Ovitrelle krise!!

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Jeg skulle sette den kl 2130 idag, men hadde fullstendig glemt sv klokka oppi bunadsskjortestryking og kom på det over en time for sent og tok den i full fart! Er det helt krise? [emoji24][emoji15][emoji29]
 
Nei, det går helt fint [emoji173]️
 
Okey, det er helt fullstendig krise... Jeg fikk NULL info om at den skulle oppbevares i kjøleskap og har ikke lest på pakken før idag der jeg ser det står.. har hatt den i romtemp [emoji24][emoji24] da er den vel ødelagt??? Hva nå?? Er det muuuulig
 
Det ordner seg. Jeg ville nok gi beskjed til klinikken at du har tatt den litt sent, så kan de kanskje tilpasse litt:)

Når det kommer til oppbevaringen står det i preparatomtalen:

«Oppbevares i kjøleskap (2 °C –8 °C). Oppbevares i originalpakningen. I holdbarhetstiden kan oppløsningen oppbevares ved 25 °C eller lavere i inntil 30 dager. Oppløsningen kan ikke legges tilbake i kjøleskap i løpet av denne perioden og må kastes dersom den ikke anvendes innen 30 dager.»

Så dette går nok bra:)
 
Helt til jeg fucka det opp med å ikke ha den oppbevart i kjøleskap da jeg ikke har fått noe info om det [emoji24] hva gjør jeg nå da liksom

Har den vært i romtemperatur over lengre tid, så er det sjanse for at den er ødelagt. Når det gjelder at du satte den én time for sent, så bør du si fra til klinikken så de har nøyaktig tidspunkt. Hvis du bor i en større by, så har de kanskje døgnåpent apotek du kan ringe?
 
Det ordner seg. Jeg ville nok gi beskjed til klinikken at du har tatt den litt sent, så kan de kanskje tilpasse litt:)

Når det kommer til oppbevaringen står det i preparatomtalen:

«Oppbevares i kjøleskap (2 °C –8 °C). Oppbevares i originalpakningen. I holdbarhetstiden kan oppløsningen oppbevares ved 25 °C eller lavere i inntil 30 dager. Oppløsningen kan ikke legges tilbake i kjøleskap i løpet av denne perioden og må kastes dersom den ikke anvendes innen 30 dager.»

Så dette går nok bra:)

Ja tenker å ringe de på svareren (hører til st.olavs), men får nok ikke snakka med de siden det er 17 mai i morgen og vi har time til uttak kl 0830 fredag [emoji51]

Åh! Håper det stemmer! Har jo bare hatt den i to dager, men synes det er veldig dårlig av de på apoteket og ikke gi beskjed om det altså, selvom jeg burde sjekka det opp selv [emoji29] Takk for info [emoji173]️
 
Har den vært i romtemperatur over lengre tid, så er det sjanse for at den er ødelagt. Når det gjelder at du satte den én time for sent, så bør du si fra til klinikken så de har nøyaktig tidspunkt. Hvis du bor i en større by, så har de kanskje døgnåpent apotek du kan ringe?

Den har vært i romptemp siden mandag (om apoteket har hatt den i kjøleskap, noe de sikkert har) og satt nå i kveld. Bor desverre på en veldig liten plass, men skal få ringt svareren på st.olavs nå med en gang! Blir så oppgitt over meg selv [emoji24]
 
Den har vært i romptemp siden mandag (om apoteket har hatt den i kjøleskap, noe de sikkert har) og satt nå i kveld. Bor desverre på en veldig liten plass, men skal få ringt svareren på st.olavs nå med en gang! Blir så oppgitt over meg selv [emoji24]

Det er nok noen på jobb der som du kan snakke med i morgen. Krysser fingrene for at det ordner seg for dere. Kanskje dette blir DEN historien og fortelle gullungen en dag? Masse lykke til!!
 
Det er nok noen på jobb der som du kan snakke med i morgen. Krysser fingrene for at det ordner seg for dere. Kanskje dette blir DEN historien og fortelle gullungen en dag? Masse lykke til!!

Ja får håpe det altså! Haha, ja det hadde virkelig vært noe [emoji23] Blir så sykt oppgitt av meg selv til tider.. Alt har gått på skinner frem til nå, med 2 sprøyter hver dag, og sprøytedag 20 (!!!) og nå når det faktisk gjelder klarer jeg å klusse til alt [emoji28] Vims.com [emoji23]
 
Den har vært i romptemp siden mandag (om apoteket har hatt den i kjøleskap, noe de sikkert har) og satt nå i kveld. Bor desverre på en veldig liten plass, men skal få ringt svareren på st.olavs nå med en gang! Blir så oppgitt over meg selv [emoji24]

Dette går helt fint :) Tror ikke jeg oppbevarte mine i kjøleskapet noen gang og jeg fikk eggløsning likevel. Hadde de maks noen dager sånn som deg og da er det jo til og med innafor ifølge bruksanvisningen å ikke oppbevare i kjøleskap. Pust med magen! Dette skal nok gå bra!
 
