Nytt kjøleskap... Må det virkelig stå i 4 timer...

NinjaInPyjamas (bygdejente)

Gift med forumet
Himmelbarn
Marsboerne2017
...før det kan brukes?

Kjoleskapet vårt tok kvelden i går. Det meste ligger i en boks I skyggen ute. Det i fryseren spiser jeg fortløpende :p Vi fikk satt på plass nytt kjøleskap for en time siden og den er jo mye kaldere enn ute så hvorfor kan jeg ikke putte noe i den før om minst tre timer?
Spesielt frysevarene.... Står ikke noen grunn og vil ikke måtte hive mat hvis jeg kan unngå det.
 
Vil tippe på at det kun har med hvor lang tid det tar kjøleskapet å nå optimal temperatur.
Så om man overfører fra et gammelt kjøleskap til et nytt, så må du vente til det har fått kjølt seg ned. Men om valget står på å la varene stå i et kjøleskap som er på vei til å kjøles ned kontra å la det stå ute, tror jeg førstnevnte er mest optimal :p
 
Vil tippe på at det kun har med hvor lang tid det tar kjøleskapet å nå optimal temperatur.
Så om man overfører fra et gammelt kjøleskap til et nytt, så må du vente til det har fått kjølt seg ned. Men om valget står på å la varene stå i et kjøleskap som er på vei til å kjøles ned kontra å la det stå ute, tror jeg førstnevnte er mest optimal :p
Ja ikke sant? Tenkte kansje det var noe gasser eller noe...
 
Man skal jo ikke sette i støpselet på 4 timer, for når man transporterer et kjøleskap er det som regel liggende, og da vil væskene i systemet flyte litt rundt. De må komme på plass igjen før man kan sette det på.... Så kjøleskapet skal stå i ro uten strøm i 4 timer før man setter det i...

Var iallfall sånn før. Ellers ser jeg ingen annen grunn til å ikke sette inn maten
 
  • Liker
Reactions: B
Man skal jo ikke sette i støpselet på 4 rimer, for når man transporterer et kjøleskap er det som regel liggende, og da vil væskene i systemet flyte litt rundt. De må komme på plass igken før man kan sette det på....

Var iallfall sånn før. Ellers ser jeg ingen annen grunn til å ikke sette inn maten
Det trodde jeg igsa men det står at den skal stå i 4-6 timer ETTER man har satt den i støpselet og still temperaturen. Merkelig :p
 
Det trodde jeg igsa men det står at den skal stå i 4-6 timer ETTER man har satt den i støpselet og still temperaturen. Merkelig :p
Så rart.... Dette fant jeg om gorenje sitt kjøleskap...

cfbf7df237b1e39a1b11300ab4d0975f.jpg
 
Det vanlige er vel at det må stå noen timer før man plugger i kontakten etter transport. Tiden etter tror jeg bare er for at det skal nå ok temperatur. Vi kjøpte nettopp ny fryser og da sto det at man skulle vente noen timer med å legge mat i slik at man var sikker på at temperaturen var rett
 
Etter støpselet er i er det for å vente på rett temp. Men jeg har aldri vært borti et som man ikke først skal la stå noen timer før man setter i kontakten, og de timene er viktige. De etterpå er bare for optimal temp
 
Man skal jo ikke sette i støpselet på 4 timer, for når man transporterer et kjøleskap er det som regel liggende, og da vil væskene i systemet flyte litt rundt. De må komme på plass igjen før man kan sette det på.... Så kjøleskapet skal stå i ro uten strøm i 4 timer før man setter det i...

Var iallfall sånn før. Ellers ser jeg ingen annen grunn til å ikke sette inn maten

Det er fortsatt sånn. Vi kjøpte nytt kjøleskap til matboden for 2 år siden og da ble vi fortalt dette.
 
Har snakket med butikken og de sa at det var riktig det vi hadde gjort. Og at tiden er for optimal temperatur som nevnt over. Plug and play med andre ord :)
 
Man skal vel vente de timene før man setter i strømmen pga kjølevesken og oljen har blitt flyttet rundt i systemet under transport. Så at dette skal komme på plass igjen. Kan vel ødlegge kompressoren om ikke. Men ser de er ulike tider som blir anbefalt.
 
Back
Topp