O jul med din glede....

Knøttemamma

Elsker forumet
VIP
Vet ikke helt hva jeg skal skrive eller hva jeg vil si.... Jeg vet derimot at det er litt tungt å være meg om dagen og at det er godt å lufte hodet litt kanskje....

Det har vært så mye mediaskriverier om folk som ikke har råd til ditten og datten nå i jula og jeg har tenkt "at folk orker å snakke om dette i media"... "At de tør....at de vil..."... men kanskje det ikke er så dumt... kanskje det er greit at det kommer litt mer fokus på alt presset i forbindelse med jul. Kanskje julen bør bevege seg over fra det materielle og mer tilbake mot følelsesmessige verdier og opplevelser.

Vi har det nemlig slik i år (pga en liten haug med bilreparasjoner som tilsammen kostet oss alle sparepenger og enda litt til) at vi ikke har råd til jul. Jeg forsøker å holde hodet høyt hevet og prøver å gjøre noe positivt ut av det for å gjøre ting lettere for mann og barn, men saken er den at når de legger seg sitter jeg og gråter.

Jeg VET det ikke er noe som nødvendigvis merkes så godt for to gutter på 2 og 3 år, men for meg er det faktisk sårt. Ungene lider ingen nød, men det føles vondt å ikke kunne gi dem hver sin gave i år. Jeg har i tillegg panikk for alle de jeg vet forventer (og ordet forvente i forbindelse med gaver er helt ille syns jeg) å få gaver av oss når vi ikke har mulighet til å ordne noenting til de.

Det er synd at julen som egentlig bør være en anledning for omtanke og kjærlighet heller skal handle om alle greiene man ønsker seg. Tidligere år har jeg brukt å lage en kurv med småkaker, hjemmelaget syltetøy, saft og evnt en liten flaske likør eller 2. Har også brukt å lage gavekort på assistanse folk kan ha bruk for, som snømåking, barnepass, handling av dagligvarer o.s.v men jeg har fått en kronisk sykdom som gjør at energien min i perioder er på sofanivå og akkurat nå er jeg nede i en skikkelig bølgedal og får ikke gjort noe som helst. Har til og med vondt av at jeg ikke får gitt sambo noe enda han er den første til å forstå hvorfor det er slik og at det bare ikke går.

Om 2 uker er dette over på godt og vondt... Har aldri grudd meg til jul før, men nå ser jeg hva de mener, de som sliter og faktisk har vondt av at julen kommer.

Jeg prøver å fokusere på her og nå istedenfor å tenke alt for mye over hvilken dato det er og hva som forventes av oss. Jeg bestemte meg for noen uker siden at jeg skulle skrive opp noen positive ting for hver dag så jeg skulle klare å legge merke til alt det gode som tross alt skjer.

I dag er disse tingene at de blide, gode småguttene mine ikke har hatt feber for første gang på snart 2 uker og at bilen min som havarerte for en tid tilbake endelig er ferdig reparert (med stor takk til en bekjent som bidro med skrapdeler).

Jeg tenker på alle ungene som får en jul med gaver, men også fyll og faenskap. Våre barn slipper i det minste den biten og jeg tenker at følelsen av trygghet er viktigere enn all verdens gaver. Resten får bli som det blir.


Beklager negativiteten, men har faktisk ingen å snakke med om dette, så å øse ut av seg anonymt på nett føles som en god idé akkurat nå. Håper det ikke gnager dere for ille.
 
Sender deg en kjempe god klem!!!!
Jeg forstår deg så godt, for vi står i samme situasjon.. Men vi har vært så sinnsykt heldig at vi har kunnet prate med dette med svigers, så de har hjulpet oss ut av pengekrisa og de har kjøpt gaver for oss, og i tillegg skal vi feire jul med dem for å slippe tenke på utgifter deg og.
De er de eneste som vet om de problemene vi har hatt det siste året. Hadde de ikke hjulpet oss sist måned hadde vi mistet huset..
Håper du får til å snu om i hodet ditt sånn at dere kan få en fin julaften med det dere har <3 enda en klem!!
 
Sender deg en kjempe god klem!!!!
Jeg forstår deg så godt, for vi står i samme situasjon.. Men vi har vært så sinnsykt heldig at vi har kunnet prate med dette med svigers, så de har hjulpet oss ut av pengekrisa og de har kjøpt gaver for oss, og i tillegg skal vi feire jul med dem for å slippe tenke på utgifter deg og.
De er de eneste som vet om de problemene vi har hatt det siste året. Hadde de ikke hjulpet oss sist måned hadde vi mistet huset..
Håper du får til å snu om i hodet ditt sånn at dere kan få en fin julaften med det dere har <3 enda en klem!!