Dette går helt fint :) Tror ikke jeg oppbevarte mine i kjøleskapet noen gang og jeg fikk eggløsning likevel. Hadde de maks noen dager sånn som deg og da er det jo til og med innafor ifølge bruksanvisningen å ikke oppbevare i kjøleskap. Pust med magen! Dette skal nok gå bra!

Åååh takk! Du aner ikke hvor letta jeg blir [emoji23] Tror pulsen var nærmere 500 på et tidspunkt ista, og har sikkert googla alle sider som fins [emoji23] Får håpe alt går knirkefritt [emoji173]️
 
Det ordner seg. Jeg ville nok gi beskjed til klinikken at du har tatt den litt sent, så kan de kanskje tilpasse litt:)

Når det kommer til oppbevaringen står det i preparatomtalen:

«Oppbevares i kjøleskap (2 °C –8 °C). Oppbevares i originalpakningen. I holdbarhetstiden kan oppløsningen oppbevares ved 25 °C eller lavere i inntil 30 dager. Oppløsningen kan ikke legges tilbake i kjøleskap i løpet av denne perioden og må kastes dersom den ikke anvendes innen 30 dager.»

Så dette går nok bra:)

Hvor står dette? :confused: I pakningsvedlegget på min står (fra Felleskatalogen her):
"Oppbevaring og holdbarhet
Før åpning: Skal oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Skal ikke fryses. Etter åpning: Skal brukes umiddelbart etter åpning."

Jeg har fått beskjed fra apoteket om at den må i kjøleskapet innen en time etter kjøp og frem til rett før bruk. Det er jo veldig rart at de alltid sier det om det du skriver over gjelder disse Ovitrelle-preparatene de selger. Mulig det er forskjell på ulike merker?

Alvea: Jeg håper likevel den kan være så sterk at den fortsatt virker for deg, selv om den eventuelt har blitt noe redusert! :Heartred Det med klokkeslettet er mindre stress. :)
 
Hvor står dette? :confused: I pakningsvedlegget på min står (fra Felleskatalogen her):
"Oppbevaring og holdbarhet
Før åpning: Skal oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Skal ikke fryses. Etter åpning: Skal brukes umiddelbart etter åpning."

Jeg har fått beskjed fra apoteket om at den må i kjøleskapet innen en time etter kjøp og frem til rett før bruk. Det er jo veldig rart at de alltid sier det om det du skriver over gjelder disse Ovitrelle-preparatene de selger. Mulig det er forskjell på ulike merker?

Alvea: Jeg håper likevel den kan være så sterk at den fortsatt virker for deg, selv om den eventuelt har blitt noe redusert! :Heartred Det med klokkeslettet er mindre stress. :)

Inne på den europeiske legemiddelstyrelses beskrivelse av produktet (EMA) under produktinformasjon. Pga EØS er Norge også en del av det (dokumentene er også på norsk). Mye mer detaljer om legemidler der inne.

http://www.ema.europa.eu/ema/index....=menus/medicines/medicines.jsp&jsenabled=true

Jeg tror at grunnen til man sier det fra apoteket og er strenge på det, er fordi den ikke tåler å bli kjølt ned igjen etter den har blitt varmet opp, så best å oppbevare den på nøyaktig samme måte hele tiden. Det er helt klart et sensitivt produkt. Så jeg sier ikke at man ikke skal gjøre som apoteket sier (håper ikke det virket sånn:-O), bare at det mest sannsynlig at det går bra i akkurat dette tilfellet, når det nå er gjort:)
 
Hvor står dette? :confused: I pakningsvedlegget på min står (fra Felleskatalogen her):
"Oppbevaring og holdbarhet
Før åpning: Skal oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Skal ikke fryses. Etter åpning: Skal brukes umiddelbart etter åpning."

Jeg har fått beskjed fra apoteket om at den må i kjøleskapet innen en time etter kjøp og frem til rett før bruk. Det er jo veldig rart at de alltid sier det om det du skriver over gjelder disse Ovitrelle-preparatene de selger. Mulig det er forskjell på ulike merker?

Alvea: Jeg håper likevel den kan være så sterk at den fortsatt virker for deg, selv om den eventuelt har blitt noe redusert! :Heartred Det med klokkeslettet er mindre stress. :)

Jeg ser nå at det kanskje kan se litt ut som at det jeg skriver kan mane til at folk ikke behøver å putte den i kjøleskapet. Ikke det jeg mente altså! Så alle sammen; putt den i kjøleskapet!

