Overproduksjon - noen tips?

Murre

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Flere som har utfordringer med dette? Her er det store mengder melk og veldig sterk utdriving som gjør ammingen veldig utfordrende. Stakkars jenta mi kveles omtrent av alt trykket og hikster og hoster og styrer og blir ikke skikkelig mett da hun så ofte bare klarer å spise den første melka før magen er full. Prøver å lette trykket ved å håndmelke før hun spiser og ammer også med samme bryst flere ganger på rad men er så sår at det ikke er så lett å gjennomføre. Noen som har tips eller erfaringer?
 
Ammer du lenge på hvert bryst ?
Jeg fikk råd om å ikke amme for lenge på hvert bryst. Håndmelke litt først og så la henne spise 20 min. Så neste pupp.
Kan anbefalte ammehjelpen på Facebook om du er der:) der får man masse hjelp:)
 
Ammer du lenge på hvert bryst ?
Jeg fikk råd om å ikke amme for lenge på hvert bryst. Håndmelke litt først og så la henne spise 20 min. Så neste pupp.
Kan anbefalte ammehjelpen på Facebook om du er der:) der får man masse hjelp:)
Ikke egentlig, hun har spist ganske effektivt fra starten så er ca kvarteret til hun er mett. Men nå er det så mye styr at hun må av puppen flere ganger og opp på skuldra for å få pustepauser rett og slett selv om jeg har håndmelket først. Men skal følge med på hvor lenge hun spiser og evt bytte bryst som du sier :)
 
Sniker fra desember :) ammehjelpen har en veldig god artikkel om overproduksjon på sine nettsider!
 
Jeg har også overproduksjon og jeg håndmelker ut en del av formelken og ammer på samme bryst minst to gg. Det har gjort henne mer fornøyd. Mindre magevondt og mindre kaving.

Såre brystvorter behandler jeg med multimam kompresser og medela hydrogel ( klipp en i 4, så gir det to par).
Jeg har ikke ofte såre nippler nå lenger og lille er 3,5 uker nå. Da hadde jeg blødende nippler den første uken.
Ellers husk ammeteknikk. Hvis babyen bare henger bittelitt i puppen, så vil det raskt gi sårhet.

Jeg tror du gjør alt riktig! Kanskje må du melke litt mer?
Prøv å justere litt å se om det hjelper.
 
Last edited:
De anbefaler intervallamming mot overproduksjon :) du kan lese om det på ammehjelpen sin nettside
 
Sniker fra februar[emoji4]
Intervallamming har gjort underverker her! Les deg opp på det på Ammehjelpen sine sider. Tok tre dager, men nå er den verste sprengen borte, og lillebror kveles ikke lenger av melken som kommer for fort [emoji4]
 
Sniker fra desember :) ammehjelpen har en veldig god artikkel om overproduksjon på sine nettsider!
De anbefaler intervallamming mot overproduksjon :) du kan lese om det på ammehjelpen sin nettside
Sniker fra februar[emoji4]
Intervallamming har gjort underverker her! Les deg opp på det på Ammehjelpen sine sider. Tok tre dager, men nå er den verste sprengen borte, og lillebror kveles ikke lenger av melken som kommer for fort [emoji4]
Takk for tips :) Prøver oss på intervallamming nå så krysser jeg fingrene for at det hjelper! Fungerte fint når vi prøvde i går men på morningen i dag var det full spreng da frøkna bestemte seg for å faktisk sove i natt og kun spise en gang:p
 
Jeg har også overproduksjon og jeg håndmelker ut en del av formelken og ammer på samme bryst minst to gg. Det har gjort henne mer fornøyd. Mindre magevondt og mindre kaving.

Såre brystvorter behandler jeg med multimam kompresser og medela hydrogel ( klipp en i 4, så gir det to par).
Jeg har ikke ofte såre nippler nå lenger og lille er 3,5 uker nå. Da hadde jeg blødende nippler den første uken.
Ellers husk ammeteknikk. Hvis babyen bare henger bittelitt i puppen, så vil det raskt gi sårhet.

Jeg tror du gjør alt riktig! Kanskje må du melke litt mer?
Prøv å justere litt å se om det hjelper.
Takk for tips! :) Sårheten har bedret seg mye men blir fremdeles sårt i løpet av ammingen. Er supernøye med hvordan hun tar brystet og tar henne fremdeles av hver gang hun tar dårlig tak. Vil ikke ha sår tilbake for å si det sånn! Skal helt klart ha kompresser i hus, det hørtes lurt ut :) må fortsette å håndmelke før hun spiser så får bare prøve meg frem med hvor lenge jeg bør holde på.
 
