (faddere) og deres to barn
Og den ekstra fadderen mannen valgte i tillegg til sine to søstre, mot mot vitende og vilje.

Det holder.

Bunaden min er i rute. Jeg håper inderlig mannen får sin. Så må vi sjekke om ungene har.

Valgte mannen din en fadder uten å diskutere det med deg? ..Og valgte han noen du ikke ville ha?
Faddere har jo ingen praktisk betydning i dag, men det er jo uansett veldig dårlig gjort av ham..
Sånn kunne vi ikke hatt det her. :/

Fadder har en viktig betydning for meg, om enn ikke praktiske. Og ja, han valgte en fadder "fra sin side" og spurte ham før han nevnte det for meg, og denne strider mot det som er poenget for meg, nemlig å være en del av barnas liv. Det er en vi ikke har sett på mange år og ikke kommer til å treffe henne mange ganger og det strider mot alt i meg at jeg skal måtte invitere denne til konfirmasjonen hennes, er jo fadder. Meget mulig uten å ha truffet ham siden dåpen.

Det irriterer meg fortsatt dess mer jeg tenker på det, så jeg prøver å la være.

Også synes jeg at folk som er utmeldt av kirken kan for søren stå for det valget de da tok, og ikke si ja til å være fadder, selv om presten dessverre godtok det. Dette er et punkt jeg og mannen slett ikke er enige, men spørsmålet lar seg ikke tekke tilbake. Han innser at det var en stor blemme, men ikke noe å få gjort noe med. Bare irritere meg gal om jeg tenker for mye på det, så det prøver jeg la være.

Fadder har en viktig betydning for meg, om enn ikke praktiske. Og ja, han valgte en fadder "fra sin side" og spurte ham før han nevnte det for meg, og denne strider mot det som er poenget for meg, nemlig å være en del av barnas liv. Det er en vi ikke har sett på mange år og ikke kommer til å treffe henne mange ganger og det strider mot alt i meg at jeg skal måtte invitere denne til konfirmasjonen hennes, er jo fadder. Meget mulig uten å ha truffet ham siden dåpen.

Det irriterer meg fortsatt dess mer jeg tenker på det, så jeg prøver å la være.

Også synes jeg at folk som er utmeldt av kirken kan for søren stå for det valget de da tok, og ikke si ja til å være fadder, selv om presten dessverre godtok det. Dette er et punkt jeg og mannen slett ikke er enige, men spørsmålet lar seg ikke tekke tilbake. Han innser at det var en stor blemme, men ikke noe å få gjort noe med. Bare irritere meg gal om jeg tenker for mye på det, så det prøver jeg la være.
Prøv å la vær, men skjønner at det irriterer deg.

Kopierer og redigerer for å holde oversikten
Dato er valgt. Ikke den presten jeg ønsket dessverre, men sånn ble det.
Jeg liker så godt ene presten, nemlig.

Det er mye å få på plass

Dåpskjole: Den har vi. Den ble sydd til vårt første barn.

Dato: 20.3.16

Gjesteliste: vi blir 27 stykker ser det ut til.

Og etterselskap hjemme dagen etterpå for div slekt

Lokale: leier på klubbhuset til idrettslaget.

Faddere: nok skrevet om det allerde

Mat: koldtbord, det begynner å dra seg til hva det skal bestå av

Karbonader
Kylling
Vegetarisk "filet" eller noe sånn
Stekt laks?

Roastbiff
Skinke av et slag
Laks og eggerøre
Spekemat

Brød og salat og kanskje potetsalat eller waldorf?

Kaker og desserter:
Dåpskake - meg.
Pavlova - min bror
Sjokoladekake -? Meg? Tante?
Suksessterte - svigermor
Rullekake - diabetesvennlig - mamma
Enten "fransk marsipankake" eller Kvæfjordkake
Desserter.... Ja.... Et kakebord må ha desserter. Ikke avgjort.

Roller
Hvem bærer henne inn? Hvem bærer henne til dåpen? Hvem tar av luen, hvem tørker håret, hvem bærer lyset ned i den store globestaken? (tenker ungene skal få noen roller her, tørke håret helt klart, samt trolig det lyset i samarbeid med en fadder, kanskje? Storesøster har selv bestemt at hun vil ta av luen.)

Klær til oss andre
Jeg stiller i bunad
Det skulle jeg så iiiiinderlig ønske min mann også gjorde, men ettersom hun som skal sy den stadig er syk ser de ikke slik ut. Redd det blir dress på ham :(
Ungene stiller i festdrakt, jenta må ha ny. Begge må trolig ha nye sko, vi skal prøve nå i helga.

Overnattingsgjester, håper jeg vi ikke får. Utover evt svigermor

Bordkortene må bli ferdige

Bordplanen er ikke helt gitt. Men vi trenger enten et par ekstra duker, eller en stor rull god papirduk

Dåpssamtale med presten 16.3

Tusen tanker til i hodet

Jeg stresset som en hund i forkant av minis navnefest, og glemte (til tross for at jeg hadde tre brudd i ryggen) å spørre om hjelp, helt til min beste venninne tilbød seg å komme opp til oss og hjelpe oss.
Hun kom noen dager i forkant av festen og hjalp til med alt hun kunne.
Kakebaking satt jeg bort, og svigermor bestilte i tillegg marsipankake.
Da maten var servert (rundstykker og godt pålegg), og alle satt rundt i stuen og koste seg, tok venninnen min meg til side og sa: "Ser du, alle koser seg? Ta deg litt mat og slapp av."
Den setningen sa så mye; det var familie og venner som satt der, alle var der for å feire med oss, og ingen forventet seg Buckingham palace. ;)

Ungen blir døpt/feiret uansett, og det er ikke duken, eller kaka, eller antrekkene som er viktig, selv om det er lett å henge seg opp i de tingene.
Det viktige er samværet, kosen, minnene som skapes, som du kan fortelle barnet om senere. :)

Ja. Det blir bra uansett. Men jeg liker å planlegge og lage lister for å sortere tankene mine. Og for å huske

Back
Topp