Så godt at det har ordnet seg for dere <3 Blir alltid i bedre humør av å høre sånt.

Her har jeg faktisk relativt velstående svigeforeldre, men da mannen min forsøkte å spørre de om hjelp med et lite lån for noen år siden utviklet det seg til et langt avhør hvor han satt igjen og følte seg helt forferdelig. Det er helt utenkelig for oss å dele situasjonen vår med dem.

Trøster meg med at uføret ordner seg på sikt. Er bare litt ekstra vondt akkurat nå.
 
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive til deg, men vil sende deg en god klem og jeg syns du er tøff som deler! Selv om det er anonymt på nett! ;)

Det kan føles veldig tungt når man står midt i en situasjon, men ofte så ordner det seg og til slutt ser man at det ikke var verdens ende. Skal dere feire sammen med noen? Hjemme hos foreldrene deres? For julemiddagen gjør mye i forhold til julestemning.. Om dere har dårlig råd er det jo flott om dere er invitert hjem til noen, så kommer dere til dekket bord og får middagen servert! ;) I forhold til gaver så syns jeg du skal prøve å drite i folks forventninger ;) Men jeg tror faktisk det kan være lettere å si noe om dette i forkant av julekvelden, forklar situasjonen, at dere er nødt til å spare så godt dere kan akkurat i år, pga mange og store uforutsette utgifter nå rett før jul! :) Du kommer til å bli overrasket over hvor forståelsesfulle og hjelpsomme folk kan være, bare du gir dem muligheten ;)

Ang gave til mannen din, skriv noen kreative personlige gavekort og pakk inn. Han vet hvilken situasjon dere er i økonomisk, men å få en massasje eller lignende under juletreet blir nok en positiv overraskelse! :) Evt skriv et brev i pakken, om hyggelige ting dere skal gjøre sammen etterhvert, når ting har roet seg og økonomien har snudd?! :)

Jeg vet ikke om dette var til noen hjelp, men jeg håper du greier å se litt mere positivt på tiden framover. Det blir bedre! Det kommer til å gå bra! :) Tenn stearinlys, spill litt julemusikk, lag litt stemning ;) Det er det barna setter pris på! Å være sammen er gull! Lykke til <3 Og snakk med mannen den, sammen er man sterkere! ;)
 
Så godt at det har ordnet seg for dere <3 Blir alltid i bedre humør av å høre sånt.

Her har jeg faktisk relativt velstående svigeforeldre, men da mannen min forsøkte å spørre de om hjelp med et lite lån for noen år siden utviklet det seg til et langt avhør hvor han satt igjen og følte seg helt forferdelig. Det er helt utenkelig for oss å dele situasjonen vår med dem.

Trøster meg med at uføret ordner seg på sikt. Er bare litt ekstra vondt akkurat nå.
Ah ja der Jar du mine foreldre... De mener det ikke skal gå an å drite seg økonomisk.. Syns det er tungt at jeg ikke kan fortelle dem om problemene mine!!
 
Jeg synes du har gode holdninger om hva som er viktig. Dere lever ikke i fattigdom, det er en periode nå med ekstra utgifter som gjør at dere ikke har råd til jul som koster mer enn andre måneder. Som du sier lever ikke barna i fyll og konstant fattigdom, ikke ha dårlig samvittighet. Barna er så små at de ikke vil merke det. Kos deg med familien og ha opplevelser istedenfor ting som mål for jula. Og om folk forventer gaver kan de være uten! Jeg ville bare sagt rett ut at vi ikke har råd til julegaver i år - ikke som invitasjon til samtale om det men bare som en opplysning som kanakje får folk til å tenke seg om før de blir skuffet over å ikke få. Men skjønner du ikke vil "innrømme" det også da. Klem til det og ønsker deg en fin jul med familie og gode minner :)


Jeg synes det er bra det blir fokus i media på at det lever vanskeligstilte her i landet og at materialismen er for høy. På en annen side ser jeg flere "luksusfelle-tilfeller" kalle seg fattig. Da blir jeg litt irritert på vegne av de som faktisk ER fattige og ikke bare prioriterer luksus framfor mat. Når du går ut på Facebook og ber om mat fordi du ikke har penger, men du har påsatte negler, farget hår uten antydning til ettervekst, falsk brunfarge og en dyr bil ol, blir det litt feil for meg. Dette er ikke ment til ts men generelt det som har vært i media i det siste.
 
