Planlagt keisersnitt

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Hei. Jeg hadde haste KS med nr en etter et langt forsøk på vaginal fødsel. Er i uke 18 i dag, og selv om jeg har snakket med JM om planlagt KS har jeg forstått at det ikke søkes før rundt uke 23. Har noen spørsmål ang. dette:

Når blir dato for KS satt, altså når får jeg vite hvilken dato jeg skal ha KS?

Hvor lang tid før ultralydtermin er det vanlig å ta KS? 1 uke, 10 dager?

Hvis det viser seg at babyen vokser fint og er bra utviklet, kan dato bli flyttet ved senere anledning, (og evt. motsatt)? (Jeg spør fordi jeg hadde baby på 4500g og 53cm...)

Vennlig hilsen Sara :)
 
Hei Sara!

Jeg forstår utrolig godt at du ønsker å få på alle disse spørsmålene nå. Dette varierer fra sykehus til sykehus.
Det som er vanlig er at du snakker med en jordmor først, deretter en overlege som bestemmer om du får innvilget keisersnitt.
De vil snakke med deg om hva skal skal til for at du ville føde vaginalt - hvis de følger med på veksten at den ikke er så stor, hvis de sier at du starter vanlig men ved rask vurdering av keisersnitt ved langsom fremgang osv. De ønsker å snakke med deg om fordeler og ulemper. Deretter settes evt en dato for keisersnitt. Når du har fått en dato er den stort sett satt men dette kan variere fra sykehus til sykehus. Dato i forhold til termin varierer også veldig, men stort sett er det ønsket at du går så nære termin som mulig.

Beklager at jeg ikke kan gi deg mer konkrete svar enn det, og jeg har full forståelse for at du ønsker å ha alt på plass så du vet hva som skjer og dermed kan senke skuldrene, men slik er det ikke dessverre.

Prøv å senk skuldrene og nyt den lille du har i magen:)
 
Back
Topp