Oppfølging i Graviditet etter SA

Krepsen89

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei!
Jeg lurer på hva slags ekstra oppfølging dere har fått/skal få ved neste svangerskap? Noen med erfaring?

Jeg har mistet i uke 9+4 to ganger på rad, i juli 2017 og februar 2018. Har nå akkurat testet positivt igjen og driver og kvinner meg opp til legetime på mandag...

Graviditet har blitt en traumatisk greie. Jeg er livredd for å løfte for tungt, spise/drikke noe feil, være borti noe potensielt farlig... psykisk sett er det veldig vanskelig, og jeg har enda ikke tenkt «Yes, jeg er gravid»... føler meg bare likegyldig og redd egentlig.

Begge gangene jeg mistet så jeg hjertet slå på ultralyd først. Det gjør det ekstra vondt, for en TUL kommer ikke til å gi meg godfølelsen, for å si det sånn.

Så... hva slags oppfølging fikk du? Ba du om det selv eller fikk du tilbud om det? Hvem ga oppfølgingen?
 
Ville bedt om henvisning til gyn på sykehuset/privat og hørt om du burde stått på noe blodfortynnende, siden du har mistet to ganger i uke 9-10, akkurat når morkaken skal ta over ernæringen av den lille spiren. Og så trenger du hyppige ultralyder rundt den tiden du har mister tidligere. Det vil gjøre at du slipper å gå lenge i uvisshet når det er som vanskeligst...

Tror den udelte lykkefølelsen ved graviditet forsvinner for alltid når man har opplevd å miste. Synes ennå det er litt vanskelig, enda jeg har kommet godt over halvvegs...

Masse lykke til med lille spire!!
 
Leit å høre du har mistet. Så koselig at du er gravid igjen, gratulerer [emoji173]️ Jeg fikk tilbud om blodfortynnende og progesteronstøtte, er ikke utredet. Siden jeg har fått to friske barn med samme mann. Jeg fikk også beskjed om å kontakte gyn når jeg ble gravid, så ville han følge opp med ultralyder. Jeg har også mistet i uke 9, to ganger på 6 måneder. Denne gangen døde embryoet i uke 7. Endte med utskrapning. Ring fastlege å få henvisning til gyn så du for tett oppfølging og event, sykmelding. Ikke bra med stress. Vanskelig nok med så mye engstelse. Lykke til, håper denne graviditeten ender med baby [emoji173]️
 
Gratulerer så mye :)
Jeg hadde to ma i uke 9 i 2016. Jeg dro til gyn og sa jeg hadde lest meg opp på ulike støttemedisiner som albyl e og crinone, at jeg visste at flere fikk dette ved gjentatte aborter...og at jeg ønsket å prøve dette. Han mente det ikke var noen forskning som tilsa at dette hadde effekt men gikk med på å la meg få prøve. Det han mente hadde god effekt var ukentlige tul, da dette kunne være med å redusere stress/roe ned mor osv. I tillegg ble jeg 100% sm helt til uke 12.

Jeg er nå i uke 17:)
 
Gratulerer så mye :)
Jeg har ikke fått noe mer oppfølging enn tidlig UL...er sikker på at jeg får det om jeg blir gravid neste gang også,..
 
Etter første MA fikk jeg kunn tul, etter andre en sa fikk jeg prøve crinone og fler tul+ 100% sykemelding, etter tredje nok en MA full utredning og crinone + albyl e og ukentlig tul + 100% sykemelding frem til uke 12 .Jeg tror albyl e har funket bra for min del er 20 fullgåtte uker i dag. Sliter fortsatt litt med psyken og tvilen på at vi skal få en baby.
 
Ville bedt om henvisning til gyn på sykehuset/privat og hørt om du burde stått på noe blodfortynnende, siden du har mistet to ganger i uke 9-10, akkurat når morkaken skal ta over ernæringen av den lille spiren. Og så trenger du hyppige ultralyder rundt den tiden du har mister tidligere. Det vil gjøre at du slipper å gå lenge i uvisshet når det er som vanskeligst...

Tror den udelte lykkefølelsen ved graviditet forsvinner for alltid når man har opplevd å miste. Synes ennå det er litt vanskelig, enda jeg har kommet godt over halvvegs...

Masse lykke til med lille spire!!

Takk. Ja jeg har vært og tatt blodprøver ift. Blodpropper før krg ble gravid, men vet ikke om resultatene foreligger! Håper virkelig det, for da føles det ikke så fælt at jeg ikke har fått noe tilbud om albyl-e.

Spent på mandag og hvor mye hjelp jeg blir tilbudt...
 
Back
Topp