Ikke bare gaver som "gjør" jula, nei. Men om du skulle ønske å gi dine små noe, så er det noe du kan undersøke:

- Gjenbrukstelt (der kan det ofte stå ting/leker...akebrett osv.)

- Snakk med banken om dere har huslån. Er det muligheter for å bare betale renter og ikke avdrag i desember?
(her kan dere få frigjort noen tusen)

- Samle sammen venninne dine. Be de ta med seg noen leker ungene ikke bruker/har vokst fra. Så kan dere bytte innbyrdes, og vips har du noen "nye" leker til ungene dine som du kan pakke inn og gi. (Venninnene dine trenger ikke vite grunnen til at du foreslår en slik kveld...Vi har gjort det i vennegjengen min, men da med klær til oss voksne.)

:) :)
 
Dere får finne på noe for å skape positive tanker og minner! Det er vi voksne som skaper forventniger, ikke barna. De vil nok ha ei like trivelig jul uansett..
Det er jo mye annet man kan finne på som ikke koster penger..
Hør på julemusikk, se julefilmer eller lag snømann.. :)

Håper det ordner seg på sikt! Og at du klarer å la tankene ligge og fokusere på de positive tingene i livet! God klem til deg! ♡
 
Bkno0154962 Det var en god idé om gave til mannen :D Da kan jeg jo gi han noe som jeg vet han liker at vi gjør sammen istedenfor noe skrammel som han ikke har bruk for. Blir jo litt ekstra fokus på det, uansett hva det er, om man gir det pr.lapp som julegave:)

Mrs Lutz Jeg startet på den kanossagangen nå i kveld med å si ifra at vi ikke har råd i år. Foreløpig har jeg fått litt forståelse og en "men du kan jo kjøpe etter jul da når økonomien ordner seg"... På den ene siden syns jeg det er fint at folk har forståelse og på den andre siden syns jeg det vitner om mye forventning til feil ting når man poengterer at gavene "skal inn" selv om det blir på etterskudd. Det irriterer meg at jeg krympet meg etter den beskjeden, men sånn er det. Angående den andre delen av posten din så skjønner jeg akkurat hva du mener (men skulle SÅÅÅ ønske at jeg hadde råd til å få klippet tuppene en tur, haha, uff! Hadde jeg hatt de 900 kronene til overs så hadde jeg ikke akkurat brent dem på egenpleie nå for å si det sånn, men du verden, det er lov å drømme om det :laughing025).

Jegogde2guttamine Tusen takk for gode idéer:) Vi har kjøpt både leker og utstyr til gutta brukt før og ser på det som en positiv ting både av miljø- og økonomihensyn. Likte den klesbytteidéen din. Det må jeg forslå for jentene på andre siden av nyåret :D

mamma2små Du har helt rett, det er vi voksne som skaper forventningene, og det har vi vært veldig bevisste på å ikke gjøre angående ting vi vet kan bli vanskelig for oss. I morgen skal vi bake serinakaker og det har vi hauset opp noe fryktelig, så ungene satt nesten og dirret da de spiste kveldsmat. ;)


Kommentarene deres hjelper virkelig på humøret mitt i kveld :) Tusen takk for hver eneste en :)
 
Jeg synes du har gode holdninger om hva som er viktig. Dere lever ikke i fattigdom, det er en periode nå med ekstra utgifter som gjør at dere ikke har råd til jul som koster mer enn andre måneder. Som du sier lever ikke barna i fyll og konstant fattigdom, ikke ha dårlig samvittighet. Barna er så små at de ikke vil merke det. Kos deg med familien og ha opplevelser istedenfor ting som mål for jula. Og om folk forventer gaver kan de være uten! Jeg ville bare sagt rett ut at vi ikke har råd til julegaver i år - ikke som invitasjon til samtale om det men bare som en opplysning som kanakje får folk til å tenke seg om før de blir skuffet over å ikke få. Men skjønner du ikke vil "innrømme" det også da. Klem til det og ønsker deg en fin jul med familie og gode minner :)


Jeg synes det er bra det blir fokus i media på at det lever vanskeligstilte her i landet og at materialismen er for høy. På en annen side ser jeg flere "luksusfelle-tilfeller" kalle seg fattig. Da blir jeg litt irritert på vegne av de som faktisk ER fattige og ikke bare prioriterer luksus framfor mat. Når du går ut på Facebook og ber om mat fordi du ikke har penger, men du har påsatte negler, farget hår uten antydning til ettervekst, falsk brunfarge og en dyr bil ol, blir det litt feil for meg. Dette er ikke ment til ts men generelt det som har vært i media i det siste.
Signerer. ;)
 
