Permisjon

Peachypeach

Blir kjent med forumet
Hvordan har dere her tenkt til å ha permisjonen deres? Tenker dere å ta noe ulønnet etter den betalte permisjonen? Og har dere tenkt på når dere vil at barnet skal begynne i barnehagen?

Synes det er litt greit å vite hva andre skal gjøre for å få litt idéer om hva vi skal gjøre:happy:
 
Her tar jeg ut 100% lønn, og fordi jeg ikke har jobb etter permisjonen, så tar jeg hele fellesperioden.
Vi tenker barnehage eller dagmamma fra ca 10-11 mnd i utgangspunktet, men avhengig av ungen og min jobbsituasjon blir det muligens en rolig start med færre og kortere dager.
 
Jeg tar 100%, og ett par mnd med ulønnet permisjon etterpå [emoji2] Jeg får totalt nesten 20000 mer ved å ta 100% enn 80%, så for oss var valget enkelt [emoji1303]
 
Jeg velger nok 80% lønn for å få lengst mulig permisjon. Tenker det hadde vært fint med barnehageoppstart over sommeren, typ august 2019 [emoji4]
 
Vi tar ut 80%, hvor jeg tar 49 uker og pappa 10 (så lenge de ikke rekker å gjøre om på noe før vi søker?[emoji87]). Vi gjør det sånn fordi jeg, som har lavest lønn kommer bedre ut da jeg får ifra lånekassa i inntil 49 uker.

Etter endt permisjon blir det nok privat bhg frem til opptak i oktober :)
 
Vi tar 80% lønn og prøver å strekke det til barnehagestart i august 2019. Vil ikke ta ulønnet permisjon denne gangen fordi man mister så mange rettigheter ved å gjøre det...
 
Vi tar 80% lønn og prøver å strekke det til barnehagestart i august 2019. Vil ikke ta ulønnet permisjon denne gangen fordi man mister så mange rettigheter ved å gjøre det...

Hvilke rettigheter mister man?
Jeg vurderer veldig å ta ut 100% og så noe ulønnet..
 
Vi tar 80% og planen er å dele 50-50 pluss at jeg sper på med litt ferie...
 
100% lønn, så ulønnet permisjon til barnehagestart. Er planen.
 
Jeg skal søke 80% :) på grunn at samboer har en kontrakt som kun varer ut januar neste år, kan jeg ikke per dags dato skrive han på noen av fellesukene. Da får nav opp at han blir «arbeidsledig» og da blir det bare tull.
Så jeg skal skrive at jeg tar alle 49 ukene, så sender han inn endringskjema når han får ny kontrakt. Tenkte at han skulle då overta fra januar 2019 og ta det pluss pappperm:)

Barnehage satser vi på å få fra våren. Dagmamma stoler jeg ikke på ved mindre det er noen jeg kjenner. Om vi ikke får plass ønsker svigermor å ta ut noen av den store avspaseringbanken og passe i noen måneder, jeg har også mor som bor i nord som er pensjonist som kan komme å passe. Jeg kan også ta ulønnet permisjon fram til høsten
 
Vi har blitt enige om 80%, og siden samboer jobber som lærer får han jo fri hele sommer så håper vi klarer å ordne oss til august.
 
Jeg skal ha alt jeg kan få så får han sine 10uker. Jeg er litt kjip sånn sett... hehe.
 
Hvilke rettigheter mister man?
Jeg vurderer veldig å ta ut 100% og så noe ulønnet..

Du mister rett på sykepenger etter 4 ukers ulønnet perm. Allerede etter 2 ukers ulønnet perm er vel sykepengene redusert med 50%. Man har ikke tjent seg opp full rett til sykepenger igjen før man har vært i full jobb i 4 uker etter endt perm.

Dette kan bøtes på ved å avslutte den ulønnede permen med å jobbe minst én dag, og så ta 4 ukers ferie. Da teller de 4 ferieukene likt som arbeid med tanke på å gjenopparbeide seg retten til fulle sykepenger. Men da har du jo brukt opp 4 uker av ferien din, på et tidspunkt som gjerne ikke er da du har lyst til å bruke ferien, så det må tenkes på også.

Vi er ikke sikret barnehageplass før i august 2019, og får mest sannsynlig ikke plass før da heller. Vi vil helst at babyen skal begynne i barnehagen når han er ett (vi vil begge tilbake i jobb), men det får vi mest sannsynlig ikke til.

Om vi tar 80%, så tar ulønnet perm i 3 uker hver, og så sper på med ferie (jeg får overført 4 uker fra året før, så jeg har jo masse å ta av), klarer vi strekke fritiden helt til august. Vi taper rundt 20 000 på det framfor å ta 100%, men for oss er ikke det noe problem.

Om vi tar 100%, blir det litt verre med den type triksing, men da lurer vi på å begge jobbe 50% fra permisjonsslutt frem til barnehagestart i august. Man har jo rett på å jobbe redusert når man har småbarn.
 
Hvilke rettigheter mister man?
Jeg vurderer veldig å ta ut 100% og så noe ulønnet..
Blant annet rett til sykemelding/egenmelding/være hjemme med sykt barn etter endt ulønnet periode dersom denne er over 2 uker. Da må du jobbe 2 måneder igjen for å ha krav på dette. Det inngår heller ikke i telling som vanlig arbeid. Så hvis man skulle være lenge borte og bli gravid på nytt er det ikke sikkert man får permisjonspenger...
 
Blant annet rett til sykemelding/egenmelding/være hjemme med sykt barn etter endt ulønnet periode dersom denne er over 2 uker. Da må du jobbe 2 måneder igjen for å ha krav på dette. Det inngår heller ikke i telling som vanlig arbeid. Så hvis man skulle være lenge borte og bli gravid på nytt er det ikke sikkert man får permisjonspenger...
Med lønn vel og merke. Du kan gjøre alt dette men da får du trekk i lønn..
 
Blant annet rett til sykemelding/egenmelding/være hjemme med sykt barn etter endt ulønnet periode dersom denne er over 2 uker. Da må du jobbe 2 måneder igjen for å ha krav på dette. Det inngår heller ikke i telling som vanlig arbeid. Så hvis man skulle være lenge borte og bli gravid på nytt er det ikke sikkert man får permisjonspenger...

Åj! Dette visste jeg ikke noe om. Hm. Hva hvis jeg jobber redusert da? At jeg begynner i 20% jobb etter endt permisjon, beholder jeg alt av rettigheter da? Når jeg da tar 80% permisjon uten lønn.
 
100% lønn, det lønner seg for oss i lengste laget.
Først mine uker, så ferie, så ulønnet perm. Også pappaperm til slutt eller når jeg har ferie (ikke landet helt denne gangen siden vi får tvillinger, vil gjerne være litt hjemme samtidig nå [emoji28]).

Det blir kontantstøtte fra mars/april 2019 frem til august. Da starter de i barnehage (får ikke plass før det, det gjelder forsåvidt de aller fleste vil jeg tro). Da starter de i barnehagen som storebror går, og hvor jeg selv jobber som ped. leder [emoji4]
 
Skal ta 100% så ulønna, forhåpentligvis klarer vi å strekke det til barnehagestart i august 2019, vist ikkje blir det barnehage frå januar 2019.
 
Back
Topp