Omvisning på Ahus

GitteW

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Det begynner å nærme seg fødsel, og for en førstegangsfødende er det ikke akkurat lett å vite hva en skal gjøre når tiden kommer. Når jordmor i kommunen i tillegg har blitt sykmeldt så man går glipp av 36 ukers kontrollen og fastlegen er på ferie, da begynner panikken å spre seg. I tillegg var alle fødselsforberedende kurs fulle frem til etter termin, så vi føler ikke vi har helt kontroll!

Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta med mannen og reise på Ahus for å få en liten omvisning på føden. Noen som har vært på en slik omvisning? Får man tid til å spørre litt når man er der eller er det bare inn og ut? Syns i grunn man burde blitt kalt inn til en slik omvisning automatisk, nå må jeg ringe og høre om de har tid til oss når mannen tilfeldigvis er hjemme (ikke lett når man jobber 100%). Kan man komme inn på kvelden?
 
Har ikke vært på Ahus, men har vært på omvisning på føden her ( selv om jeg har hatt to fødsler fra før )
Men jeg syntes det føltes litt godt å få den omvisningen. Få se de forskjellige rommene som blir brukt.
Eks det rommet som jeg ble lakt inn for registrering av spark og rier. rommet de har badekar, fødestuene og det rommet de har om de må haste ut for å gi babyen pustehjelp. ( Som i mitt tilfelle skjedde sist )
Var veldig godt å få sett og forklart hvordan ting fungerte etter det jeg opplevde sist.
Så har du mulighet til å dra på omvisning så ville jeg anbefalt at du gjordet det.
Jeg føler meg i allefall litt tryggere nå selv om jeg gruer meg til selve fødselen.
 
Ville absolutt hatt omvisning hadde det på kurs selv og følte det var veldig ok;)
 
Ikke vært på Ahus jeg heller, men jeg er glad vi gikk på omvisning på sykehuset her. Det var godt å få se alle rommene i fred og ro, og snakke oss gjennom hva som skjer. Og hva som skjer om noe går galt er også greit å vite synes jeg. Og ulike smertelindringer for eksempel. :)
 
På sykehuset her, har dem ikke omvisning i det hele. Kjempe teit! Hadde veldig lyst på det, skal vist ligge en film på nettsiden til sykehuset. Men har ikke funnet den enda.
 
Da må jeg nok prøve å få til en omvisning :D Høres ut som om det er akkurat det vi trenger for å komme i godstemning til fødselen :p Egentlig er jeg verken redd eller urolig for fødselen, men for fars del hadde det vært greit å få litt mer oversikt. Han er av den typen som uroer seg litt uten å gi uttrykk for det.
 
På sykehuset her, har dem ikke omvisning i det hele. Kjempe teit! Hadde veldig lyst på det, skal vist ligge en film på nettsiden til sykehuset. Men har ikke funnet den enda.
Fysj, for en dårlig oppfølging! Ikke greit å være fersk i gamet når det skal være sånn.
 
Det begynner å nærme seg fødsel, og for en førstegangsfødende er det ikke akkurat lett å vite hva en skal gjøre når tiden kommer. Når jordmor i kommunen i tillegg har blitt sykmeldt så man går glipp av 36 ukers kontrollen og fastlegen er på ferie, da begynner panikken å spre seg. I tillegg var alle fødselsforberedende kurs fulle frem til etter termin, så vi føler ikke vi har helt kontroll!

Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta med mannen og reise på Ahus for å få en liten omvisning på føden. Noen som har vært på en slik omvisning? Får man tid til å spørre litt når man er der eller er det bare inn og ut? Syns i grunn man burde blitt kalt inn til en slik omvisning automatisk, nå må jeg ringe og høre om de har tid til oss når mannen tilfeldigvis er hjemme (ikke lett når man jobber 100%). Kan man komme inn på kvelden?
Jeg har vært på "Fødetreff" på Ahus som de kaller det :) Selv om jeg har ei fra før, syntes jeg det var veldig fint å få en omvisning der! Jeg ringte nummeret som står på siden her: http://www.ahus.no/omoss_/avdelinger_/kvinneklinikken_/Fode_Barsel_/kurs_/Sider/Fodetreff.aspx også ble vi meldt på. De har det hver tirsdag fra 12 til 13. Det var absolutt rom for spørsmål også :)
 