Sender deg en klem ♡
 
Sender deg en kjempe klem. Å vet hvordqn det er. Jeg har ikke jobb for øyeblikket og ikke fått invilget dagpenger enda. De viste ikke når de fikk gjort det. Fått kjøpt en liten gave til snuppa. Ellers blir det så enkelt som fotokalendere til familiene våres. Vaskemaskina røk også selvfølgelig opp i det hele og noe på bil. Men skal for det meste bort i rom jula å kommer da til dekket bord... men for oss herbi huset er det viktigst at vi har værandre og koser oss sammen for oss er det også mye brettspilling i jula. Så det ordner seg vel. Tenker på dere. Men tro meg det blir nok koselig. Tenn lys spill spill å se filmer. :) sender en god klem til deg.
 
Jeg skjønner godt at dette er vondt og trist og at det gnager på deg. Selv om dette er en midlertidig situasjon er det jo ikke noe kjekt når dere ikke kan feire jul som vanlig. Heldigvis har du fått mange gode tips over her, kanskje de kan være med på å lette situasjonen litt? Sender deg en god klem og ønsker dere en fredelig jul, håper dere klarer å finne den gode stemningen og kose dere sammen som familie, tross alt <3
 
Står i samme situasjon her dessverre... det er veldig kijpt! Har måtte spurt mine foreldre om å få låne litt penger og vi ønsket oss penger i julegave selv, har ikke lyst at 11åringen skal få nyss i noe, men julegaver til andre har blitt meeeget billige ting, eller ikke noe i det hele tatt.. vi har egentli mange å kjøpe gaver til, men i år ble d kun kjøpt til barn. Vi får ikke til å kjøpe noe til hverandre og julemiddagen har vi handlet ved å åpne noen av konvoluttene vi har fått i julegave i år! Her er det null snø og selv om huset er pynta til jul har jeg 0 julestemning :-/ det er første jula i min livstid at vi ikke har hatt ei krone til overs for å finne på noe, bli ferdig med pakker og kose oss! :'( men prøver å gjøre det beste ut av situasjonen for guttungen! :)
 
Står i samme situasjon her dessverre... det er veldig kijpt! Har måtte spurt mine foreldre om å få låne litt penger og vi ønsket oss penger i julegave selv, har ikke lyst at 11åringen skal få nyss i noe, men julegaver til andre har blitt meeeget billige ting, eller ikke noe i det hele tatt.. vi har egentli mange å kjøpe gaver til, men i år ble d kun kjøpt til barn. Vi får ikke til å kjøpe noe til hverandre og julemiddagen har vi handlet ved å åpne noen av konvoluttene vi har fått i julegave i år! Her er det null snø og selv om huset er pynta til jul har jeg 0 julestemning :-/ det er første jula i min livstid at vi ikke har hatt ei krone til overs for å finne på noe, bli ferdig med pakker og kose oss! :'( men prøver å gjøre det beste ut av situasjonen for guttungen! :)

Er litt slitsomt mens det står på ja, og man føler seg ikke særlig høy i hatten heller. Sambo tok mot til seg og spurte sin far om et lite lån. Under over alle under sa han ja, så da fikk vi kjøpt litt ved, 4 nye piggdekk (som en elegant seiling av veien og uttallige nestenulykker viste var veldig nødvendig), vi kjøpte et tegnebrett (sånn på staffeli med whiteboard på ene siden) til ungene på deling siden vi fant det kjempebillig på biltema (av alle steder :rolleyes:) og så har vi bittelitt igjen som vi kommer til å kjøpe hverdagsmat for. Skal være flinke å skrive handleliste slik at det går riktig for seg. Det som er deilig nå er at vi kun har 2 ubetalte regninger igjen. De skal jeg ringe å få utsettelse på, og så trenger jeg ikke å bekymre meg gal pga det. Jeg har gått over fra å grue meg masse, til å se at tiden flyr forbi og det snart er et nytt år. Det er digg at den labre følelsen jeg hadde har blitt litt mindre laber. Jeg ser jo at selv om sambo og jeg sliter litt (med å få ting til å gå rundt) så har gutta det kjempefint. De bryr seg mindre om hvilken tid av året det er, og vi hauser det ikke opp heller, så de kommer til å ha det fint uansett.
 
Hjelpe-organisasjonene har ofte gaver til overs over jul husker jeg, givergleden er enorm og mange har altfor mye penger å bruke;) Så ikke ver flau over å hente et par pakker fra hjelpende hender eller hva det måtte være. Ellers er det jo samværet som er aller best, og det dere gjør ut av det :) Ikke gå med dårlig samvittighet, barna skjønner mer enn vi tror.
 
Back
Topp