Jeg hadde overproduksjon med førstefødte. Søk på overproduksjon på ammehjelpens sider! Den artikkelen der reddet ammingen for min del. For å holde produksjonen nede ammet jeg to fulle måltider på et bryst før jeg byttet. Det står veldig godt forklart i artikkelen på ammehjelpens sider. Tror de kaller metoden for intervall-amming
 
Slike råd funket ikke på meg [emoji22] ammer nå barn nr 2 og siden første mann har jeg gått fra medium Bcup til stor D [emoji24] og produsere alt for mye. Jeg lakk melk både før de var født under graviditeten og i lang tid etter førstemann hadde sluttet å amme.
Samme problem med at snuppa blir spylt ned av melk, men hun prøver å hive seg på og svelge alt selv om hun må dekkes med klut så hun ikke blir gjennom våt. Hun tømmer også et helt bryst (utrolig nok) så det blir ikke mindre melk av det.
Under pumping for å ikke ha så mye spreng så fylte jeg opp 200ml fra ett bryst en gang, . [emoji29]
Men samme problem som med første mann! Noen bare overproduserte uansett tror jeg.
 
Slike råd funket ikke på meg [emoji22] ammer nå barn nr 2 og siden første mann har jeg gått fra medium Bcup til stor D [emoji24] og produsere alt for mye. Jeg lakk melk både før de var født under graviditeten og i lang tid etter førstemann hadde sluttet å amme.
Samme problem med at snuppa blir spylt ned av melk, men hun prøver å hive seg på og svelge alt selv om hun må dekkes med klut så hun ikke blir gjennom våt. Hun tømmer også et helt bryst (utrolig nok) så det blir ikke mindre melk av det.
Under pumping for å ikke ha så mye spreng så fylte jeg opp 200ml fra ett bryst en gang, . [emoji29]
Men samme problem som med første mann! Noen bare overproduserte uansett tror jeg.

Du er en god kandidat til å være mmdonor :). Det er jo litt merarbeid, men såååå utrolig verdsatt.
Kanskje ville det også hjelpe din lille hvis du pumper til donasjon først og så lar henne die?

Kanskje er det et kjempedumt forslag, ikke vet jeg altså. Er bare en ide.
 
Du er en god kandidat til å være mmdonor :). Det er jo litt merarbeid, men såååå utrolig verdsatt.
Kanskje ville det også hjelpe din lille hvis du pumper til donasjon først og så lar henne die?

Kanskje er det et kjempedumt forslag, ikke vet jeg altså. Er bare en ide.

Jo, jeg har tenkt på det. Men litt usikker på hvordan jeg setter meg inn i det.
Mener jeg må opp på klinikken for å pumpe der,? Litt usikker.
Frykten er jo at puppene skal bli en E.cup [emoji23][emoji23][emoji23]
 
Jo, jeg har tenkt på det. Men litt usikker på hvordan jeg setter meg inn i det.
Mener jeg må opp på klinikken for å pumpe der,? Litt usikker.
Frykten er jo at puppene skal bli en E.cup [emoji23][emoji23][emoji23]

Nå vet jeg ikke hvilket sykehus som er i nærheten av deg, men du kan sikkert søke på nettet.
Her pumper man selv, men man får opplæring i hvordan man skal gjøre det hygienisk for donasjon. I tillegg blir det tatt prøver av den donerte melka.
Du må også ta noen prøver for å bli godkjent som donor. Deretter fryser man melka i tilsendte/ hentete bokser og så leverer man så og så ofte.

Var ei her i området som leverte 15 liter i uka! Ja, det var MM og bare fra en kvinne! Snakk om melkeku!
Lurer på hvilken cup hun hadde :hilarious:
 
Last edited:
Sniker fra februar[emoji4]
Intervallamming har gjort underverker her! Les deg opp på det på Ammehjelpen sine sider. Tok tre dager, men nå er den verste sprengen borte, og lillebror kveles ikke lenger av melken som kommer for fort [emoji4]
Nå har det hjulpet her og! Jippi! Tok tre dager for meg og :p men når du opplevde bedring gikk du tilbake til å gi ett måltid per bryst annenhver gang eller fortsatte du med to måltider etter hverandre på hvert bryst?
 
hadde samme problem med første. der fikk jeg ikke til intervall ammingen så overproduksjonen gikk ikkje ned. når jeg pumpet kunne jeg pumpe 500ml fra hvert bryst! denne gangen snakket jeg en del med jordmor om overproduksjonen og hvordan vi skulle gjøre det med baby når hun ble født og veldig glad for jeg fikk det til denne gangen [emoji4] håper å klare å amme lenger denne gangen [emoji4]
jeg gir fortsatt 2 måltid på hvert bryst.
 
Back
Topp