Jeg har vært på "Fødetreff" på Ahus som de kaller det :) Selv om jeg har ei fra før, syntes jeg det var veldig fint å få en omvisning der! Jeg ringte nummeret som står på siden her: http://www.ahus.no/omoss_/avdelinger_/kvinneklinikken_/Fode_Barsel_/kurs_/Sider/Fodetreff.aspx også ble vi meldt på. De har det hver tirsdag fra 12 til 13. Det var absolutt rom for spørsmål også :)
Aha! Visste ikke at de hadde faste treff, med unntak av kurset på onsdager. Synd det er midt på dagen og mannen må ta en hel dag fri for å få vært med :( Takk for informasjonen :D
 
Aha! Visste ikke at de hadde faste treff, med unntak av kurset på onsdager. Synd det er midt på dagen og mannen må ta en hel dag fri for å få vært med :( Takk for informasjonen :D
Jo, bare hyggelig :) Og lykke til :)
 
Fysj, for en dårlig oppfølging! Ikke greit å være fersk i gamet når det skal være sånn.

Nei syns de jobber litt mot seg selv. For på nettsiden for fødsel og barsel står det så mye om hvor viktig det er for dem at mor føler seg trygg og komfortabel osv.. Men må si at jeg har jo aldri vært på sykehus som pasient utenom en gang på akutten for 12 år siden. Så vet jo ingenting om hva jeg skal vente meg, hvordan det ser ut eller noe. Men skal nevne det for de når jeg skal på innskriving. Er ikke mer enn et par år siden det var vanlig og ha omvisning på innskrivingen.
 
Nei syns de jobber litt mot seg selv. For på nettsiden for fødsel og barsel står det så mye om hvor viktig det er for dem at mor føler seg trygg og komfortabel osv.. Men må si at jeg har jo aldri vært på sykehus som pasient utenom en gang på akutten for 12 år siden. Så vet jo ingenting om hva jeg skal vente meg, hvordan det ser ut eller noe. Men skal nevne det for de når jeg skal på innskriving. Er ikke mer enn et par år siden det var vanlig og ha omvisning på innskrivingen.
Helt klart at dette er for dårlig. Samme problemet som oss, vi vet ikke hva som venter. På Ahus har de ikke innskriving heller :( Får vel bare troppe opp når jeg kjenner det er noe på gang :p Haha.

Bra at du sier ifra, sånn kan det ikke være! Ønsker deg masse lykke til :)
 
Lurer litt på om jeg skulle ha tatt en omvisning på Ahus selv. Har vært litt frem og tilbake om jeg skal, men er vell kanskje lurt :)
 
Lurer litt på om jeg skulle ha tatt en omvisning på Ahus selv. Har vært litt frem og tilbake om jeg skal, men er vell kanskje lurt :)
Er jo deilig å føle at man har litt bedre oversikt ;) Dessuten kan de hende man får litt inspirasjon til pakking av bagen, for da ser man hva man skal hanskes med :p
 
Jeg var på fødselsforberedende kurs i dag på ahus sammen med samboeren min. Jeg kan anbefale det på det varmeste. Var kjempe bra og lærerikt ikke minst. Så fikk vi se fødestuene a og b. Hun som holdt kurset var kjempe koselig og kjempe flink til å forklare.
 
Jeg var på fødselsforberedende kurs i dag på ahus sammen med samboeren min. Jeg kan anbefale det på det varmeste. Var kjempe bra og lærerikt ikke minst. Så fikk vi se fødestuene a og b. Hun som holdt kurset var kjempe koselig og kjempe flink til å forklare.
Så flott! Godt å høre at de som kommer gjennom nåløyet får en god opplevelse ;) Bare synd det er en brøkdel av de som skal føde der.
 
Har så lyst å dra på det selv, selv om jeg fødte der i 2013.. Hmm :)
 
Ringte til Ahus i dag tidlig og spurte om de hadde mulighet for en liten omvisning i dag, og det hadde de :D Mannen fikk plutselig fri på dagen og da tenkte jeg det var greit å slå til. Vi fikk se på fødestuene og hvor de ulike avdelingene var. Pleieren som viste oss rundt spurte om det var noe vi lurte på, for da kunne vi godt sette oss ned og prate litt ;) Syns det var veldig deilig å få gjort dette, nå har vi litt mer oversikt over hvor vi skal :) Anbefaler å ringe og få en omvisning. Man må være der ganske kjapt da, for det er som damen i skranken sa; mye kan skje på en liten time på føden, og plutselig har de ikke tid allikevel ;)
 
Back
Topp