"normal" vektøkning

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Fant denne skalaen på mai forumet, vet ikke hvor den er fra eller hvor normal den er.. Men hvordan ligger dere i forhold til denne da? Jeg trodde jeg hadde lagt på meg for mye, men etter denne skalaen ligger jeg akurat der jeg skal .. Litt betryggende. Sist la jeg på meg 19 kg, og de 3-4 siste kiloene fikk jeg aldri av. Håper å få av meg det meste etter denne fødselen, så ønsker jo derfor å ikke legge på meg mer enn nødvendig.. Men men .. Ikke så lett .. :p
Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg
 
Jeg trodde også at jeg hadde lagt på meg litt for mye i forhold til hva jeg burde.. Men i følge denne tabellen ligger jeg jo godt an - ligger under det den sier er normalt :)
 
Jeg er halvveis på søndag og gikk ned 4 kilo i begynnelsen og har nå gått opp 1 kilo igjen så er ikke kommet til startvekten enda så det lover bra :)
 
Jeg ligger over den. Tar det hele med knusende ro, for det er mange variabler som ikke er med i den tabellen. Men ideelt sett, så er det jo greit ikke å gå opp for mye. Det skal jo av igjen.
 
Jeg tenker at når tabellen viser et gjennomsnitt så vil jo noen ligge over og noen under. Jeg ligger under, men vet jo ikke hvor mye jeg kommer til å gå opp og blir det f eks 15 kilo er det vel egentlig bedre det kommer gradvis enn at det lar vente på seg og alt kommer på en gang :p (strekkmerker og belastning) men må innrømme at 10 høres mer enn nok ut ;)
 
Gått opp 9kg. Er i uke 20 nå. Har hatt fokus på vekt hele livet. Har ikke endret kosthold og trener enda. Prøver å ikke la meg påvirke av tallet på vekten i og med at jeg ikke kan gjøre stort annet enn å være aktiv og å trene. Men jeg merker at jeg sliter litt på denne mangel av kontrollen...hadde aldri trodd at jeg skulle gå opp over gjennomsnittet:(
 
Gått opp 9kg. Er i uke 20 nå. Har hatt fokus på vekt hele livet. Har ikke endret kosthold og trener enda. Prøver å ikke la meg påvirke av tallet på vekten i og med at jeg ikke kan gjøre stort annet enn å være aktiv og å trene. Men jeg merker at jeg sliter litt på denne mangel av kontrollen...hadde aldri trodd at jeg skulle gå opp over gjennomsnittet:(
Er du veldig tynn i utgangspunktet? Tror (TROR) det er vanlig at tynne legger på seg mer enn de som har litt i fra før av. Kanskje det kan være fint for deg å prate med jm om vekt og kontroll? Sist fikk jeg inntrykk av at det meste jeg hadde på hjertet hadde hun hørt før og det meste er normalt. Og godt med noen gode råd. Vekten registreres vel på de fleste kontroller, så om noe er unormalt så får du sikkert beskjed, tror du ikke?
 
Gått opp 9kg. Er i uke 20 nå. Har hatt fokus på vekt hele livet. Har ikke endret kosthold og trener enda. Prøver å ikke la meg påvirke av tallet på vekten i og med at jeg ikke kan gjøre stort annet enn å være aktiv og å trene. Men jeg merker at jeg sliter litt på denne mangel av kontrollen...hadde aldri trodd at jeg skulle gå opp over gjennomsnittet:(
Er du veldig tynn i utgangspunktet? Tror (TROR) det er vanlig at tynne legger på seg mer enn de som har litt i fra før av. Kanskje det kan være fint for deg å prate med jm om vekt og kontroll? Sist fikk jeg inntrykk av at det meste jeg hadde på hjertet hadde hun hørt før og det meste er normalt. Og godt med noen gode råd. Vekten registreres vel på de fleste kontroller, så om noe er unormalt så får du sikkert beskjed, tror du ikke?
 
Jeg er ikke veldig tynn. Normal BMI før jeg ble gravid. Ikke nå lenger, hehe:p Har alltid gått opp 3kg nesten hver gang jeg skal ha mensen så vekten varierer ofte. Menne dette tar jo helt av:p Bare raser opp i vekt.
Ja, jeg skal første gang til jordmor neste uke så må ta dette opp da. Jeg orker ikke å gå rundt å bekymre meg så mye når jeg heller bare vil nyte hver eneste del av svangerskapet.
Takk for svar. Håper det ikke er noe galt og at det vil stabilisere seg med tiden:)
 
Jeg har gått opp 9 kg og er i uke 21 +6 .. Men jeg har to der inne da, så stresser ikke noe med at jeg er ligger over ifl tabellen :)
 
Ligger under tabellen, men gikk ned først ca 5kg. Har nå gått opp ca 2 kg, så ligger enda under startvekta med ca 3 kg. Jeg er forresten 19+1 i dag. Denne gangen har jeg bestemt meg for og være flink med hva jeg spiser. Etter 3 mnd med oppkast klarer jeg ikke og spise så masse om dagen som før og det er jo positivt siden jeg er overvektig fra før....

Jeg har gått opp 9 kg og er i uke 21 +6 .. Men jeg har to der inne da, så stresser ikke noe med at jeg er ligger over ifl tabellen :)
Tror nok ikke du som har to skal følge denne tabellen så masse så går sikkert bra at du ligger over, samtidig som vek er veldig individuelt.
 
Vet ikke hva vekten min er men er ganske sikker på at jeg er litt over denne tabellen (sikkert +7/8kg) tross at jeg gikk ned 4kg i begynnelsen Pga kvalme og oppkast. Har alltid vært veldig slank og har fått beskjed om at det er vanlig å gå opp mer for de som er veldig liten fra før så stresser ikke så masse med det. Er 20+3
 
Sist gikk jeg opp 17 kg, og gikk da opp 5 de første 3 mnd. Denne ganger har jeg bare gått opp 3 kg på 4 mnd. å var på samme start vekt som jeg var med første mann.
 
Jeg gikk opp 30-40 kg med de andre, og det var utrolig tungt etterpå :(
Denne gangen er jeg så stolt! Tenker ikke på kiloene, og når jeg veier meg en gang i uka...blir jeg like overasket hver gang :) Ingen aning hva som er skjedd, men jeg ligger litt under "normalen" etter denne lista...happy :D
 
Det kommer jo også ann på hva start vekten din er før du blir gravid! :p Er man litt overvektig så gjør det jo ikke noe å ligge under det normale ;)
 
22 uker i morgen og +5,5kg, samme som i uke 23 sist gang og da gikk jeg opp totalt 12kg, så dette ser lovende ut
 
Back
Topp