Det var bare ment til TS som en info om at du nok går bra!:)
 
Hvordan har det gått i dag? Har du snakket med noen eller venter du til i morgen? Håper du greier å slappe av [emoji4]
 
Inne på den europeiske legemiddelstyrelses beskrivelse av produktet (EMA) under produktinformasjon. Pga EØS er Norge også en del av det (dokumentene er også på norsk). Mye mer detaljer om legemidler der inne.

http://www.ema.europa.eu/ema/index....=menus/medicines/medicines.jsp&jsenabled=true

Jeg tror at grunnen til man sier det fra apoteket og er strenge på det, er fordi den ikke tåler å bli kjølt ned igjen etter den har blitt varmet opp, så best å oppbevare den på nøyaktig samme måte hele tiden. Det er helt klart et sensitivt produkt. Så jeg sier ikke at man ikke skal gjøre som apoteket sier (håper ikke det virket sånn:-O), bare at det mest sannsynlig at det går bra i akkurat dette tilfellet, når det nå er gjort:)

Jeg var nysgjerrig på hvor teksten var fra, og om det gjelder alle typer Ovitrelle eller om det er ulikheter, siden det er ganske annerledes enn pakningsvedlegget og annerledes enn beskjeden de gir (eller hvert fall til meg da, tydeligvis ikke alltid. :shifty:) Litt rart likevel at det ikke kan stå i pakningsvedlegget, det står jo nesten identisk som du skrev i noen av pakningsvedleggene til andre sprøyter. Jaja. Ikke alt man blir klok på.

Jeg satser også på at det går bra for Alvea. :Heartred Ovitrelle er jo såpass kraftige saker at selv med eventuelt redusert dose burde det jo gå fint. Og nå er jo også de andre preparatene avsluttet, så kroppen naturlig også skal begynne å forberede seg til å slippe modne egg. Dette bare må gå bra! :Heartred
 
Hvordan går det? Gikk det bra med Ovitrellen slik at det blir uttak på deg?
 
Jeg var nysgjerrig på hvor teksten var fra, og om det gjelder alle typer Ovitrelle eller om det er ulikheter, siden det er ganske annerledes enn pakningsvedlegget og annerledes enn beskjeden de gir (eller hvert fall til meg da, tydeligvis ikke alltid. :shifty:) Litt rart likevel at det ikke kan stå i pakningsvedlegget, det står jo nesten identisk som du skrev i noen av pakningsvedleggene til andre sprøyter. Jaja. Ikke alt man blir klok på.

Jeg satser også på at det går bra for Alvea. :Heartred Ovitrelle er jo såpass kraftige saker at selv med eventuelt redusert dose burde det jo gå fint. Og nå er jo også de andre preparatene avsluttet, så kroppen naturlig også skal begynne å forberede seg til å slippe modne egg. Dette bare må gå bra! :Heartred

Skjønner:) jeg kom bare på at jeg ikke ville være en som lager et innlegg som kan føre til problemer for noen:)

Slik jeg kan se det, er det kun Merck's Ovitrelle som er mulig å få tak i i Norge. Finske Pharmachim produserer kopipreparat, men ser ikke ut til at den er tilgjengelig i Norge. Informasjonen som er tilgjengelig hos EMA er den Merck sender til EMA om produktet sitt. Det er også den informasjonen det norske legemiddelverket får og gjerne apotekene også.

Jeg tror i utgangspunktet at grunnen til at dette ikke står i pasientveiledningen er at i legemiddelsammenheng er en holdbarhet på 30 dager ekstremt kort (for gonal-f er det vel 3 mnd utenfor kjøleskap?) Og, fordi det jo er den mest avgjørende sprøyta på et vis. Så da er det ofte et bevisst valg fra produsenten for å unngå misforståelser som gjør at legemiddelet ikke fungerer som det skal.

Litt bonusinfo er at kliniske forsøk viser at 5000 IU med ovitrelle modner like bra som 10000 IU, sprøyta vi har inneholder 6500 hvis man tar hele dosen. Så det er en et fint overskudd i også:)

Så tror og håper at alt har godt bra med Alvea i dag:)
 
Har helt glemt av denne tråden her! Men det gikk helt fint altså, fikk ut 17 egg, så det ente desverre i totalfrys da, men tror ikke ovitrellen har noe med det å gjøre (?). Jeg kom også på i bilen på vei hjem etter uttak at jeg glemte å informere de om hva som hadde skjedd, var no altfor nervøs og opptatt av alle andre tanker når vi var der [emoji28]
 
Back
Topp