Pergo kur og tvillinger

Brunette87

Forelsket i forumet
Hei! Er ny her på babyverden og lurer på følgende.

1. Er det noen her som har erfaringer med pergo kur? 2.Mange som har fått tvillinger med å bruke det?
3. Flere som har flere tvillingsett i familien og brukt pergo? *Førstegangs prøver/mor og har flere tvillingsett i famlien/slekta og skal starte med pergo her. Hva kan man egentlig forvente når man starter med det? Bivirkninger, graviditet eller ikke?
 
Har tvillinger i slekta, gått på pergo, fikk et barn :happy:
Bivirkninger jeg har kjent er at jeg blir veldig "hormonell" de dagene jeg tar pergo, ellers merker jeg lite til de.
 
Okei. Jeg tenker bare på at det står på pergo kuren, at man kan *risikere* å få tvillinger. Og når man da i tillegg har flere sett med tvillinger i nærmeste familie, lurer jeg på om det er noen som har opplevd å få tvillinger. I følge overlegen, så mente vedkommende at jeg hadde mista tvillinger i vinter, og det var uten pergo kur.
 
Pergo og andre hormonpiller og sprøyter øker sjansen for flerlinger fordi det kan løsne flere egg som blir befruktet. Sjansen øker også med alderen til mor og om man har flerlinger i slekta (må være på din fars side har jeg hørt, vet ikke om det stemmer?).
Har lest en plass at eneggede tvillinger er arvelig, mens toeggede kan være pga piller/sprøyter og/eller arv. Husker ikke hvor jeg leste det, har ikke kildehenvisning, så ta det med en klype salt.
 
Pergo og andre hormonpiller og sprøyter øker sjansen for flerlinger fordi det kan løsne flere egg som blir befruktet. Sjansen øker også med alderen til mor og om man har flerlinger i slekta (må være på din fars side har jeg hørt, vet ikke om det stemmer?).
Har lest en plass at eneggede tvillinger er arvelig, mens toeggede kan være pga piller/sprøyter og/eller arv. Husker ikke hvor jeg leste det, har ikke kildehenvisning, så ta det med en klype salt.

Toeggede er genetisk eller pga medisiner (noen slipper innimellom to egg.). Eneggede er egentlig en "feil" i celledelingen og kan strengt tatt skje alle. :)
 
Ja ok. Jeg har da flere sett med tvillinger på mor og far siden. Derfor jeg lurte. Når pergo kur i tillegg øker sjansen for tvillinger, så lurer man jo ihvertfall på hva oddsen er å få tvillinger. Så er det mange som har fått det, både med og uten pergo kur? Så lurer jeg på om hva slags erfaringer folk har med pergo kur generelt? Bivirkninger og andre ting som man kan oppleve med det. Og hadde dere prøvd lenge før dere fikk pergo kur? Og tok det lang tid å bli gravid når man starta på pergo kur. Mange spm skjønner dere.
 
Har flere tvillinger i familien. Babyen som kjem no er pergomirakel ❤️
Bare ett barn. Vi var bekymret for flerlinger. Men gyn. Sjekket hver måned hvor mange egg var klar, slik at vi ikke overstimulere.

Var 4 doble kuren min, de tre første brukte jeg ovitrelle sprøyte i tillegg, men ikke på siste altså, då vi faktisk ble gravide. Symptom til pergo var det litt av, men sprøyter var værst for meg.

Lykke til, håper du snart sitter med positiv test.
 
Sprøyter? Kan jeg spørre hvorfor du måtte bruke det? Ja håper på positiv test selv.
 
Sniker litt.
Jeg har et pergobarn på 3 år, en på vei nå, er tante til et pergobarn samt at jeg har en kollega med to pergobarn. Har ikke blitt noen tvillinger på noem av oss, tror man bare øker sjansen noe.
Man kan bli litt trøtt/uvel men jeg hadde lite bivirkninger. Jeg ble gravid i pausemnd begge gangene da pergoen henger igjen i systemet. ;)

Otrivellesprøyter settes for å hjelpe kroppen med å slippe egget peegoen har modnet. Mener å huske at eggene sitter fast i veggen på follikkelen, og at otrivellen løsner det.
 
Min historie: slutta med p-piller i des 2014 - yasmin28 - loette28 og mercilon28. Brukt i ca. 10 år totalt/sammenhengende, på 3 ulike merker. Før og under p pille bruk - normal mens. Etter p pille slutt - uregelmessig mens. Ikke blitt gravid - høy prolaktin nivå - mistanke om svulst på hjernen - full utredning 2016 - uregelmessig eggløsning - i 20 åran og start på pergokur. Alt ok ellers og sædkvalitet hos mannen perfekt. Noen her med lignende erfaringer? Hva slags erfaringer har dere med ppille bruk over flere år og graviditet, høyt prolaktinnivå, svulst på hjernen, og pergo kur før graviditet?
 
Høres ut som en relativt unik situasjon - så er vel vanskelig å ha erfaring om hele pakken..
Men får håpe pergoen funker ♡
 
Høres ut som en relativt unik situasjon - så er vel vanskelig å ha erfaring om hele pakken..
Men får håpe pergoen funker ♡
Ja, tenkte om det var noen her som hadde opplevd noe av dette? Om man opplever av ppiller ødelegger/forstyrrer hormonene, som gjør at man ikke blir gravid.
 
ble litt skeptisk når jeg leser om faren for å få kreft på pergo. noen kommentarer på det? beroligende ord.
 
Kan ikke si at det var ppillene som ødela for meg. Slutta på de i 2005 etter "kun" 4 år (De rota til humøret mitt veldig).
Og ble utredet for pcos og manglende eggløsning i desember 2013.
 
Når jeg sluttet på ppillan - gikk jeg ned i vekt, humøret ble bedre og rot med mensen. Så lurer på om det kan være en sammenheng der. Og nu må jeg begynne på pergo kur for å få orden i syklusen igjen.
 
Jeg er på 3 runde med pergo ikke fungert på meg og har 1 runde igjen.
Var på kontroll for 2 uker siden og ingen skade av pergo bruk
 
Vektoppgang med pergo?
 
Jeg hadde ingen bivirkninger av pergo, og modnet 2 og tre egg de to syklusene jeg har brukt det. Også tatt eggløsnignssprøyte. Sannsynligheten for tvillinger på pergo har jeg lest på felleskatalogen at er 8-10 prosent :)
 
Back
Topp